Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko chorób

Chcesz żyć dłużej i cieszyć się lepszym zdrowiem? Wprowadź do swojej diety błonnik. Nowe badania sugerują, że właśnie dzięki temu składnikowi odżywczemu możemy poprawić jakość zdrowia.

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawą. Aby w późnym wieku uniknąć miażdżycy, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, osteoporozy i innych chorób, trzeba jeść pełnowartościowe posiłki i unikać nadmiaru cukru, soli, tłuszczów trans.

Teraz naukowcy odkryli, że osoby, które w całym swoim życiu spożywały błonnik (obecny w pełnoziarnistym pieczywie, warzywach i owocach), w dużym stopniu uniknęły tych chorób. Takie wnioski płyną z badań, które trwały aż 10 lat.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Eksperci przebadali dane 1600 osób powyżej 50. roku życia pod kątem zachorowań na choroby przewlekłe i ogólnoustrojowe. Badali zależności pomiędzy spożywaniem węglowodanów a stanem zdrowia w późnej starości.

Pod uwagę brane były takie czynniki jak: spożycie węglowodanów, błonnika, cukru oraz indeks glikemiczny i zawartość kaloryczna. Okazało się, że to właśnie błonnik jest składnikiem, który odpowiada za „pomyślne starzenie się”, czyli brak niepełnosprawności spowodowanej otyłością i chorobami serca.

Okazało się, że u osób, które spożywały dania z wysoką zawartością tego składnika nie występowały zaburzenia funkcji poznawczych, układu oddechowego, choroby przewlekłe. Nie doświadczały one także chorób wieńcowych czy udarów mózgu, a nawet były mniej podatne na depresję. Rzadziej też cierpiały na nowotwory.

Oprócz tego, naukowcy sugerują, że wysokie spożycie błonnika pozytywnie wpłynęło na długość życia aż u 80 proc. badanych. Te osoby rzadziej cierpią na nadciśnienie, cukrzycę, demencję starczą czy niepełnosprawność ruchową.

Jak zaznacza kierownik prac, dr Bamini Gopinath z Instytutu Westmead w Australii, to pierwsze długoterminowe badania tego typu, a ich wynik jest na tyle istotny, że należy prowadzić dalsze prace w tym kierunku. Jeśli potwierdzą one dobroczynny wpływ błonnika na zdrowia, będzie można pokusić się o wystosowanie odpowiednich zaleceń dietetycznych dla ludzi na całym świecie.

Badania opublikowano w "The Journals of Gerontology".

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!