Trwa ładowanie...

Czy wdrażanie innowacji jest potrzebne w polskich szpitalach?

Innowacje to każda niestandardowa zmiana, wdrożenie nowego lub istotnie ulepszonego produktu, procesu czy np. relacji ze środowiskiem zewnętrznym. Prowadzą one do optymalizacji nie tylko pracy szpitala, ale również zarządzania jednostką medyczną i procesów administracji. Rodzi się więc pytanie czy polskie szpitale chętnie wdrażają innowacje?

Polskie placówki są świadome wagi wprowadzania innowacji, jednak napotykają wiele przeszkód, które uniemożliwiają im realizację planów w pełni. Widząc ten dysonans, Lideo – czyli firma technologiczna wspierająca transformacje cyfrową polskich szpitali – stworzyła raport, który wyjaśnia czym właściwie są innowacje, jak są postrzegane i jakie przeszkody napotyka biały personel na drodze ich implementacji.

Według raportu Lideo, większość respondentów (91 proc.) odpowiada, że są to działania wewnętrzne w służbie zdrowia, które nie obejmują pacjentów. Rozmówcy za innowacje uznają również transformację cyfrową, czyli wdrożenie systemu zarządzania danymi lub systemu informatycznego związanego najczęściej z HIS (wskazało tak aż 62 proc. ankietowanych). Jednostki prywatne łączą innowacje z wyższą jakością usług i wzrostem własnej konkurencyjności na rynku.

Widzą nie tylko rozwiązania z rynku, ale też chciałyby budować własne nowe rozwiązania, np. dedykowaną aplikację dla pacjenta. Jednostki publiczne natomiast traktują innowacje jako usprawnienie, czasem – optymalizację kosztów. Często wiążą ją z wprowadzeniem wytycznych wynikających z ustaw i innych zapisów prawnych.

Podczas badań nad raportem Lideo "Innowacja po polsku. Dwa oblicza polskich szpitali" wyłoniły się 3 główne tezy, które pokazują istotę innowacji:

Teza I Innowacje prowadzą do optymalizacji kosztów podmiotów leczniczych Teza II Dzięki innowacyjności szpitale mogą leczyć szybciej, bezpieczniej i sprawniej Teza III Innowacyjność to nie nowoczesność

Warto wspomnieć również o przeszkodach i problemach, które stają na drodze wdrażania innowacji na oddziałach. Pierwszą myślą są oczywiście finanse, ponieważ innowacje są kojarzone jako kosztowne inwestycje. Nie każdy projekt spotyka się akceptacją dofinansowania przez Unię Europejską, a innowacyjne metody charakteryzują się dużym nakładem finansowym. Otóż raport Lideo pokazuje, że można zmienić ten scenariusz.

– Innowacja nie musi być droga. Skoro może przynosić nam oszczędności, to dlaczego rozpatrujemy ją w perspektywie kosztów? – mówi Wiceprezes Lideo i Dyrektor IT Łukasz Zontek.

Otóż innowacje prowadza do zoptymalizowania kosztów, lepszego i efektywniejszego wykorzystania leków, sal operacyjnych oraz do usprawnienia pracy kadry medycznej. Nawet te najmniejsze mogą przynieść efekty. Dlatego właśnie należy wprowadzać małe zmiany, ale konsekwentnie.

Korzyści płynące z wdrażania innowacji to nie tylko oszczędności. Dzięki nim usprawnia się procesy zarządzania, administracji, wykorzystania zaplecza technologicznego oraz organizacji czasu i planowania pracy. Oczywistym jest również to, że przede wszystkim polepszają komfort pacjenta, który jest w tym przypadku najważniejszym podmiotem, czyniąc proces zdrowienia szybszym, skuteczniejszym i sprawniejszym. Więc w jakich obszarach służby zdrowia innowacja jest konieczna?

Respondenci wymieniali m.in. systemy informatyczne, bezpieczeństwo danych, zarządzanie, obsługę pacjenta, cyfryzacje badań oraz obieg leków. Jednak w żadnej z wypowiedzi, nie pojawiły się one wszystkie razem, co oznacza brak holistycznego podejścia i perspektywicznego podejścia.

Innowacje są potrzebne – to fakt. Jednak, aby zaistniały one w każdym jednym polskim szpitalu, podmioty rynku medycznego powinny wspierać w tym procesie służbę zdrowia. Kluczem do partnerstwa jest branie odpowiedzialności nie tylko przez klienta (czyli szpital), ale także przez dostawcę. Pełen raport o innowacji po polsku dostępny jest tutaj.

Materiał Partnera

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.