Dieta dla serca – o czym musisz pamiętać?

Współcześnie dieta kojarzy się z odchudzaniem albo odmawianiem sobie smakołyków. Jednak w starożytnej Grecji, skąd pochodzi samo słowo „dieta”, mianem tym określano styl życia. To znaczenie bardzo pasuje do zagadnienia redukcji cholesterolu w organizmie, ponieważ – jak twierdzi Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) – najskuteczniejszym i najbezpieczniejszym sposobem obniżenia cholesterolu jest właśnie zmiana stylu życia, czyli odpowiedni sposób odżywiania oraz aktywny tryb życia. Tak rozumiana dieta zawsze powinna być elementem procesu obniżania cholesterolu. Nawet, jeśli z różnych przyczyn konieczne jest wdrożenie leczenia farmakologicznego.

1. Aktywność fizyczna

Aktywny styl życia może pomóc rozwiązać wiele problemów zdrowotnych. Ruszanie się poprawia kondycję, usprawnia mięśnie i stawy, pomaga obniżyć ciśnienie, wzmacnia serce, a także uwalnia endorfiny, czyli tak zwane hormony szczęścia. Sprawdza się również w przypadku profilaktyki chorób serca. Dzięki aktywności fizycznej oddech staje się głębszy i spalane są zapasy tłuszczów.

Zobacz film: "Czym jest łuszczyca?"

Warto pamiętać, że zalecane ćwiczenia fizyczne nie oznaczają ciężkich treningów na siłowni czy kilometrów tras pokonywanych sprintem. Każdy powinien prowadzić aktywny tryb życia w sposób, jaki go satysfakcjonuje. Doskonałym pomysłem dla seniorów są codzienne spacery, zajęcia na pływalni, a dla ludzi młodszych regularna jazda rowerem czy gry zespołowe.

2. Odpowiednia dieta

Osoba dbająca o swoje serce powinna pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim warto wiedzieć, że profilaktyka chorób układu krwionośnego nie wymaga całkowitej rezygnacji z tłuszczu w jadłospisie. Ich ilość należy ograniczyć do maksymalnie 30 proc. energii z diety.

Należy jednak zwracać uwagę na jakość tłuszczów, które dostarczamy organizmowi w pożywieniu, ponieważ część z nich ma pozytywny, a część negatywny wpływ na zdrowie. Te wartościowe to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz jednonienasycone tłuszcze roślinne. Szukać można ich w orzechach włoskich, świeżych rybach albo margarynach funkcjonalnych, takich jak chociażby Optima Omega-3.

Nasycone kwasy tłuszczowe należy zredukować do 7 proc. energii z diety. Są one obecne w mięsie i produktach takich jak smalec czy masło. Tłuszcze trans powinniśmy zmniejszyć do 1 proc. z produktów naturalnych, a te zawarte w żywności mocno przetworzonej i fast foodach należy ograniczyć maksymalnie jak to tylko możliwe.

3. Sterole roślinne

Sterole roślinne to związki organiczne, które obniżają poziom cholesterolu, hamując jego wchłanianie do krwi. Gdzie można je znaleźć? Naturalnymi źródłami są m.in. oleje roślinne, produkty zbożowe, owoce, orzechy, warzywa i nasiona. Musimy jednak pamiętać, że z dietą zapewnienie sobie terapeutycznej ilości steroli jest praktycznie niemożliwe. Dlatego też warto stosować żywność funkcjonalną, która nam w tym pomoże.

4. Błonnik

Dieta osoby dbającej o serce powinna być bogata w błonnik, który oprócz zbawiennego wpływu na trawienie pełni bardzo ważną funkcję zawiązywania cholesterolu. Gdzie znajdziemy najwięcej błonnika? W pieczywie pełnoziarnistym, otrębach i płatkach zbożowych, jabłkach, porzeczce i agreście.

5. Antyoksydanty

Antyoksydanty to kolejny must have w jadłospisie dla zdrowego serca. Zawarte w owocach i warzywach, szczególnie pomidorach, powinny być spożywane w przynajmniej pięciu porcjach dziennie. Przeciwutleniacze zwalczają wolne rodniki, które oprócz przyspieszania procesów starzenia się, wpływają na rozwój miażdżycy.

W diecie warto ograniczyć cukier sprzyjający nadwadze i wzrostu poziomu triglicerydów oraz sól mającą wpływ na pojawienie się nadciśnienia. Węglowodany najlepiej czerpać z pełnoziarnistych produktów zbożowych, kasz, warzyw, roślin strączkowych, owoców czy miodu

Należy również maksymalnie ograniczyć, a najlepiej całkowicie wyrzucić z jadłospisu, produkty takie jak słodzone płatki śniadaniowe, napoje gazowane, a etykiety przekąsek prześwietlać na obecność zbyt dużych ilości cukru. Sól z kolei jest w kuchni bardzo prosta do zastąpienia, na przykład przez lubczyk, chrzan, sok z cytryny albo ziele angielskie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!