Czy dziewczęta faktycznie wykazują lepsze umiejętności czytania w szkole?

W testach oceniających zdolność czytania w szkole, dziewczęta wydają się osiągać lepsze wyniki niż chłopcy we wszystkich grupach wiekowych i we wszystkich krajach. Ale wśród młodych osób dorosłych, nie ma już żadnej różnicy między mężczyznami i kobietami w umiejętności czytania.

Badania przeprowadzone wśród osób od 10 do 15 lat wykazały, że dziewczęta znacznie lepiej radzą sobie z czytaniem, wydobywaniem informacji z tekstów, wyciąganiu z nich wniosków, interpretowaniu i ocenianiu przeczytanych treści. Jednak różnice te zanikają, kiedy badania zostały przeprowadzone u młodych osób dorosłych. Wyniki badań wśród osób w wieku od 16 do 24 lat nie wykazały już żadnych zauważalnych różnic pomiędzy płciami.

Dobra umiejętność czytania to bardzo ważny czynnik wpływający na efektywność edukacji, pracy i odnajdywania się w społeczeństwie. Mimo, iż płeć damska wyprzedza płeć męską w wielu umiejętnościach dotyczących edukacji, do tej pory nie wyprzedziła ona mężczyzn w odniesieniu do stopy zatrudnienia i dochodów.

Naukowcy prowadzili badania nad tym, dlaczego dziewczęta są lepsze w czytaniu niż chłopcy
Naukowcy prowadzili badania nad tym, dlaczego dziewczęta są lepsze w czytaniu niż chłopcy

Zostało już postawionych kilka hipotez przypuszczających, dlaczego tak może się dziać. Różnice w poziomach inteligencji zostały odrzucone jako przyczyna, ponieważ dziewczęta i chłopcy mieli porównywalne wartości IQ. Uznano także, że przyczyna na pewno nie tkwi w stosowanych metodach nauki czytania, gdyż stosowane były różne techniki.

Niektórzy badacze twierdzą, że dziewczynkom stawiane są większe wymagania niż chłopcom, co może poniekąd wyjaśnić, dlaczego dziewczęta są lepsze w czytaniu w porównaniu do chłopców.

Naukowcy z University of Stavanger postanowili zająć się badaniami, które mogłyby wyjaśniać, dlaczego dziewczynki są lepsze w czytaniu w młodych latach, a od około 16 lat, różnice te zaczynają zanikać. Aby uzyskać wystarczająco duży obraz, norwescy naukowcy zbadali wyniki uczniów i dorosłych we wszystkich krajach skandynawskich. Kraje te są bardzo podobne i mają wysoki poziom równości pod względem ekonomicznym.

ZOBACZ TAKŻE

10 sposobów, jak zmotywować dziecko do nauki

Badania wykazały, że dziewczęta i kobiety na ogół lepiej radzą sobie z czytaniem tekstów długich i opisowych niż chłopcy i mężczyzni. Chłopcy i mężczyźni są lepsi w odczytywaniu tekstów krótszych, mniej opisowych, bardziej konkretnych, takich jak wykresy, formularze, reklamy.

Liczne badania pokazują również, że różnice są większe na korzyść dziewcząt, gdy uczniowie mają czytać teksty fikcyjne, niż kiedy czytaj teksty informacyjne.

Niektóre badania wykazały także, że rozwiązując testy i sprawdziany, chłopcy niechętnie przykładają się do zadań opisowych, zaś chętniej wykonują zadania testowe lub wymagające podania krótkiej i konkretnej informacji.

10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki
10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki [10 zdjęć]

Szacunek do osoby, która daje wskazówki, ułatwia ich przyjęcie i wprowadzenie w czyn przez dziecko. Do...

zobacz galerię

Motywacja jest ważnym elementem, kiedy bierzemy pod uwagę to, dlaczego dziewczyny są lepsze od chłopców w młodych latach szkolnych, lecz różnice te są już znikome w latach dorosłych. W tym momencie znów ważną rolę odgrywają wymagania stawiane dziewczynkom uczącym się.

Badania pokazują, że trudniej jest zmotywować chłopców do zainteresowania tekstem niż dziewczynki. Wiemy również, że dziewczęta częściej i chętniej zrobią to, czego się od nich oczekuje niż chłopcy. Natomiast w latach późniejszych, młodzi ludzie nie są już tak podatni na wpływy z zewnątrz.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!