Czy dzieci powinny przyjmować suplementy diety?

Dzieci, które dobrze się odżywiają, nie są zwykle narażone na niedobory składników odżywczych. Wraz z pożywieniem otrzymują bowiem wystarczająco dużo witamin i minerałów. Jeżeli jednak dziecko jest bardzo wybredne i zjada zaledwie kilka wybranych produktów i dań, istnieje duże prawdopodobieństwo, że brakuje mu ważnych składników odżywczych. Maluchy, które niechętnie bawią się na dworze w słoneczne dni mogą mieć niedobór witaminy D. Z kolei dzieci, których jadłospis jest ubogi w tłuste ryby, ziarna dyni, soję oraz orzechy włoskie są narażone na deficyty kwasów tłuszczowych omega-3. Wówczas warto pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych oraz rozważyć stosowanie suplementów diety.

1. Czy suplementy diety są bezpieczne dla dzieci?

Suplementy diety opracowane z myślą o dzieciach są bezpieczne dla najmłodszych, ale tylko wtedy, gdy są przyjmowane zgodnie z zaleceniami. Nie należy przekraczać ustalonych dawek w nadziei, że środek zadziała szybciej lub będzie skuteczniejszy. Najlepszą opcją jest wybieranie takich produktów, które nie mają w sobie wysokich stężeń poszczególnych składników odżywczych. Niektóre substancje, na przykład żelazo, witaminy A i D, mogą być toksyczne, gdy są przyjmowane w dużych ilościach. Z tego względu nie należy podawać dzieciom suplementów diety dla dorosłych. Jeśli planujesz kupno suplementów diety dla swojego dziecka, zachowaj dozę rozsądku wobec obietnic producentów. Nie oczekuj, że tabletki z witaminami poprawią odporność organizmu twojej pociechy lub funkcjonowanie jego mózgu. Tego typu stwierdzenia niemal zawsze są niepotwierdzone. Nie próbuj także leczyć dolegliwości dziecka za pomocą suplementów diety. Jeśli maluchowi coś dolega, pójdź z nim do lekarza.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

2. Produkty spożywcze wzbogacone o składniki odżywcze

Obecnie coraz popularniejsze stają się produkty spożywcze, do których dodano witaminy i minerały. Do mleka zwykle dodawana jest witamina D, natomiast w przypadku płatków śniadaniowych, czyli jednego z ulubionych przez dzieci produktów, lista bonusów jest zwykle długa. Płatki są wzbogacone między innymi o witaminy i minerały. W pieczywie można znaleźć dodatki w postaci żelaza i witamin z grupy B. Z kolei w soku pomarańczowym znajdują się dodatkowo witaminy z grupy B oraz wapń. Warto sięgać po tego typu produkty, ale nie należy wpadać w przesadę i podawać dziecku wyłącznie artykuły spożywcze wzbogacone o różne substancje. Zwykła zdrowa dieta wystarczy, by organizm malucha dobrze funkcjonował i prawidłowo się rozwijał.

Suplementy diety dla dzieci spożywane w ilościach wskazanych na opakowaniach nie tylko nie szkodzą, ale i mogą pomóc. Nie należy stosować ich jednak jako substytut zdrowej diety. Znacznie korzystniejsze dla dziecka jest prawidłowe odżywianie i czerpanie składników odżywczych z naturalnych produktów.  

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!