Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko chorób

Chcesz żyć dłużej i cieszyć się lepszym zdrowiem? Wprowadź do swojej diety błonnik. Nowe badania sugerują, że właśnie dzięki temu składnikowi odżywczemu możemy poprawić jakość zdrowia.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawą. Aby w późnym wieku uniknąć miażdżycy, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, osteoporozy i innych chorób, trzeba jeść pełnowartościowe posiłki i unikać nadmiaru cukru, soli, tłuszczów trans.

Teraz naukowcy odkryli, że osoby, które w całym swoim życiu spożywały błonnik (obecny w pełnoziarnistym pieczywie, warzywach i owocach), w dużym stopniu uniknęły tych chorób. Takie wnioski płyną z badań, które trwały aż 10 lat.

Eksperci przebadali dane 1600 osób powyżej 50. roku życia pod kątem zachorowań na choroby przewlekłe i ogólnoustrojowe. Badali zależności pomiędzy spożywaniem węglowodanów a stanem zdrowia w późnej starości.

Pod uwagę brane były takie czynniki jak: spożycie węglowodanów, błonnika, cukru oraz indeks glikemiczny i zawartość kaloryczna. Okazało się, że to właśnie błonnik jest składnikiem, który odpowiada za „pomyślne starzenie się”, czyli brak niepełnosprawności spowodowanej otyłością i chorobami serca.

Okazało się, że u osób, które spożywały dania z wysoką zawartością tego składnika nie występowały zaburzenia funkcji poznawczych, układu oddechowego, choroby przewlekłe. Nie doświadczały one także chorób wieńcowych czy udarów mózgu, a nawet były mniej podatne na depresję. Rzadziej też cierpiały na nowotwory.

Oprócz tego, naukowcy sugerują, że wysokie spożycie błonnika pozytywnie wpłynęło na długość życia aż u 80 proc. badanych. Te osoby rzadziej cierpią na nadciśnienie, cukrzycę, demencję starczą czy niepełnosprawność ruchową.

Jak zaznacza kierownik prac, dr Bamini Gopinath z Instytutu Westmead w Australii, to pierwsze długoterminowe badania tego typu, a ich wynik jest na tyle istotny, że należy prowadzić dalsze prace w tym kierunku. Jeśli potwierdzą one dobroczynny wpływ błonnika na zdrowia, będzie można pokusić się o wystosowanie odpowiednich zaleceń dietetycznych dla ludzi na całym świecie.

Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko chorób
Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko chorób (123RF)

Badania opublikowano w "The Journals of Gerontology".

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy