Trwa ładowanie...

Czy zdrowa dieta to dobre postanowienie noworoczne?

Artykuł sponsorowany
(Materiał partnera)

Zapewne dla wielu z Was postanowieniem noworocznym jest „przejdę na zdrową dietę” albo „schudnę”. Podejmowanym nie tylko w tym roku, ale rokrocznie. Jak to się kończy – wiadomo. Zapału starcza na dwa tygodnie, góra miesiąc i pozostaje tylko rozczarowanie swoją słabą wolą.

Dlaczego tak trudno walczyć o zdrowie i szczupłą sylwetkę? Powód jest prozaiczny: brak czasu. Tempo życia jest tak duże, że wprowadzenie do swojego harmonogramu codziennych treningów, albo wygospodarowanie czasu na zakupy, planowanie i przygotowywanie zdrowych posiłków na dłuższą metę graniczy z cudem.

A przecież zdrowe żywienie jest niezbędne. Nie ma obecnie skuteczniejszej metody na wydłużenie życia, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym czy odchudzanie i utrzymywanie prawidłowej wagi, niż dieta zgodna z zasadami prawidłowego żywienia. Epidemia koronawirusa tylko to potwierdziła. Sugestie lekarzy, aby starać się dbać o swoją odporność – wysypiać się i zdrowo odżywiać – powinny Wam uświadomić, że Wasze zdrowie jest w dużej mierze w Waszych rękach i na Waszych talerzach.

Dlaczego przygotowywanie zdrowej diety jest trudne?

Przyczyn jest kilka. Pierwsze, co przychodzi na myśl i o czym wspomnieliśmy wyżej, to brak czasu. Zdrowa dieta według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia, który regularnie przedstawia w Polsce wskazówki dietetyczne Światowej Organizacji Zdrowia, to 4-5 posiłków dziennie, w krótkich odstępach czasu. W teorii wygląda to bardzo dobrze, ale jak to się ma do praktyki? Rachunek jest prosty. Załóżmy, że w ciągu doby śpicie osiem godzin. Dodatkowo ostatni posiłek powinniście zjeść co najmniej godzinę przed pójściem spać. Zostaje więc 15 godzin czuwania, w ciągu których powinniście zjeść 5 różnych posiłków. Oznacza to, że średnio co trzy godziny musicie przygotować sobie posiłek. A skoro dieta ma być zdrowa, nie może być to fast food. To po prostu zajmuje Wasz czas.

Druga sprawa to zróżnicowanie. Jest to błogosławieństwo i przekleństwo zdrowego odżywiania. Błogosławieństwo – bo to dzięki różnorodności dieta osiąga swój efekt prozdrowotny. Przekleństwo – bo w tygodniu masz do zaplanowania 35 różnych posiłków. Nie ma mowy o odgrzewaniu obiadu na kolację albo o jedzeniu tego samego przez trzy dni. Nie mówiąc już, o potrzebnej wiedzy dietetycznej odnośnie składu i kaloryczności produktów, a także zapotrzebowania organizmu na poszczególne składniki odżywcze. Szukanie tych informacji to kolejne drogocenne godziny z Waszego wolnego czasu.

Dlaczego warto?

Jednak pomimo tych niedogodności zdrowa dieta ma zalety, których nie sposób negować. Jak wspomnieliśmy wyżej – wzmacnia ona odporność organizmu i zapobiega chorobom cywilizacyjnym: nowotworom, chorobom układu krążenia, otyłości, cukrzycy, ma wpływ na zapobieganie chorobom neurodegeneracyjnym, osteoporozie i wielu, wielu innym. Lista jest długa, ale większość schorzeń, z którymi się borykacie, albo wprost wynika z niewłaściwego odżywiania, braku ruchu i złego stylu życia, albo jest przez te czynniki potęgowanych.

Ponadto nie głodówki, nie diety eliminacyjne, ale dieta zdrowa i zbilansowana jest najlepszą drogą do odchudzania. Wystarczy tylko stosować deficyt kaloryczny. Co to znaczy? Aby stracić na wadze z pomocą zbilansowanej diety trzeba obliczyć, ile kalorii potrzebuje Wasz organizm do bezpiecznego funkcjonowania (tak zwana Podstawowa Przemiana Materii, czyli PPM; angielskie BMR), a ile do utrzymywania obecnej wagi (Całkowita Przemiana Materii, CPM). Przykładowo, jeżeli Wasze CPM wynosi 2500 kcal, a PPM 2000 kcal, to utrzymując dzienną kaloryczność Waszej diety na poziomie 2250 kcal będziecie systematycznie i, co ważne, bezpiecznie, tracić na wadzę, nie eliminując z Waszej diety żadnej grupy produktów.

Możecie nie zdawać sobie również sprawy z tego, jak wielki wpływ ma sposób odżywiania na to, jak się czujecie na co dzień. Fast foody, posiłki instant, słodycze i mięso jedzone w nadmiarze, produkty tłuste, dieta ciężkostrawna – to wszystko prowadzi do nieprawidłowego poziomu cukru, zaparć, ospałości, braku energii… Zdrowo zbilansowana dieta w naturalny sposób poprawia metabolizm, działanie układu pokarmowego i wydalniczego, a co za tym idzie ogólnie poprawia Wasze samopoczucie – czujecie się lżejsi, macie więcej energii do działania.

Więc jak to zrobić?

Zatem czy przejście na zdrową dietę jest dobrym postanowieniem noworocznym? Z tego co napisaliśmy powyżej, jednoznacznie wynika, że tak. Trzeba po prostu inaczej podejść do jego realizacji. Z pomocą może przyjść nam catering dietetyczny.

Czym jest taka usługa? Jest to zdrowa dieta ze wszystkimi swoimi zaletami, za to pozbawiona wspomnianych wyżej wad dotyczących nakładów czasu na jej przygotowanie. Przykładem firmy świadczącej takie usługi jest ogólnopolski dostawca Maczfit. Na stronie firmy wybieracie odpowiednią dietę (odchudzającą, prozdrowotną, lekkostrawną, dla osób z problemami zdrowotnymi itd.), kaloryczność określacie na podstawie dostępnych tam informacji i kalkulatorów kalorii, zamawiacie i gotowe! Codziennie pod Wasze drzwi trafia zestaw zbilansowanych, zróżnicowanych posiłków, przygotowanych przez wykwalifikowanych dietetyków i kucharzy z pasją do gotowania.

Dzięki takiemu rozwiązaniu Wasze postanowienie noworoczne nie wymaga od Was żadnego wysiłku. Musicie tylko jeść to, co otrzymacie pod drzwi. Proste, prawda? Nie dość, że nie stracicie czasu, na przygotowanie diety, to korzystając z usługi cateringu dietetycznego tak naprawdę w ogóle nie musicie robić zakupów spożywczych – a to oznacza jeszcze więcej wolnego czasu dla siebie. Spróbujcie tej taktyki w tym roku i skończcie raz na zawsze z wyrzutami sumienia.

P.S. Jako dodatkową motywację, możecie potraktować to, że Maczfit oferuje 5% zniżki na wszystkie diety. Wystarczy użyć kodu promocyjnego GDN5MF, który jest ważny do 31.03.2021 roku.

Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza