Dieta z warzyw

spis treści
rozwiń

Dieta warzywna potocznie jest nazywana dietą jarzynową. Może być stosowana przez wszystkich zdrowych ludzi, z wyjątkiem kobiet w ciąży i karmiących, a także osób poniżej 15 roku życia. Jest często wykorzystywana ze względu na swoją prostotę i łatwość przygotowania posiłków. Jak wynika z samej nazwy, w skład owych posiłków wchodzą głównie warzywa. Dlatego jest ona chętnie stosowana przez osoby młode, które nie przepadają za mięsem, a pragną rozpocząć odchudzanie.

1. Cel diety warzywnej

Dieta ta ma na celu pomóc w utracie zbędnych kilogramów w łatwy i szybki sposób, bez długich i niezdrowych głodówek. Podstawą diety są warzywa, stanowiące wypełniacz dla naszego żołądka. Posiadają mało kalorii, ale za to bardzo dużą ilość błonnika pokarmowego, przez co nasza przemiana materii staje się szybsza.

Zobacz film: "Jedz to, co kochasz i chudnij"

Czytaj więcej

Jak wszystkie inne diety, dieta warzywna posiada swoje wady i zalety. Do jej zalet bez wątpienia należy dostarczanie organizmowi dużej ilości witamin i minerałów. Pozwala to bardzo szybko schudnąć, gdyż te składniki pokarmowe regulują przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie. Co więcej, po warzywa sięgamy chętnie i dość często, mimo że nie odczuwamy głodu. Niestety dieta posiada także wady. Jedną z nich jest niska kaloryczność. Kolejną jest mała ilość białka, które jest niezbędne do rozwoju i regeneracji organizmu.

2. Zasady diety warzywnej

Dietę warzywną można stosować od 5 do 10 dni. W naszym menu znajdują się tylko warzywa, co sprawia, że przyzwyczajenie liczenia kalorii staje się tu zbyteczne. Ilość i obfitość posiłków jest dowolna, jednak nie należy spożywać mniej niż 1000 gramów posiłków dziennie. Nasze warzywa spożywamy w różnych postaciach. Mogą być duszone, gotowane, blanszowane, kiszone, a nawet surowe. Sposób przygotowania zależy od upodobań.

Zdrowe jedzenie - warzywa
Zdrowe jedzenie - warzywa

Superprodukty zawierają wiele ochronnych i zwiększających energię składników, a jedzenie ich przynosi...

zobacz galerię

Warto dodać, iż w diecie tej stosowanie przypraw jest jak najbardziej dozwolone. Szczególnie mile widziane są przyprawy ziołowe. Jak w każdej diecie, bardzo ważne jest picie dużych ilości płynów, najlepiej około 2 litrów dziennie. Mile widziane jest także picie naparów z ziół, kawy czy herbaty. Wszystko jednak należy spożywać z umiarem. Ważnym zaleceniem jest również jedzenie niewielkiej ilości chudego mięsa indyka i ryb, a także picie napojów mlecznych, które dostarczają białko pełnowartościowe. Dodatek tłuszczu w postaci masła, oliwy z oliwek jest konieczny do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E, K.

3. Przykładowy jadłospis diety warzywnej

Dieta ta jest prosta i łatwa w przygotowaniu, dlatego każdy z nas znajdzie dla siebie odpowiednie dania. Poniżej znajduje się przykład menu diety warzywnej:


  • Śniadanie – świetnym pomysłem na śniadanie jest pieczywo z ogórkiem i twarogiem. Twaróg półtłusty łączymy z ziołami (koperek, natka pietruszki, bazylia), następnie dodajemy pokrojonego ogórka i dokładnie mieszamy. Do smaku doprawiamy solą i pieprzem. Tak przygotowany serek nakładamy na chleb i spożywamy.
  • 
Obiad – na obiad dobrze jest zjeść danie o większej liczbie kalorii w porównaniu do śniadania. Dobrym przykładem może być kalafior z kurczakiem i brokułami. Kalafior i brokuły gotujemy, następnie dodajemy wcześniej ugotowaną pierś z kurczaka (150 g). Wszystkie składniki mieszamy razem, dodając jogurt naturalny. Przyprawiamy do smaku.
  • Kolacja – znakomita w późnych godzinach jest kalarepa z ogórkiem, pomidorem i sałatą. Sałatę rwiemy na drobne cząstki, natomiast kalarepę trzemy na tarce. Ogórka i pomidora kroimy w plasterki. Wszystkie składniki mieszamy razem, dodając jogurt naturalny (150 g). Można do tego dodać posiekane zioła lub grzanki.


Duża zawartość warzyw w diecie sprawia, że ryzyko niedoboru witamin oraz minerałów jest znikome. Warzywa możemy przygotować na wiele sposobów, urozmaicając swój jadłospis.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!