Dieta IF - podstawy, przykłady, efekty

Od pewnego czasu również w Polsce słyszy się o wzrastającej popularności diety IF. Co oznacza dieta IF i na czym polega? Jakie daje skutki i jakie niesie ze sobą zagrożenia? Czym wyróżnia się na tle wielu innych diet odchudzających, którymi od lat zasypywany jest rynek i o których napisano setki książek?

spis treści

1. Dieta IF - podstawy

Dieta IF to zestaw zasad odnoszących się do żywienia na przestrzeni dłuższego czasu. Dietę IF planujemy na cały tydzień. IF w nazwie diety odnosi się do angielskiego wyrażenia Intermittent Fasting, czyli "przerywany post". Stosowanie diety IF daje nam wiele swobody w doborze jadłospisu, ponieważ to nie do niego odnoszą się zasady diety IF.

Zobacz film: "Dieta oczyszczająca najlepsza na odchudzanie"

Dieta IF zakłada, że możemy spożywać dowolny rodzaj pokarmu, pod warunkiem, że odrzucimy najpopularniejszy obecnie system zakładający, że dorosła osoba powinna spożywać trzy lub pięć posiłków dziennie. Dieta IF polega na tym, że nie będziemy spożywać posiłków przez pewne okresy.

Pozostałe pytania i odpowiedzi na ten temat

Czy dieta IF jest skuteczna? - odpowiada mgr Joanna Wasiluk Jaka dieta dla biegacza? - odpowiada Roma Wojtowicz Czy dieta rozdzielna jest skuteczna? - odpowiada mgr Katarzyna Mazowska

Pozostałe pytania na ten temat

Dieta IF występuje w różnych odmianach, które różnią się od siebie głownie proporcjami dni, w których spożywamy pełną liczbę posiłków do dni, w których te posiłki ograniczamy lub całkowicie wykluczamy. Dzięki temu, każdy może dopasować dietę IF to swojego zapotrzebowania.

Głównym założeniem diet IF jest po prostu utrzymywanie większych przerw pomiędzy posiłkami zamiast ciągłego dbania o to, aby nasz żołądek nie był pusty. Jak to wygląda w praktyce?

8 kroków do optymalnej diety
8 kroków do optymalnej diety [8 zdjęć]

Spożywając większą ilość białka, wpływamy korzystnie na metabolizm, co ułatwia wprowadzanie kolejnych...

zobacz galerię

2. Dieta IF - przykłady

Przykładowa dieta IF może zakładać, że przez pięć dni w tygodniu będziemy jeść dowolny rodzaj pokarmów w dowolnych ilościach, zaspokajając tym samym nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, lub nawet przyjmując lekką nadwyżkę. Następnie, po 5 dniach dowolności w doborze jadłospisu, przechodzimy na dwudniowy post. W jego trakcie oczywiście nie rezygnujemy z jedzenia, jednak staramy się ograniczyć spożycie kalorii jedynie do 500 kcal.

500 kalorii to mała ilość, stąd też uczucie poszczenia przez dwa dni. Osoby obawiające się, że przyjmowanie tak małej ilości kalorii może mieć negatywne skutki na ich zdrowie nie muszą się jednak martwić. Dieta IF nie tylko nie jest niebezpieczna, ale także da naszemu organizmowi odpocząć od ciągłego, wyczerpującego przetwarzania żywności i zalewania go kaloriami.

Według założeń diety IF, po niektórych posiłkach powinniśmy robić dłuższe przerwy
Według założeń diety IF, po niektórych posiłkach powinniśmy robić dłuższe przerwy (123RF)

Innym przykładem diety IF może być system, w którym codziennie pomiędzy którymś z posiłków robić będziemy piętnaście godzin przerwy. Chociaż wydaje się to bardzo dużo, w praktyce wystarczy, że ostatni posiłek przyjmiemy późnym popołudniem, na przykład około godziny 18-19, a pierwszy posiłek następnego dnia spożyjemy o 11. W ciągu dnia możemy jeść dowolne posiłki. Pamiętajmy jednak, aby utrzymać odpowiednią przerwę pomiędzy posiłkami z dnia na dzień.

3. Dieta IF - efekty

Badania wykazały, że dieta IF, w której pościmy przez dwa dni może mieć dobroczynny wpływ na nasz mózg. Efektem diety IF może być między innymi ochrona przed groźnymi chorobami układu nerwowego - Parkinsonem i Alzheimerem. Nasz organizm w czasie okresów postnych oczyszcza się i wydala toksyny, a także zaczyna spalać tkankę tłuszczową, dzięki czemu osiągnąć możemy wymarzoną figurę.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy