Dieta dla dzieci w wieku szkolnym

spis treści
rozwiń

Dzieci w wieku szkolnym potrzebują zdrowej i zrównoważonej diety, która zapewni im prawidłowy rozwój i umożliwi pełne wykorzystanie ich potencjału intelektualnego. Tymczasem wielu dzieciom od najmłodszych lat towarzyszą złe nawyki żywieniowe: słodkie napoje i przekąski, brak śniadania. Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta dla dzieci w wieku szkolnym? Codzienna dieta dla dzieci w wieku szkolnym powinna zaspokajać ich potrzeby energetyczne oraz zapewniać wzrost.

1. Potrzeby żywieniowe dzieci

Zdrowa dieta dziecka
Zdrowa dieta dziecka

Tylko zróżnicowana dieta bogata w witaminy i składniki mineralne zapewni prawidłowy rozwój twojego dziecka.

zobacz galerię

Zapotrzebowanie energetyczne dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 17 lat waha się między 1750 a 2500 kalorii. Dokładna ilość kalorii zależy od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej dziecka. Codzienna dieta dziecka musi dostarczać:

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

białka (11 do 15%), węglowodany (50 do 55%) i tłuszcze (30 do 35%), jak również witaminy i minerały.

2. Porady praktyczne w diecie dla dzieci

Niełatwo jest zadbać o dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych w diecie dziecka. Oto kilka sposobów, jak to osiągnąć.

  • Jeden produkt mleczny do każdego posiłku. U dzieci niezwykle ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości wapnia w posiłkach. Wapń jest potrzeby dla prawidłowego rozwoju kości, pomaga również zapobiegać ryzyku osteoporozy w starszym wieku. Najlepszym źródłem wapnia jest mleko i produkty mleczne.
  • Jedna porcja białka zwierzęcego dziennie (mięso, ryby, jaja). Zalecana dzienna dawka białka zwierzęcego to 10 g (mięsa, ryb lub jaj) na każdy rok życia, plus jeszcze 10 g. Na przykład 70g dla dziecka w wieku 6 lat, a 100 g dla dziecka w wieku 9 lat (najlepiej w jednym posiłku).
  • Pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Warzywa i owoce mogą być spożywane w każdej postaci: świeże, mrożone, konserwowe.
  • Produkty skrobiowe do każdego posiłku. Chleb, makaron, ryż, ziemniaki itd.
  • Ogranicz cukier. Produkty i napoje zawierające cukier powinny być zarezerwowane na specjalne okazje. Nie należy przyzwyczajać dziecka do smaku cukru, ale nie należy również całkowicie go zakazywać. Warto zachować umiar w tym zakresie i kontrolować spożycie słodyczy i słodkich napojów przez dziecko.
  • Podawaj wodę do picia. Woda jest jedynym napojem, który jest niezbędny dla organizmu. Dobrze jest podawać dziecku zamiast słodkich napojów wodę niegazowaną bez żadnych dodatków.

Prawidłowe żywienie dzieci w wieku szkolnym jest niezwykle istotne dla ich prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Powyższe zalecenia należy stosować w ciągu całego dnia i brać je pod uwagę podczas przygotowywania wszystkich posiłków. Pamiętajmy o tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia i dziecko powinno je jeść codziennie bez wyjątku. Każdy posiłek dla dziecka powinien być przygotowywany ze świeżych składników i zapewniać mu wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Następny artykuł: Dieta dla dzieci z nadwagą

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!