Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Czy masz zdolności przywódcze?

Czy masz zdolności przywódcze?
Czy masz zdolności przywódcze?

Pewni ludzie są urodzonymi przywódcami – pełni charyzmy, gromadzą wokół siebie innych, są prężni i dynamiczni. Jaki powinien być przywódca? Pewny siebie, elastyczny, przedsiębiorczy, myślący perspektywicznie, dominujący, asertywny, stanowczy? Istnieje wiele sposobów przewodzenia innym – można być przywódcą autorytarnym, liberalnym albo bardziej demokratycznym. Ktoś może przejawiać cechy totalnego dyktatora, innemu z kolei może bardziej zależeć na dobrej współpracy zespołu. Sprawdź, czy jesteś dobrym przywódcą!

spis treści

1. Jakim jesteś przywódcą?

Rozwiąż test poniżej. Odpowiadając na pytania, wybieraj tylko jedną odpowiedź. Na koniec zsumuj punkty w nawiasach, które stoją przy odpowiedziach, jakie wybrałeś(-aś).

Pytanie 1. Czy gdybyś wraz ze znajomymi zagubił się w lesie, wolałbyś:

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

a) przejąć opiekę i odpowiedzialność nad grupą, szukając drogi. (2 punkty)

b) zdać się na wiedzę i intuicję kogoś innego. (0 punktów)

Pytanie 2. Odpowiedzialność za ważne zadanie:

a) daje satysfakcję. (2 punkty)

b) budzi obawy. (0 punktów)

Pytanie 3. Czy lubisz zarządzać grupą ludzi?

a) tak. (2 punkty)

b) nie. (0 punktów)

Pytanie 4. Ktoś skrytykował cię za coś, z czym się nie zgadzasz. Co robisz?

a) Myślę, że każdy ma prawo mieć swoje zdanie. Nie rozważam zbyt długo, czy miał rację. (2 punkty)

b) Szukam potwierdzenia tych słów u innych osób/współpracowników. (1 punkt)

c) Czuję złość, że ktoś taki, jak ta osoba, mnie krytykuje. Uważam, że się zwyczajnie nie zna! (0 punktów)

Pytanie 5. Czy potrafisz dostosowywać swoje zachowanie do innych?

a) Z trudnością. Wolę, aby to inni dostosowywali się do mnie. (0 punktów)

b) Nie sprawia mi to problemów. (2 punkty)

Pytanie 6. Wiesz, że twój szef będzie niedługo robił czystki w twoim zespole. Co robisz?

a) Staram się zmotywować zespół do jeszcze bardziej wydajnej pracy, zachowując tę informację dla siebie. (1 punkt)

b) Sprzedaję zespołowi newsa-straszaka w nadziei, że zaczną lepiej pracować. (0 punktów)

c) Rozmawiam ze wszystkimi o trudnej sytuacji w firmie, wskazując potencjalnie zagrożonych. (2 punkty)

Pytanie 7. Czy lubisz motywować innych do działania?

a) Dobry pracownik potrafi to zrobić sam. (1 punkt)

b) Nie, wolę, kiedy każdy sam wie, co robić. (0 punktów)

c) Tak, sprawia mi to wiele radości i daje satysfakcję. (2 punkty)

Pytanie 8. Czy lubisz planować i rozdzielać obowiązki?

a) tak. (2 punkty)

b) nie. (0 punktów)

Pytanie 9. Pracownik, którego nie lubisz, nie wywiązuje się z zadań. Co robisz?

a) Czekam, aż uzbiera się kilka niedociągnięć, aby mieć mocne argumenty na usunięcie go z zespołu. (0 punktów)

b) Rozmawiam z nim o tym, jakie mam zastrzeżenia do jego pracy. (2 punkty)

c) Rozmawiam z przełożonym o problemach w zespole. (1 punkt)

Pytanie 10. W grupie kilkunastu osób masz odmienne zdanie od innych. Zależy ci jednak, aby przedstawić swoją rację…

a) Czekam na najlepszą okazję. (0 punktów)

b) Mimo wszystko, przedstawiam moją opinię. (2 punkty)

c) Za wszelką cenę próbuję przeforsować swoją rację. (1 punkt)

Pytanie 11. Czy podczas rozmowy próbujesz zrozumieć, co czuje twój rozmówca?

a) Tak, prawie zawsze. (2 punkty)

b) Czasami mi się to zdarza. (1 punkt)

c) To chyba zbyt trudne… (0 punktów)

Pytanie 12. Startujesz w konkursie jako amator, poza tobą sami profesjonaliści. Co myślisz?

a) Najwyżej się nie uda. Trudno. (0 punktów)

b) Zawsze warto spróbować. (1 punkt)

c) Na pewno mi się powiedzie – włożyłem w to dużo pracy. (2 punkty)

d) Pewnie przegram, ale warto było chociaż spróbować. (1 punkt)

e) Nastawiam się, że przegram, aby się miło rozczarować. (1 punkt)

Pytanie 13. Trzykrotnie nie udało ci się awansować, pomimo że na to zasługujesz. Co robisz?

a) Składam CV do innej firmy. (2 punkty)

b) Rozmawiam o problemie z przełożonym, informując o rozważaniach o odejściu. (2 punkty)

c) Odraczam sprawę, na jakiś czas zapominając o awansie. (1 punkt)

d) Myślę, że po prostu nie nadaję się do tego. (0 punktów)

Pytanie 14. Jak rozwiązujesz konflikty między pracownikami?

a) Proszę, aby porozmawiali o tym ze sobą i rozwiązali problem, bo psują atmosferę w pracy (0 punktów),

b) Omawiam problem na forum grupy i pytam o przyczyny. (2 punkty)

c) Konfrontuję pracowników ze sobą. (1 punkt)

d) Rozmawiam po kolei z każdym z nich, próbując zrozumieć sytuację i pomóc im dojść do porozumienia. (2 punkty)

Pytanie 15. Twój najlepszy pracownik zaczyna mieć słabe wyniki w pracy. Umawiasz się z nim na spotkanie w cztery oczy…

a) Straszę go ewentualnym zwolnieniem. (0 punktów)

b) Proponuję podwyżkę. (0 punktów)

c) Proponuję pakiet premiowy za osiągnięcie lepszych wyników. (1 punkt)

d) Rozmawiam o przyczynach tej sytuacji i pytam o jego propozycje zmiany tej sytuacji. (2 punkty)

Pytanie 16. Jaka jest twoja pierwsza reakcja w sytuacji, gdy ktoś wytyka Ci błędy?

a) Irytuję się i znajduję argumenty, aby odeprzeć atak. (1 punkt)

b) Słucham z uwagą, bo to ważne dla mojego rozwoju. (2 punkty)

c) Czuję zagrożenie i złość na tę osobę. (0 punktów)

Pytanie 17. Czy lubisz szukać nowych rozwiązań dla utartych schematów postępowania?

a) Nie, nie jest to moją mocną stroną. (0 punktów)

b) Lubię. (2 punkty)

2. Interpretacja wyników testu

Po wypełnieniu całego testu dodaj punkty w nawiasach przy odpowiedziach, jakie wybrałeś. Suma punktów wskaże, jakim typem przywódcy jesteś.

  • 34-27 punktów – DYKTATOR

Masz świetne zdolności przywódcze! Potrafisz zarządzać grupą ludzi. Masz dużo energii, jesteś zorganizowany i skrupulatny. Lubisz przebywać z innymi ludźmi, masz do nich pozytywne nastawienie, a konflikty starasz się rozwiązywać tak, aby żadna ze stron na tym nie ucierpiała.

  • 26-19 punktów – DOBRY PRZYWÓDCA

Masz duże zdolności do przewodzenia grupą. Energia, zapał i pracowitość to twoje mocne strony. Lubisz przebywać z ludźmi i dzielić się z nimi swoją wiedzą. Odpowiednio wyszlifowane umiejętności z zakresu zarządzania personelem, psychologii komunikacji i organizacji pracy pomogą ci osiągnąć ideał dobrego szefa!

  • 18-9 punktów – SŁABY PRZYWÓDCA

Dość dobrze radzisz sobie w sytuacjach, w których musisz podejmować odpowiedzialne decyzje i kierować grupą ludzi. Stanowisko przywódcze nie jest ci jednak niezbędne do rozwoju zawodowego. Niełatwo ci przyjąć krytykę i trudno też tobie krytykować zachowanie innych. W komunikacji z innymi ludźmi może ci przeszkadzać duża koncentracja na sobie. Twoim niebywałym atutem jest za to optymizm, a także wiara we własne możliwości.

  • 8-0 punktów – NIE JESTEŚ PRZYWÓDCĄ

Nie jesteś typem przywódcy. Zdecydowanie bardziej wolisz pracę, w której nie bierzesz odpowiedzialności za innych. Zdajesz sobie sprawę z pewnych niedoskonałości, jesteś też dość mocno wyczulony na krytykę. Niekiedy zbyt przesadnie skupiasz się na swoich wadach, zamiast zaletach, zbyt intensywnie koncentrując się na sobie. Trening komunikacji interpersonalnej mógłby ci pomóc lepiej rozumieć innych i rozwiązywać ewentualne konflikty na polu zawodowym.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze