Czy cukier z kokosa to samo zdrowie?

Mamy już kokosową wodę, olej, a nawet ocet. Jak się jednak okazuje, to jeszcze nie wszystkie produkty, które możemy pozyskać z tych orzechów. Kokosowy cukier to najnowsza alternatywa dla słodzików i zwykłego, białego gatunku. Jest naturalny i pełen wartości odżywczych. Ale czy możemy go stosować bez ograniczeń?

1. Kokosowy cukier

Kokosowy cukier produkowany jest z palmy. W jego składzie znajdziemy zestaw składników mineralnych i witamin, m.in. C oraz tych z grupy B. Zawiera on dwukrotnie więcej żelaza i cynku niż zwykły cukier. Tak wynika z badań Food Nutrition Research Institute.

W ponad 70 proc. składa się z sacharozy. To źródło polifenoli, flawonoidów, antocyjanidyn o właściwościach przeciwutleniających oraz inuliny – błonnika pokarmowego niewchłanialnego w jelitach. Ma ona zdolność do stymulowania wzrostu bifidobakterii, które najczęściej występują w probiotykach.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Zobacz także:

Bakterie te pomagają przywrócić naturalną florę, np. po chemioterapii czy antybiotykoterapii. Bifidobakterie zwalczają także biegunki oraz działają profilaktycznie w leczeniu wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i zapalenia pęcherzyka żółciowego. Dzięki temu składnikowi cukier kokosowy pozytywnie wpływa na układ trawienny oraz wzmacnia naszą odporność.

Zmniejsza też stany zapalne i obniża poziom cholesterolu. Daje nam to, czego biały cukier nie może. Jego korzystne dla zdrowia właściwości potwierdza American Cancer Society.

Najpopularniejsze mity o oleju kokosowym
Najpopularniejsze mity o oleju kokosowym [5 zdjęć]

Olej z kokosa możemy znaleźć w większości polskich domów. Nie tylko w kuchni, ale i w łazience. Przyjemnie...

zobacz galerię

2. Dla diabetyków

Dzięki zawartości inuliny, glukoza z cukru kokosowego wchłaniana jest do organizmu bardzo powoli. W rezultacie nie powoduje on wysokich skoków poziomu cukru we krwi. Ma niski indeks glikemiczny, który wynosi 35 IG. To dobra wiadomość dla osób cierpiących na cukrzycę.

Badania naukowców z Uniwersytetu w Tabriz sugerują, że kokosowy cukier wykazuje pozytywny wpływ na stan zdrowia kobiet z cukrzycą typu 2. Reguluje on bowiem poziom glikemii w organizmie, a wykazując właściwości przeciwutleniające, zmniejsza negatywne działanie stresu oksydacyjnego.

Cukier kokosowy zawiera więcej składników mineralnych niż inne substancje słodzące
Cukier kokosowy zawiera więcej składników mineralnych niż inne substancje słodzące (123rf)

3. Jak go stosować?

Cukier kokosowy smakiem przypomina brązowy. Coraz częściej stosowany jest jako dodatek do kawy i herbaty. Znajdziemy go również w składnikach przepisów. Jak podaje jednak The American Diabetes Association, powinniśmy go spożywać w ilościach nie większych niż w przypadku zwykłego cukru. Zawiera on tyle samo kalorii i węglowodanów. Jedna łyżeczka to ok. 15 kcal.

Cukier z kokosa znajdziemy w wielu hipermarketach i sklepach ze zdrową żywnością. Występuje w formie brązowych kostek, granulek bądź w postaci płynu. 350g opakowanie kosztuje ok. 13 zł. To najzdrowsza z dotychczas stosowanych substancji słodzących.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.