Dieta makrobiotyczna? Zobacz, jakie dania możesz przyrządzić

Chcesz spalić nadmiar tkanki tłuszczowej, a przy okazji oczyścić organizm z toksyn i odzyskać wewnętrzną równowagę? Jeżeli tak, dieta makrobiotyczna to propozycja również dla Ciebie. To jeden ze starszych programów odżywiania, wywodzący się z filozofii chińskiej. Poznaj jego zasady i zobacz, jak przyrządzać jedzenie w zgodzie z regułami tej diety.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Dieta makrobiotyczna zawiera ograniczenia dotyczące rodzajów potraw
Dieta makrobiotyczna zawiera ograniczenia dotyczące rodzajów potraw

Dieta makrobiotyczna nie jest typową dietą odchudzającą, choć rzeczywiście można na niej zrzucić kilka kilogramów (ok. 3-4 w ciągu miesiąca). Nie jest restrykcyjna pod względem liczby spożywanych kalorii, ograniczenia wiążą się za to z dozwolonymi w tej diecie rodzajami potraw.

Z uwagi na eliminacyjny charakter jej stosowanie zaleca się przede wszystkim zdrowym osobom, i to przez okres nieprzekraczający 2 miesięcy. Przeciwwskazaniami do jej stosowania są m.in. choroby serca, nerek czy osteoporoza. Z drugiej strony, może ona wspomóc walkę z nowotworami.

1. Dieta makrobiotyczna – podstawowe zasady

Dieta makrobiotyczna jest oparta o nieprzetworzone i niekonserwowane produkty spożywcze. Jej podstawą są pełne, niełuskane ziarna zbóż – np. żyto, pszenica czy ryż. 23-35 proc. codziennego jadłospisu osoby na diecie makrobiotycznej powinny stanowić warzywa, a pozostałe 10-15 proc. – owoce, orzechy oraz warzywa strączkowe. Czego powinieneś unikać? Zabronione są:

  • tłuszcze zwierzęce,
  • mięso i jaja,
  • przetwory mleczne (w tym sery),
  • cukier i słodycze,
  • owoce egzotyczne i południowe (np. mango, pomarańcze czy papaja),
  • kawa oraz czarna herbata,
  • ostre przyprawy.

Jak zatem widać, na posiłki składają się głównie produkty zbożowe – zawierające duże ilości błonnika, który pomaga oczyścić organizm z toksyn. Warto też pamiętać o tym, że 1-2 razy w tygodniu możesz sobie pozwolić na wzbogacenie posiłku o rybę lub owoce morza.

Istotny jest także sposób ich przyrządzania – im niższy stopień przetworzenia dania, tym lepiej. Warzywa można spożywać surowe, a także gotowane na parze, blanszowane lub duszone. Zabronione są za to dania konserwowe, mrożone, sztucznie aromatyzowane czy z puszek.

2. Co jeść na diecie makrobiotycznej?

Podczas stosowania każdej diety najlepiej przygotowywać wszystkie dania samodzielnie. Nie inaczej jest w przypadku diety makrobiotycznej. Co zatem powinno się znaleźć w Twoim jadłospisie?

Najbardziej typowe śniadanie w diecie makrobiotycznej to miska płatków z pełnego ziarna lub muesli – zalane albo mlekiem sojowym (ewentualnie migdałowym), albo ciepłą wodą. Do mieszanki można dodać też świeże, typowe dla polskiej strefy klimatycznej owoce. Możesz również sięgnąć po kanapkę z pieczywa pełnoziarnistego, posmarowaną awokado zamiast masłem, z warzywami lub z własnoręcznie przygotowanym pasztetem z soczewicy czy ciecierzycy.

Przekąski, po które możesz sięgnąć, to przede wszystkim pokrojone świeże warzywa, np. świeży ogórek, marchewka, sałata czy odrobina pomidora. Możesz je również zamienić w smaczną sałatkę, dodając odrobinę podprażonych orzechów, soli i oliwy z oliwek. Jedną z przekąsek mogą też stanowić pokrojone owoce, np. truskawki (jeśli jest na nie sezon), jagody, jabłka, gruszki czy śliwki. Obiad? Szczególnie dobrze sprawdzą się zupy warzywne. Krem z kalafiora, soczewicy, mieszanki warzyw czy fasoli z dodatkiem kilku pełnoziarnistych krakersów będzie sycącym i zdrowym daniem.

Na kolację możesz przygotować sobie np. gotowany brązowy ryż lub kaszę z warzywami.

Oczywiście jest to tylko przykładowy jadłospis. Tworząc własny, zwróć uwagę na to, by zachować właściwe proporcje między składnikami: dominować mają zboża, drugie miejsca zajmować warzywa, a pozostałe dozwolone składniki stanowią jedynie dodatek do dań.

3. Jak urozmaicić sobie dietę makrobiotyczną?

Jeżeli chcesz urozmaicić swój jadłospis lub zjeść podczas diety jakieś danie restauracyjne, najlepszym rozwiązaniem będzie sushi. To danie kuchni japońskiej – serwowane np. w Sushi Kushi – jest zgodne z zasadami diety makrobiotycznej, ponieważ:

  • zawiera ryż, czyli ugotowany składnik zbożowy;
  • warzywa i dodatki rybne użyte do jego przyrządzenia są właściwie nieprzetworzone lub przetworzone jedynie w nieznaczny sposób;
  • doskonale balansuje smaki i nie zawiera produktów mięsnych ani mlecznych.

Raz w tygodniu możesz więc pozwolić sobie na wizytę w Sushi Kushi lub na zamówienie ulubionego zestawu maki i nigiri prosto do domu. W ten sposób uzupełnisz też niedobory białka i witamin.

Pamiętaj: diety makrobiotycznej nie należy stosować dłużej niż przez ok. 8 tygodni. Choć doskonale oczyszcza organizm, restrykcyjny jadłospis może w długofalowej perspektywie czasu wywołać u Ciebie anemię lub inne problemy zdrowotne. Gdy zaś zdecydujesz się na jej wprowadzenie na kilka tygodni, raz na kilka dni zamów np. sushi z Sushi Kushi albo po prostu przygotuj w domowym zaciszu danie z dodatkiem ryby lub owoców morza.

Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy