Ćwiczenia zapobiegające nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu jest powszechnie spotykanym problemem, który utrudnia normalne funkcjonowanie. U osób zmagających się z tą przypadłością może dochodzić do niekontrolowanego oddania moczu w najmniej spodziewanym momencie. Dyskomfort związany z nietrzymaniem moczu negatywnie wpływa na pewność siebie i znacząco obniża jakość życia. Wiele osób dotkniętych inkontynencją rezygnuje z ulubionych czynności, np. z uprawiania sportu, by oszczędzić sobie krępujących sytuacji. Czy nietrzymanie moczu musi ograniczać chorych?

1. Sport a inkontynencja

Umiejętność wstrzymywania moczu polega na prawidłowych zależnościach między mózgiem i mięśniem zwieraczem pęcherza moczowego. U zdrowych osób mózg sygnalizuje potrzebę oddania moczu, gdy dociera do niego informacja, że pęcherz jest pełen. Wówczas mięśnie otaczające cewkę moczową kurczą się i zatrzymują mocz do momentu, gdy człowiek znajdzie się w toalecie lub innym miejscu, w którym może bez obaw opróżnić pęcherz. Dopiero wtedy mięśnie rozluźniają się. U niektórych osób proces ten jest jednak zaburzony.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Źródłem nietrzymania moczu u kobiet jest najczęściej uszkodzenie mięśnia zwieracza pęcherza moczowego w czasie ciąży i porodu. Osłabienie tego mięśnia może być również wynikiem spadku poziomu estrogenów w okresie menopauzy i zmniejszenia ilości kolagenu w tkankach w procesie starzenia. Na mięsień zwieracza wpływ ma również wysiłek fizyczny - niektóre ćwiczenia aerobowe powodują nacisk narządów znajdujących się w jamie brzusznej na pęcherz moczowy. Są to przede wszystkim: bieganie, aerobik, ale także sporty siłowe – np. podnoszenie ciężarów. W zależności od natężenia ćwiczeń w ich wyniku może dojść do lekkiego wycieku moczu lub wytrysku strumienia uryny. Tak zwane wysiłkowe nietrzymanie moczu to, wbrew pozorom, częsty problem. Jak mu zaradzić?

2. Bezpieczne ćwiczenia w profilatyce NTM

Ruch to, jak wiadomo, zdrowie. Aktywność fizyczna wiąże się z licznymi korzyściami dla zdrowia, dlatego nie warto z niej rezygnować. Osoby, które w związku z inkontynencją są narażone na popuszczanie moczu powinny jednak odpowiednio przygotować się do wysiłku. Jeśli nietrzymanie moczu ma łagodną postać, najwięcej korzyści można uzyskać za pomocą ćwiczeń mięśni pęcherza. Trening wzmacnia zwieracz i pozwala zmniejszać kłopotliwe dolegliwości. Ćwiczenie mięśni pęcherza należy wykonywać rano podczas oddawania porannej porcji moczu. W czasie opróżniania pęcherza należy zmusić się do zatrzymania strumienia moczu. Na początku trudno jest wytrzymać dłużej niż kilka sekund, ale trening czyni mistrza. Dzięki ćwiczeniom można przedłużyć przerwy między kolejnymi wizytami w toalecie. Korzystne jest również ćwiczenie mięśni Kegla. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie dna miednicy.

Jeśli zmagasz się z inkontynencją i w czasie treningu chcesz czuć się pewnie i świeżo, zastosuj specjalne wkładki urologiczne. Dostępne są zarówno wkładki dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Chronią one bieliznę i ubranie przed niespodziewanym zawilgoceniem, wchłaniając błyskawicznie mocz.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy