Dieta przy anemii

Anemia spowodowana niedoborem żelaza jest najczęściej diagnozowanym rodzajem anemii. W leczeniu, oprócz syntetycznych preparatów, może pomóc specjalna dieta. W takim przypadku należy wzbogacić swój jadłospis w produkty bogate w żelazo. Najlepiej spożywać mięso, ponieważ jest ono źródłem łatwo przyswajalnego żelaza hemowego, z kolei żelazo niehemowe znajdziemy w warzywach. Co zatem jeść, by podnieść poziom żelaza i hemoglobiny we krwi?

Permanentne zmęczenie, zaburzenia koncentracji, rozdrażnienie, szybkie męczenie się – to tylko niektóre z objawów anemii, która zbiera prawdziwe żniwo w dzisiejszym, pełnym pośpiechu świecie.

Wymogi codziennego życia sprawiły, iż nie mamy czasu zadbać o prawidłowy skład posiłków. Jemy w pośpiechu byle co, nie bacząc na wartość odżywczą spożywanych pokarmów. Brak w diecie składników takich jak: żelazo, kwas foliowy czy witamina B12 może doprowadzić do wystąpienia niedokrwistości na tle niedoborowym.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Organizm może manifestować wystąpienie anemii na wiele sposobów. Mogą pojawić się: zawroty głowy, osłabienie, problemy z pamięcią, ospałość. Wiele osób, których dotykają niedobory żelaza, skarży się na brak energii niezbędnej do zmagania się z trudami codziennego życia.

Charakterystyczne jest także szybkie wystąpienie zmęczenia, nawet przy podjęciu niewielkiej aktywności fizycznej. U kobiet mogą wystąpić zaburzenia miesiączkowania. U części osób widoczne są zajady w okolicy ust. W przypadku niedoborów witaminy B12 charakterystyczne są: biegunki, nękające nudności, pieczenie języka, który przyjmuje barwę ciemnoczerwoną. Podobne objawy obserwuje się w przypadku niedoborów kwasu foliowego.

Dietetycy alarmują – podstawą żywienia powinna być urozmaicona dieta, gdyż tylko taka może zapewnić realizację zapotrzebowania na wszystkie niezbędne składniki, w tym: żelazo, kwas foliowy czy witaminę B12. Dieta monotonna zwiększa ryzyko niedoborów pokarmowych. Niezadowoleni będą z pewnością miłośnicy herbaty, gdyż mamy dla nich złą wiadomość – taniny zawarte w herbacie przyczyniają się do pogorszenia wchłaniania żelaza w przewodzie pokarmowym. Osoby ze skłonnością do anemii powinny także unikać produktów obfitujących w szczawiany. Wśród źródeł pokarmowych szczawianów wymienia się: szczaw, rabarbar, czekoladę, kawę, herbatę czy buraki. Do produktów niezalecanych zaliczają się również: wędliny o wysokim stopniu przetworzenia, żywność typu instant, napoje typu cola. Zawarte w nich fosforany także zmniejszają przyswajalność żelaza.

Duże straty składników odżywczych związane są z nieprawidłową obróbką kulinarną. Produkty zbyt długo przechowywane, które poddano działaniu wysokich temperatur, łatwo tracą cenny kwas foliowy.

Lista produktów

Żelazo Witamina B12 Kwas foliowy
wątróbka, nerki, serce, kaszanka, krwiste befsztyki, drób, ryby, produkty pełnoziarniste, kakao, orzechy wątróbka, mięso, żółtko, mleko sałata, szpinak, brokuły, groszek zielony, suche nasiona roślin strączkowych, cytrusy

Informacje zawarte w artykule nie zastąpią konsultacji lekarskiej.

Następny artykuł: Wegetarianizm a anemia

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!