Depresja – jak jej zapobiec

Szacuje się, że problem depresji dotyka już 10% populacji. Według WHO jest to czwarty najpoważniejszy problem współczesnego człowieka. Choroba ta może dotknąć każdego, niezależnie od wieku, statusu społecznego, wykształcenia czy płci. W jaki sposób żyjąc w dzisiejszym świecie, nie dopuścić do rozwoju tej groźnej choroby?

1. Czym jest depresja?

Warto wiedzieć, że depresja nie jest jedynie ciągłym smutkiem i przygnębieniem. To także brak energii i chęci do życia, negatywne patrzenie na własną osobę oraz zaburzenia koncentracji i brak umiejętności społecznych. Depresja dotyka najczęściej osoby, które mają genetyczne predyspozycje do tej choroby, ale może pojawić się także pod wpływem silnego stresu czy traumatycznego przeżycia. Depresja jest poważną chorobą, która powoduje nie tylko zaburzenia snu czy brak chęci do porannego wstawania z łóżka, ale może także pchnąć do samobójstwa. Jeśli więc czujemy, że każdego dnia nasza samoocena jest coraz niższa, a brak chęci do życia nie pozwala na normalne funkcjonowanie, to podejmijmy działania, które sprawią, że nasze życie znowu nabierze sensu.

Zobacz film: "Gdzie szukać pomocy w przypadku uzależnień i innych problemów psychologicznych?"

8 rzeczy, które pogarszają nastrój
8 rzeczy, które pogarszają nastrój [8 zdjęć]

Spędzanie czasu ze znajomymi może być bardzo inspirujące. Istnieje jednak typ ludzi, których można nazwać...

zobacz galerię

2. Depresja a sen

To ważne, aby znaleźć czas na porządny odpoczynek i właściwą ilość snu. To właśnie sen odpowiada za regulowanie nastroju i wpływa na stan zarówno fizyczny, pozwalając odpocząć naszemu organizmowi, jak i psychiczny. Specjaliści uważają, że osoby cierpiące na bezsenność lub inne zaburzenia związane ze snem są dziesięciokrotnie bardziej narażone na rozwój depresji niż osoby, które przeznaczają odpowiednią ilość czasu na odpoczynek. Jeśli masz problemy z cowieczornym zasypianiem, to zrezygnuj z drzemki w ciągu dnia, która rozregulowuje cykl snu. Do swojej sypialni wprowadź też rutynę – każdego dnia staraj się kłaść do łóżka o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz swój organizm do regularnego snu.

3. Depresja a dieta

Okazuje się, że niektóre spożywane przez nas w ciągu dnia produkty mogą być przyczyną depresji. Jeśli więc chcemy jej uniknąć, to zrezygnujmy z wysoko przetworzonych, tłustych i słonych produktów, które obciążą nasz układ pokarmowy i sprawią, że nie będziemy mieć energii na najmniejszy ruch. Zamiast tłustych mięs oraz słonych przekąsek sięgnijmy po niskotłuszczowe produkty oraz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i 6. Unikajmy też alkoholu, papierosów i innych używek, które co prawda poprawią nam na chwilę nastrój, ale później tylko pogorszą nasz humor. Zrezygnujmy też z kawy, a zamiast niej sięgnijmy po zieloną herbatę i niegazowaną wodę.

4. Depresja a aktywność fizyczna

W końcu sport to zdrowie! Nic tak nie poprawia depresyjnego nastroju jak porcja endorfin powstałych w naszym organizmie po intensywnym treningu fizycznym. Jeśli brakuje ci motywacji i ciężko jest spakować torbę i wyjść na siłownię, to wybierz inną aktywność. Odpowiednią dawkę energii da ci już codzienny spacer na świeżym powietrzu. Jeśli pracujesz, zamiast samochodu lub autobusu, wybierz rower. Nie tylko poprawisz swój nastrój, ale zadbasz też o smukłą sylwetkę, która pozwoli ci poczuć się lepiej we własnej skórze.

5. Depresja a stres

Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że chroniczny stres może być przyczyną powstawania w mózgu nieodwracalnych zmian, odpowiadających za samoocenę i samopoczucie. Wiele przeprowadzonych badań potwierdziło, że w mózgach pacjentów wykonujących stresującą pracę pojawiają się fizyczne zmiany przypominające te, które powstają w trakcie depresji. Aby rozładować codzienny stres, warto postawić przede wszystkim na aktywność fizyczną. Pamiętajmy też, że naszemu zdrowiu psychicznemu nie pomoże zbytnia ambicja i chęć bycia najlepszym. Stawiane sobie zadań powyżej możliwości sprawi, że nie będziesz w stanie ich zrealizować, co z kolei spowoduje spadek nastroju i okazję do rozwoju depresji.

6. Depresja a kontakty z ludźmi

Zamknięcie się w domu i nieodbieranie telefonów od znajomych to najgorsze, co możesz zrobić, gdy nie jesteś w najlepszej formie psychicznej. Samotność sprawi, że poczujesz się jeszcze bardziej wyizolowany od innych ludzi. Jeśli zaczynasz się martwić, że twoje kontakty międzyludzkie zanikają, to postaraj się porozmawiać ze swoimi przyjaciółmi, wytłumacz im, jak się czujesz i poproś o pomoc. Z pewnością zrozumieją przez co przechodzisz i postarają się pomóc. Pamiętaj, że nie zawsze jesteśmy sobie w stanie sami poradzić z naszymi problemami. Nie wstydź się ich i jeśli czujesz, że nie dasz sobie z nimi rady, to poproś o pomoc specjalistę. Rozmowa z psychologiem może rozwiać twoje wątpliwości i zrozumieć, co jest źródłem złego samopoczucia i początków depresji.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!