Dieta na cholesterol - definicja cholesterolu, zasady, przepisy

Dieta na cholesterol pomaga obniżyć poziom "złego cholesterolu" we krwi. Pomimo iż właściwe odżywianie zapewnia obniżenie jego poziomu zaledwie o 10%, to musisz pamiętać, że ilość ta niejednokrotnie ratuje życie, zapobiegając odkładaniu się tłuszczu w ścianach naczyń krwionosnych. Aby obniżyć poziom cholesterolu, należy sięgnąć po tzw. antyoksydanty, dlatego też dieta na cholesterol będzie zawierała witaminy E, C i prowitaminę A (beta-karoten), które są ich naturalnym źródłem.

1. Dieta na cholestrol - definicja cholesterolu

Prawidłowy poziom cholesterolu
Prawidłowy poziom cholesterolu

Dieta bogata w cenne kwasy omega-3 pozwoli utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

zobacz galerię

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Cholesterol to związek tłuszczowy, który swoim wyglądem przypomina miękki wosk. Jest produkowany w wątrobie i wraz z krwią dociera do wszystkich komórek organizmu. W organizmie odpowiada m.in. za:

  • budowę błon komórkowych,
  • dobre trawienie,
  • produkcję hormonów,
  • przyswajanie witaminy D.

Cholesterol łączy się z krwią, tworząc cząsteczki, nazywane lipoproteinami (tłuszcze to lipidy, a białka - proteiny), które różnią się między sobą gęstością, czyli stosunkiem tłuszczu do białka w każdej cząsteczce. Wyróżniany dwa rodzaje lipoprotein:

  • LDL (ang. low density lipoproteins), czyli tzw. "zły cholestero**l**" - jego zadanie polega na dostarczaniu cholesterolu do komórek, którego czasem jest za dużo i odkłada się w postaci blaszki miażdżycowej w ścianach tętnic,
  • HDL (ang. high density lipoproteins), czyli tzw. "dobry cholesterol" - te cząsteczki zbierają nadwyżkę cholesterolu i odprowadzają je z powrotem do wątroby, gdzie część jest wykorzystywana m.in. do produkcji kwasu żółciowego, a resztę - jeśli nie jest zbyt duża - organizm rozkłada i wydala.

Zbyt wysokie stężenie cholesterolu we krwi może powodować następujące choroby, które bezwględnie wymagają diety na cholesterol:

2. Dieta na cholesterol - zasady

Od 20 do 40 proc. cholesterolu znajdującego się we wszystkich tkankach naszego organizmu pochodzi z pożywienia, a dokładniej - z tłuszczów zwierzęcych. Najwięcej cholesterolu znajduje się w:

  • wątrobie, nerkach, płucach wołowych i wieprzowych,
  • żółtkach jajek,
  • tłustym mleku i jego przetworach.

Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego podnoszą poziom cholesterolu we krwi, dlatego należy je wyeliminować z diety na cholesterol i zastąpić tłuszczami roślinnymi.

Dieta na cholesterol dla osób, które mają wysoki poziom cholesterolu, zakłada spożywanie bez większych ograniczeń: margaryn i olejów roślinnych, produktów bogatych w błonnik (pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, ciemny ryż), owoców (świeże i suszone) i warzyw. Od niedawna na rynku spożywczym dostępne są również margaryny, które zawierające stanole roślinne (naturalne substancje, które uniemożliwiają wchłanianie się części cholesterolu zawartego w naszym pożywieniu). Jeśli konstruujesz swoją dietę na cholesterol powinieneś wziąć je pod uwagę.

3. Dieta na cholestrol - przepisy

Istnieją produkty żywieniowe, których spożywanie skutecznie wpływa na obniżenie cholesterolu, dlatego warto, żebyś do swojej diety na cholesterol wprowadził:

  • czosnek - możesz dodawać go do masła, robiąc tzw. masło czosnkowe, nadaje ono doskonały smak wszelkim daniom podawanym na ciepło; pieczywo posmarowane tym masłem stanowi doskonały dodatek do sałatek,
  • oliwę - najlepsza jest oliwa z oliwek, obniża poziom LDL i nie zmniejsza jednocześnie stężenia HDL. Dodatkowo działa jak dobry przeciwutleniacz, sprawia więc, że „zły" cholesterol nie odkłada się tak łatwo w ścianach tętnic,
  • czerwone wino - regularnie wypijana lampka czerwonego wina poprawia poziom „dobrego" cholesterolu, działa przeciwzakrzepowo i jest skutecznym antyutleniaczem.

Obniżenie poziomu złego cholesterolu za pomocą diety na cholesterol to zadanie, któremu podoła bez problemu każdy mężczyzna. Zmiana nawyków żywieniowych nie jest prosta, ale odrobina determinacji wystarczy, by przełamać opór i zwiększyć swoje szanse na zdrowie.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Dieta TLC

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!