Trwa ładowanie...

Czy dodawanie probiotyków do pizzy to dobry pomysł?

Avatar placeholder
29.11.2018 14:07
Producenci żywności wzbogacają o probiotyki coraz nowsze produkty
Producenci żywności wzbogacają o probiotyki coraz nowsze produkty (123rf)

To oczywiste, że ludzie chcą być zdrowi, nawet jeśli tacy nie są. Zainteresowanie probiotykami wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat ze względu na rosnącą ilość badań, które wykazują liczne korzyści wynikające z ich przyjmowania. Początkowo ludzie ograniczali się do codziennej dawki zdrowych bakterii z fermentowanych produktów spożywczych, takich jak jogurt czy kefir. Jednak w miarę wzrostu zapotrzebowania producenci żywności zaczęli tworzyć coraz dziwniejsze propozycje dla konsumentów. Probiotyki są teraz dodawane do wszystkiego od batoników granola po różne napoje, a wkrótce znajdziemy je nawet w pizzy.

Producenci żywności twierdzą, że chcą tylko zaspokoić potrzebę zdrowszego odżywiania, tak aby produkty z probiotykami były łatwiej dostępne na rynku. Jednak czy chodzi tylko o to?

Elizabeth Moskow, dyrektor ds. kulinarnych grupy Sterling-Rice mówi, że obecnie ludzie chcą, aby żywność była funkcjonalna, a nie tylko pyszna. Niewielu z nich jednak wie, że te nowe szczepy probiotyków stosowane w żywności różnią się znacznie od tych tradycyjnych, które zostały udokumentowane przez ekspertów ds. zdrowia.

W przeciwieństwie do dobrze zbadanego probiotyku typu Laktobacillus, producenci żywności stosują też probiotyczne zarodniki. Należy zauważyć, że choć należą one do tej samej kategorii co probiotyki, to obecnie istnieje bardzo mało badań dotyczących ich skuteczności lub potencjału w promowaniu zdrowia. Pomimo tego, producenci żywności nadal sprzedają swoje produkty jako bezpieczne i zdrowe.

Zobacz film: "Kiedy zaleca się stosowanie probiotyków?"
Jakie produkty są naturalnymi probiotykami?
Jakie produkty są naturalnymi probiotykami? [7 zdjęć]

Probiotyki to produkty, które dobrze wpływają na stan układu pokarmowego oraz immunologicznego. Zawierają

zobacz galerię

Zarodniki probiotyków nie wymagają chłodzenia, ponieważ ich struktura sprawia, że są trwalsze niż tradycyjne szczepy. Probiotyczne szczepy z kolei nie wytrzymują narażenia na działanie ciepła lub powietrza, dlatego zarodniki probiotyków są bardziej opłacalne, co oznacza, że dla firm zajmujących się marketingiem żywnościowym przynoszą większy dochód.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Zakup produktów z probiotykami jest mniejszym wydatkiem niż suplementów probiotycznych. Nie należy jednak zapominać o tym, że głównym celem producentów jest zachęcenie nas do kupna danego produktu. Konsumenci chcą zdrowszych produktów, jednak nie oznacza to, że są one dobre dla naszego zdrowia. Dodanie probiotyków do pizzy lub innych atrakcyjnych produktów ma zachęcić do ich kupna, dając złudzenie, że dzięki temu zyskujemy zdrowsze jelita.

Ponadto producenci wiedzą, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkt z zawartością probiotyków. Na wysoką cenę wpływa jednak nie tylko zawartość probiotyków, ale też przede wszystkim marketing i piękne, nowe opakowanie.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze