Przejdź na WP

Czy można przedawkować marchewkę?

Jak to możliwe? W końcu wpajano nam od dziecka, że to jedno z najzdrowszych warzyw i należy się nią zajadać bez skrupułów już od 3. miesiąca życia. Owszem, nie można podważyć jej właściwości odżywczych i korzyści jakie przynosi jej jedzenie. Jednakże należy wiedzieć, jakie zmiany można zauważyć po spożyciu zbyt dużej dawki beta karotenu.

Zobacz film: "Ekologiczne warzywa i owoce"

1. Właściwości beta karotenu

Jest to jeden z najsilniejszych karotenoidów - antyoksydantów, który jest niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Wzmacnia odporność, niweluje wolne rodniki, gwarantuje poprawne funkcjonowanie narządu wzroku, jest skuteczny w leczeniu trądziku i opóźnia procesy starzenia się skóry. Jak się okazuje, składnik ten może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwór płuc, krtani, a także przełyku.  

Beta karoten w wyniku reakcji chemicznych przekształca się w witaminę A. Jego źródłem jest nie tylko marchew, ale także morele, mango, brzoskwinie, pomarańcze czy wiśnie, a także pomidory, szpinak i natka pietruszki.

Jak wiadomo, każdy organizm reaguje inaczej na dany składnik, dlatego nie wszyscy, którzy regularnie spożywają warzywa czy owoce bogate w beta karoten mogą zauważyć istotne zmiany.

Marchewka ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie
Marchewka ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie (123RF)

2. Niedobór karotenu

Jakie są objawy braku witaminy A? Na początku pojawiają się problemy ze skórą - staje się sucha i łuszcząca, ma nierówny koloryt. Włosy i paznokcie również są osłabione i nie wyglądają zdrowo.

Osoby cierpiące na niedobór tego składnika skarżą się również na suchość śluzówek, a także pogorszenie wzroku. Szczególnie niepokojącym sygnałem są problemy z widzeniem po zmroku, czyli tzw. kurza ślepota.

Deficyt beta-karotenu u dzieci może prowadzić do zaburzeń wzrostu, a u osób dorosłych jest przyczyną trudności z poczęciem dziecka.  

3. Nadmiar beta-karotenu

Chociaż ten antyoksydant jest niezbędny dla zdrowia, to jego nadmiar nie pozostaje bez wpływu na stan organizmu. Najczęstsze objawy zbyt dużej ilości tego składnika to:  

  • pomarańczowy odcień skóry,
  • osłabienie organizmu,
  • uczucie zmęczenia,
  • bóle głowy,
  • wymioty i nudności,
  • zaburzenia miesiączkowania
  • zaburzenia psychiczne;

Jak się okazuje, przedawkowanie tego związku może być równie groźne, jak jego niedobór. Witamina A kumuluje się w tkankach i może być toksyczna. Należy pamiętać, aby wszystkie składniki odżywcze przyjmować w odpowiednich ilościach. Jeżeli chodzi o beta-karoten, maksymalna dawka to 25 mg dziennie.

Warto więc zwrócić uwagę, czy nie przesadzamy z ilością tej witaminy. Jeśli dieta obfituje w świeże warzywa i owoce, to prawdopodobnie nie ma potrzeby przyjmowania witamin syntetycznych.  

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy