Ile będziesz ważyć za cztery lata?

Jest rzeczą naturalną, że z wiekiem przybieramy na wadze. Co sprawia więc, że mając dwadzieścia lat, jesteśmy dużo szczuplejsi niż po czterdziestce? W trzech oddzielnych badaniach dotyczących diety i innych czynników związanych z wagą, badacze Harvard School of Public Health (HSPH) udowodnili, że niewielkie zmiany w rodzaju przyjmowanego pokarmu, aktywności fizycznej, częstotliwości oglądania telewizji oraz długości snu mają ścisły związek z procesem przybierania na wadze w całym okresie ludzkiego życia.

1. Ile przytyjesz?

Wcześniejsze badania skupiały się na metodach zmniejszania wagi u osób już cierpiących z powodu otyłości. Niewiele wiadomo było natomiast o czynnikach wpływających na przybieranie na wadze podczas całego życia.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Zdrowe produkty odżywcze
Zdrowe produkty odżywcze

Różnice w stylu życia nie są tak ważne w procesie długoterminowego przybierania na wadze, jak zmiany...

zobacz galerię

Naukowcy oszacowali, że przeciętny człowiek przybiera na wadze około pół kilograma rocznie. Jest to stopniowy proces, dlatego trudno jest wyszczególnić poszczególne elementy odpowiedzialne za jego przebieg.

Eksperci notowali zmiany w wadze i różnorodnych czynnikach życiowych w trzech grupach osób liczących około 50 tys. osób każda. Pomiaru dokonywano co cztery lata w okresie od 12 do 20 lat. Żaden z uczestników eksperymentu nie miał otyłości ani żadnych przewlekłych chorób. Średnio każda osoba przytyła około 1,5 kilograma w ciągu czterech lat.

2. Czynniki wpływające na wagę

Naukowcy chcieli zbadać, co jest odpowiedzialne za takie zmiany wagowe. W pierwszej kolejności wskazali na wysokokaloryczne jedzenie. Posiłki o największej zawartości kalorii to frytki ziemniaczane, inne ziemniaki, napoje słodzone i nieprzetworzone oraz przetworzone mięso. Badacze wyszczególnili także produkty, które nie powodują tak znacznego przybierania na wadze, jak warzywa, produkty pełnoziarniste, owoce i jogurty.

Według badaczy nie wystarczy skupiać się na ograniczaniu całościowej liczby kalorii, aby nie przybrać na wadze. Inne czynniki, takie jak zawartość tłuszczu, spalanie kalorii czy spożycie cukru, także nie mają ścisłego związku z dodatkowymi kilogramami. Naukowcy uważają natomiast, że najważniejsza jest jakość jedzenia. Wyszczególnili oni elementy diety pomagające w utrzymaniu odpowiedniej wagi.

Do wcześniej wspomnianych czynników należą:

  1. Spożywanie produktów bogatych w węglowodany złożone i błonnik, a unikanie posiłków zawierających cukry proste (glukoza).
  2. Spożywanie nieprzetworzonej żywności.

Tak zdrowa dieta może w różnorodny sposób wpłynąć na wagę poprzez biologiczne efekty, takie jak zmiany w odczuwaniu głodu i nasycenia czy poziomie insuliny. Oprócz zmiany w diecie można wyróżnić inne czynniki mogące wpływać na przybieranie na wadze, takie jak aktywność fizyczna. Ważna jest także długość snu. Okazuje się bowiem, że osoby, które spały od 6 do 8 godzin, nie przybrały na wadze tyle, ile osoby śpiące powyżej 8 godzin dziennie.

Okazuje się jednak, że różnice w stylu życia nie są tak ważne w procesie długoterminowego przybierania na wadze jak zmiany w diecie. Najważniejsze jest spożywanie zdrowych, świeżych produktów, które pomogą nam utrzymać pożądaną wagę na dłużej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy