Przejdź na WP

Czerwona kapusta. Niezwykłe warzywo pełne wartości odżywczych

Czerwona kapusta, zwana przez niektórych fioletową, to warzywo niezwykle bogate w składniki odżywcze. Świetnie smakuje, a oprócz walorów smakowych ma mnóstwo prozdrowotnych zalet. Sprawdź atuty czerwonej kapusty.

Zobacz film: "Ogranicz mięso podczas upałów"

1. Czerwona kapusta - witaminy i minerały

Czerwona kapusta wyśmienicie smakuje zarówno na surowo, jak i po ugotowaniu czy kiszeniu. Innym potrawom dodaje smaku. Uniwersalne zastosowanie czerwonej kapusty to jej niewątpliwy atut. Z innymi warzywami, w sałatkach czy też jako dodatek do mięs zawsze smakuje świetnie.

Kapusta jest niskokaloryczna, powinny więc docenić ją osoby, które dbają o linię. Sprawdzi się w diecie tych, którym zależy na zgubieniu zbędnych kilogramów. Kapusta czerwona zawiera tylko 28 kcal w 100g!

Czerwona kapusta jest doskonałym źródłem białka, błonnika, węglowodanów, witamin: C, K, B1, B2, B6, A i minerałów, jak potas i w mniejszych ilościach żelazo, wapń, magnez, fosfor, miedź i cynk.

2. Przeciwutleniacze w czerwonej kapuście

Kapusta jest bogata w przeciwutleniacze. Witamina C, karotenoidy i flawonoidy znajdziemy w niej w ilości ponad 4 razy większej, niż w przypadku zielonej kapusty.

Czerwona kapusta wykazuje działanie przeciwzapalne. Niektórzy stosują liście kapusty jako okłady np. na bolące kolana lub przy bólu piersi w okresie karmienia niemowlęcia mlekiem matki.

Mocne kości to również może być zasługa czerwonej kapusty. Witaminy C, K1, wapń, mangan i cynk w niej zawarte zadbają o układ kosto-szkieletowy.

Czerwona kapusta sprzyja zdrowemu trawieniu, usprawnia pracę jelit, zmniejsza w nich stany zapalne. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, zaparcia odchodzą do przeszłości. Sok z kapusty sprawdza się również w terapii choroby wrzodowej.

8 powodów, dla których warto jeść kapustę
8 powodów, dla których warto jeść kapustę [10 zdjęć]

Kapusta to popularne warzywo często używane w kuchni. Bogata jest w antyoksydanty i witaminy, więc warto...

zobacz galerię

3. Czerwona kapusta - działanie antynowotworowe

Sulforafan znajdujący się w kapuście sprzyja walce z rakiem i dba o zdrowe serce. Badania w tym zakresie wciąż są prowadzone, ale wiadomo już teraz, że sulforafan i antocyjany działają antykancerogennie. Zauważalnie niższe ryzyko raka jelita grubego oraz raka piersi u osób, których dieta jest bogata w podane składniki. Badania na zwierzętach już trwają, planowane są porównawcze na ludziach.

Zdrowe serce dzięki kapuście? To również możliwe dzięki bogactwu antocyjanów flawonoidowych. Badania wykazały nawet 30 proc. niższe ryzyko zawału u osób, które często spożywają produkty bogate w antocyjany. Obniżają one również ciśnienie, minimalizują ryzyko chorób serca i układu krążenia. W fioletowej kapuście jest aż 36 rodzajów antocyjanów.

Zielona kapusta nie dorównuje czerwonej, jeśli chodzi o właściwości prozdrowotne. Podobne do czerwonej kapusty właściwości mają brokuły, brukselka, kapusta włoska. Warto wzbogać dietę, komponując menu uwzględniające czerwoną kapustę oraz jej krewniaków z grona warzyw kapustowatych.

Czerwona kapusta jest bardzo zdrowa. Smakuje świetnie gotowana, smażona, kiszona, surowa
Czerwona kapusta jest bardzo zdrowa. Smakuje świetnie gotowana, smażona, kiszona, surowa (123rf)

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy