Trwa ładowanie...

Cynk – twój pomocnik w budowaniu odporności

W dobie koronawirusa wszyscy zwracamy większą uwagę na wzmacnianie odporności. Zależy nam na prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego i staramy się zapewnić mu wszystko, czego potrzebuje. Dlatego też powinniśmy zwrócić uwagę na zawartość cynku w naszym organizmie. Okazuje się, że ten mikroelement ma ogromny wpływ na odporność.

Cynk -  mikroelement mający ogromny wpływ na odporność
Cynk - mikroelement mający ogromny wpływ na odporność

Artykuł powstał we współpracy ze STADA

1. Właściwości cynku

Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu naszego organizmu. Oddziałuje na ponad 300 enzymów, wchodząc w skład około 80 z nich. Ma wpływ na strukturę części białek, przyswajanie witamin (witaminy A), uczestniczy w procesie podziału komórek. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Oddziałuje też na układ rozrodczy – u kobiet wspiera prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych i bierze udział w regulacji cyklu menstruacyjnego; u mężczyzn wspiera płodność i reguluje poziom testosteronu we krwi.

Cynk odgrywa ważną rolę w oddziaływaniu zmysłów zapachu i smaku. Wpływa na kondycję skóry, co ma znaczenie przy jej podrażnieniu czy uszkodzeniu. Maści z cynkiem polecane są w przypadku trądziku, łuszczycy, poparzeń. Większość kobiet doskonale zdaje sobie sprawę, że ten pierwiastek wzmacnia również włosy i paznokcie.

Ponadto cynk chroni organizm przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Wspomaga pamięć, sprawność umysłową, a nawet wzrok. Ma ogromny wpływ na prawidłowe działanie układu odpornościowego, który m.in. zapewnia ochronę organizmu przed wirusami.

Cynk chroni nas przed wirusami
Cynk chroni nas przed wirusami

2. Cynk a odporność

Tymulina jest hormonem wydzielanym przez grasicę, koniecznym do właściwej pracy limfocytów T. Uaktywnia się dzięki cynkowi. Oznacza to, że cynk wpływa na tworzenie limfocytów T oraz przyśpiesza ich dojrzewanie, bezpośrednio działając na układ odpornościowy i jego prawidłowe funkcjonowanie.

Dodatkowo ten mikroelement bierze udział w procesie odpowiedzi immunologicznej Prawidłowa reakcja odpornościowa jest podstawowym warunkiem ochrony organizmu przed patogenami będącymi przyczyną infekcji, zarówno u dzieci jak i dorosłych.

3. Gdy brakuje cynku

Cynk znajduje się w produktach spożywanych rzadko i raczej w niewielkich ilościach, więc dostarczenie jego prawidłowej ilości każdego dnia może stanowić spore wyzwanie. Wchłanianie tego pierwiastka może być dodatkowo utrudnione przez cukier, alkohol, duże ilości spożywanego błonnika, miedzi czy żelaza.

Szczególnie narażone na zbyt małą ilość cynku w organizmie są osoby odchudzające się, lubiące słodkości, kobiety ciężarne, makrobiotycy, wegetarianie, sportowcy, a także ludzie z chorobą alkoholową czy też z chorobami związanymi z przewodem pokarmowym.

Najbardziej powszechnymi objawami niedostatecznej podaży cynku w organizmie są:

  • suchość w ustach,
  • problemy skórne,
  • osłabione włosy i paznokcie,
  • brak apetytu,
  • mniejsze libido,
  • zwiększona podatność na infekcje wirusowe,
  • zmęczenie i ospałość,
  • słabsza pamięć oraz zdolność koncentracji,
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol,
  • utrata węchu i smaku.
Naturalne źródła cynku
Naturalne źródła cynku

4. Źródła cynku i jego suplementacja

Cynk występuje w produktach spożywczych, takich jak: wątroba cielęca i wieprzowa, owoce morza, kakao, fasola, mięso wołowe, kasza gryczana, sery żółte, pestki dyni, nasiona słonecznika, płatki zbożowe, migdały czy orzechy laskowe.

Niestety z pokarmu cynk jest wchłaniany tylko w ok. 26-33 proc. Warto więc skonsultować się z lekarzem i rozważyć suplementację tego mikroelementu, w szczególności jego organicznej postaci o wysokiej przyswajalności (np. preparatem Cynk Organiczny Walmark).

Według danych FDA zapotrzebowanie na cynk u dzieci po 4. roku życia, u młodzieży i osób dorosłych wynosi ok. 11 mg na dobę. Maksymalna dawka, jaką można przyjmować, to 40 mg.

Jeśli chcemy, by nasz układ odpornościowy prawidłowo funkcjonował i skutecznie zagradzał drogę wirusom, zadbajmy o odpowiedni poziom cynku w organizmie.

Artykuł powstał we współpracy ze STADA

polecamy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.