Dieta niskowęglowodanowa dla mężczyzn

Dieta niskowęglowodanowa opiera się na wyeliminowaniu cukrów prostych, które są odpowiedzialne za tycie. Najwięcej cukrów prostych znajduje się w słodyczach, przekąskach, słodzonych napojach, energy drinkach. Dieta niskowęglowodanowa zalecana jest diabetykom, osobom otyłym oraz dzieciom z ADHD.

spis treści

1. Istota diety niskowęglowodanowej

Dieta niskowęglowodanowa (prezentacja edukacyjna)
Dieta niskowęglowodanowa (prezentacja edukacyjna) [11 zdjęć]

Dieta niskowęglowodanowa Dieta niskowęglowodanowa opiera się na indeksie glikemicznym (IG). Indeks...

zobacz galerię

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

W diecie niskowęglowodanowej aż 50% dziennego zapotrzebowania kalorycznego stanowią tłuszcze. Dopuszczalne spożycie węglowodanów wynosi zaledwie 30%, czyli około 150-200 gramów, a dostarczają je produkty zbożowe, warzywa i w minimalnym stopniu owoce. W diecie niskowęglowodanowej zalecane są produkty takie jak:

  • mięso drobiowe (indyk, kurczak), ryby morskie, owoce morza,
  • nasiona roślin strączkowych - soja, fasola biała, groch, soczewica,
  • warzywa - brokuły, pomidory, czerwona papryka, natka pietruszki, kapusta, sałata,
  • ryż brązowy, kasza gryczana,
  • pieczywo żytnie,
  • makaron pełnoziarnisty,
  • jajka, sery, masło, śmietana,
  • małe ilości wiśni, truskawek, grejpfrutów, pomarańczy, czarne porzeczki, czarne jagody, pozostałe owoce są źródłem dużej ilości węglowodanów.

2. Produkty niewskazane w diecie niskowęglowodanowej

  • ziemniaki,
  • pieczywo pszenne (białe) - bułki, bagietki,
  • biały ryż,
  • kasza manna,
  • cukier,
  • czekolada i inne słodycze, ciasta,
  • owoce - winogrona, banany, awokado,
  • suszone owoce - morele, rodzynki, śliwki, figi.

3. Produkty wskazane w diecie niskowęglowodanowej

W diecie niskowęglowodanowej nie wolno słodzić napojów - kawy, herbaty, kakao. Mimo że na rynku dostępnych jest wiele słodzików, nie są zalecane, gdyż wiele z nich wykazuje niekorzystny wpływ na zdrowie, jak aspartam, sacharyna. Jednakże ksylitol (cukier brzozowy) oraz glikozydy Stevii stanowią dobrą alternatywę dla cukru, tym bardziej że dodatkowo przeciwdziałają próchnicy.

Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis w diecie niskowęglowodanowej, w której dostarczamy organizmowi ok. 1000-1300 kalorii.

  • Śniadanie - ok. 300 kcal - surówka z kapusty pekińskiej, po plasterku polędwicy, szynki drobiowej, kiełbasy krakowskiej, szklanka herbaty bez cukru.
  • II śniadanie - ok. 300 kcal - 50 g orzeszków włoskich.
  • Obiad - ok. 330 kcal - 150 g cielęciny gotowanej z warzywami (8 pieczarek duszonych na łyżeczce oliwy z oliwek, 4 szparagi), surówka z sałaty zielonej, pomidora, ½ cebuli i ogórka kwaszonego z łyżeczką oliwy z oliwek, szklanka wody mineralnej bez cukru.
  • Podwieczorek - ok. 40 kcal - 150 g jabłko.
  • Kolacja - ok. 330 kcal - jajecznica z dwóch jaj, ½ pomidora, ½ cebuli na łyżeczce oliwy z oliwek, surówka z cykorii, szklanka herbaty bez cukru.

Dieta niskokaloryczna pozwala na bezpieczną utratę wagi - ok. 1 kg w ciągu 7 dni. Polecana jest wszystkim dorosłym i zdrowym osobom, a niewskazana dla kobiet w ciąży i tych, które karmią piersią. Stanowi przeciwieństwo diety wysokokalorycznej.

Następny artykuł: Dieta odchudzająca dla mężczyzn

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy