Dieta hinduska

Punktem wyjścia w diecie hinduskiej jest wybór jednej potrawy lub trzech produktów z piramidy żywieniowej (jajka lub mięso, warzywo, owoc). To one będą wchodziły w skład posiłków przygotowywanych przez kolejne 7-14 dni. W grę nie wchodzą żadne słodycze ani ziemniaki, a tłuszcze i produkty węglowodanowe powinny być spożywane w zmniejszonej ilości. Przy takim sposobie żywienia organizm otrzymuje codziennie 1200 kalorii i może pozbyć się 3 zbędnych kilogramów w ciągu tygodnia. To dość skuteczne odchudzanie, choć nieco monotonne. Trzeba też bardzo uważać na efekt jo-jo.

1. Dieta hinduska - jadłospis

Załóżmy, że wybrane produkty to pierś z kurczaka, tarta marchew i pieczone jabłko. W takim wypadku na śniadanie można przygotować surówkę z jabłka i marchewki, na obiad mięso na ruszcie, a jabłko upiec, na kolację sprawdzi się zaś wędzony kurczak i gotowana marchewka.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Śniadanie powinno dostarczać 25-30% dziennej dawki energii. Najlepiej, jeśli będzie się składało z produktów zbożowych (płatki, muesli, chleb razowy, chrupki), pełnowartościowego białka (jaja, mleko, chudy ser, wędliny), warzyw lub owoców, np.:

  • kawa naturalna z 50 ml mleka, 2 kromki chrupkiego pieczywa cienko posmarowane rozgniecionym chudym serem lub z plasterkiem szynki, mały banan,
  • kawa z 50 ml mleka, tost razowy, 150 g jogurtu light,
  • mandarynka, 3 łyżeczki płatków zbożowych, 200 ml odtłuszczonego mleka wymieszanego z 2 łyżeczkami kakao,
  • herbata, jogurt z 3 łyżkami płatków zbożowych, kiwi.

Czytaj więcej

Drugie śniadanie to szklanka soku owocowego bez cukru lub 2 szklanki soku warzywnego.

Obiad powinien obfitować w sałatki z surowych warzyw w połączeniu z produktami białkowymi takimi jak wędlina drobiowa, ryba wędzona, chudy ser biały lub żółty. Kuchnia hinduska zaleca przykładowe posiłki obiadowe:

  • Starte na tarce 2 jabłka i 300 g selera połączyć z rzeżuchą. Posolić i polać 2 łyżkami jogurtu wymieszanego z odrobiną chrzanu. Do tego dołożyć wędlinę drobiową.
  • Duży pomidor pokroić w plastry i dodać ząbek czosnku, 150 g sera feta light, pieprz, sól, 2 łyżeczki oliwy z oliwek, wybrane aromatyczne zioła, pół łyżeczki soku z cytryny. Całość wymieszać i schłodzić.

Podwieczorek:

  • 1 szklanka soku pomidorowego,
  • obrany owoc,
  • 150 g jogurtu light,
  • 1 marchewka albo deser z marchwi: 200 g startej marchwi połączyć z łyżeczką soku z cytryny, łyżeczką miodu, 2 łyżkami jogurtu i szczyptą cynamonu.

Kolacja nie może być ciężkostrawna. Najlepiej sprawdzą się owoce, warzywa, produkty białkowe i zbożowe, np.:

  • sałatka z owoców południowych, jagód lub truskawek z dodatkiem serka waniliowego homogenizowanego (150 g), kromka chleba grahama.
  • kanapka z żytniego chleba z plasterkiem szynki z indyka i pomidorem,
  • sałatka z pomidora, cebuli, jajka i tuńczyka w oliwie (150 g) doprawiona sokiem z cytryny.

2. Dieta pięciu smaków

Ajuwerda zakłada, że w każdym posiłku powinny się spotkać wszystkie z pięciu smaków: słodki, kwaśny, ostry, słony i gorzki. Ponieważ dieta hinduska ma ograniczoną ilość produktów, przyprawy muszą je wydobyć. Cała sztuka polega właśnie na umiejętnym doprawieniu potrawy. Takie działanie korzystnie wpływa na układ pokarmowy i nie zakłóca procesu trawiennego. Po zakończeniu diety i powrocie do starych nawyków żywieniowych efekt jo-jo jest niemal gwarantowany. Aby waga nie podskoczyła, należy pamiętać, aby śniadanie zjadać ok. 12-13 i by po 19 niczego już nie jeść.

Dieta hinduska jest niewątpliwie dietą dla osób wytrwałych, które nie boją się monotonii w żywieniu. Niestety jest to sposób na odchudzanie niezgodny z zasadami zdrowego żywienia, ponadto często powoduje późniejszą awersję do pokarmów, które stanowiły jej podstawę.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy