Dieta uboga w węglowodany skraca życie. Wyniki badań

Węglowodany przez wielu uważane są za główną przyczynę nadmiaru kilogramów. Często jako przepis na utratę wagi zaleca się ich ograniczenie. Nowe badania wykazały, że redukcja węglowodanów w diecie może powodować przedwczesną śmierć.

Zobacz film: "Dieta, na której można objadać się węglowodanami"

1. Wyniki badań

W tygodniku medycznym ”The Lancet” opublikowano wyniki badań, które udowadniają, że dieta uboga w węglowodany może skracać długość życia. Zespół badawczy Sary Seidelmann z bostońskiego Women's Hospital przebadał w ciągu blisko 3 lat ponad 15 tys. pacjentów po 45. roku życia. Analizie poddano skład, częstość, objętość posiłków. Następnie przez 25 lat obserwowano przeżycia i zgony wśród badanych.

Na tej podstawie stwierdzono, jakie cechy wspólne w diecie wykazywały osoby, które zmarły najwcześniej. W ciągu 25 lat badań odnotowano ponad 6 tys. zgonów.

Zauważono następującą korelację: spożycie małej ilości węglowodanów wiązało się z największym ryzykiem przedwczesnego zgonu. Pacjenci, u których węglowodany stanowiły 50-55 proc. dziennej diety żyli średnio o 4 lata dłużej. Osoby, które jadły najwięcej węglowodanów miały przeżywalność średnio wydłużoną o rok.

Zobacz też: Dieta przed ciążą

2. Dieta paleo a długość życia

Diety ubogie w węglowodany mogą zawierać duże ilości mięsa, które mają dostarczyć energii i substancji odżywczych. Charakteryzuje się tym modna dieta paleo.

Paleo, zwana dietą ludzi pierwotnych lub dietą epoki kamienia, postuluje powrót do potraw na bazie tych, które były spożywane przez człowieka przed epoką rolnictwa. Eliminuje się więc posiłki z zawartością ziaren i nabiału. Redukuje się węglowodany poniżej 40 proc. dziennego spożycia.

Zauważono, że taka redukcja węglowodanów może prowadzić do niekorzystnych efektów i w rezultacie skracać życie.

3. Ważne źródło tłuszczu i białka

Odpowiedzialna za badania Sara Seidelmann wskazuje, że dieta niskowęglowodanowa, oparta na produktach pochodzenia zwierzęcego, może być przyczyną skrócenia długości życia. Niekorzystne efekty można jednak zmniejszyć wybierając tłuszcze i białka, których źródłem są pokarmy roślinne. Szczególnie polecane jako źródła tłuszczu są awokado i orzechy, natomiast bogate w białko są soczewica i soja.

Węglowodany powinny stanowić 45-55 proc. dziennej diety. Warto jednak wiedzieć, że nie chodzi wyłącznie o ich ilość, lecz również o to, z jakich źródeł pochodzą białka i tłuszcze. Zbyt duża dawka produktów zwierzęcych może wpływać negatywnie na długość życia. Dlatego eksperci radzą, by sięgać po produkty roślinne, które zawierają proteiny oraz zdrowe kwasy tłuszczowe, co może pozwolić żyć dłużej.

Zobacz też: Nabiał przyspiesza odchudzanie!

4. Opinia WHO

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) na podstawie analiz diety i długości życia blisko pół miliona osób potwierdziła wnioski, do których doszli badacze z Bostonu. Eksperci zwracają uwagę na pochodzenie węglowodanów, polecając produkty roślinne, bogate w błonnik, pełnoziarniste. Odradzane jest natomiast duże spożycie cukrów.

Warto znaleźć złoty środek, gdyż dieta oparta głównie o węglowodany również może skrócić życie. Nie należy przekraczać w dziennym spożyciu 70 proc. węglowodanów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy