Czynniki sprzyjające odwodnieniu

Odwodnienie to stan niedoboru wody w organizmie. Wraz z nadmierną utratą wody ciało człowieka traci ważne dla jego funkcjonowania elektrolity. W rezultacie mogą pojawić się poważne zaburzenia oraz problemy zdrowotne. Przyczyną odwodnienia jest najczęściej biegunka lub wymioty. Niedobór wody może być jednak wynikiem działania kilku innych czynników. Jakich?

1. Co sprzyja odwodnieniu?

Jakkolwiek może się to wydawać nielogiczne, odwodnienie może być wynikiem spożywania niektórych napojów. Alkohole i napoje zawierające kofeinę mają bowiem właściwości moczopędne, co oznacza, że po ich spożyciu zwiększa się objętość wydalanego moczu. Wypicie kilku piw lub filiżanek kawy przy jednoczesnym spożyciu niewielkiej ilości innych płynów może więc doprowadzić do odwodnienia. Niedobór wody w organizmie może być również wynikiem przegrzania ciała lub gorączki. Wysoka temperatura sprawia, że pocimy się bardziej obficie. Wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale i cenne elektrolity. Ryzyko odwodnienia jest duże również w przypadku osób ćwiczących bardzo intensywnie oraz tych przebywających w ekstremalnych warunkach, zwłaszcza w krajach o ciepłym klimacie. Wyprawa w wysokie góry lub na pustynię, a także popularny obecnie survival, to dla organizmu człowieka duże wyzwanie. Wystarczy zlekceważyć konieczność prawidłowego nawadniania organizmu, by narazić się na odwodnienie. Nie trzeba jednak wyjeżdżać za granicę, by paść ofiarą niedoboru wody. Także ciężka praca fizyczna wykonywana przez długi czas może spowodować odwodnienie, gdy nie dostarczamy organizmowi wystarczająco dużej ilości wody, by wyrównać straty poniesione na skutek pocenia się.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

Nawadnianie u osób aktywnych i sportowców
Nawadnianie u osób aktywnych i sportowców

Do odwodnienia może dojść nie tylko w wyniku infekcji przewodu pokarmowego, ale i intensywnego treningu....

zobacz galerię

2. Jak zapobiegać odwodnieniu?

Osoby narażone na nadmierne pocenie się powinny zadbać o to, by wraz z płynami organizm otrzymał elektrolity. Zwykła woda ich nie zawiera, nie jest więc najlepszym wyborem. Woda mineralna ma w swoim składzie minerały, ale ich stężenie jest często niewystarczające, by uzupełnić straty. Nie warto nawadniać się także gazowaną wodą mineralną. Zawarty w niej dwutlenek węgla rozciąga ściany żołądka, dając uczucie pełności, nawet gdy organizm nie jest jeszcze optymalnie nawodniony. Odradza się również spożywanie soków owocowych i słodkich napojów gazowanych. Są to bowiem płyny o wysokiej osmolarności, co oznacza, że „ściągają” wodę z krwiobiegu do przewodu pokarmowego, zwiększając ilość wydalanej wody. Tego typu napoje są znacznie gorzej wchłaniane niż doustne płyny nawadniające (DPN). Płyny nawadniające zawierają precyzyjnie określone stężenie glukozy oraz elektrolitów, dzięki czemu są doskonale wchłaniane przez organizm człowieka. Są one bezpieczne w stosowaniu i można podawać je nawet niemowlętom. Preparaty nawadniające należy spożywać po lekkim schłodzeniu – w takiej postaci są najlepiej tolerowane i dodatkowo chłodzą organizm.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!