Dwie minuty ćwiczeń dziennie mogą złagodzić ból szyi i barków

Jest nadzieja dla wszystkich osób, które doświadczają przewlekłego bólu. Naukowcy odkryli, że wystarczą zaledwie dwie minuty ćwiczeń dziennie, aby zmniejszyć ból i sztywność szyi oraz barków u osób dorosłych. Badania przedstawiono na 58. Dorocznym Spotkaniu Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycyny Sportowej.

Badanie przeprowadził zespół uczonych z Narodowego Centrum Badań Środowiska Pracy w Kopenhadze. Na potrzeby eksperymentu zmierzono stopień, w jakim uczestnicy odczuwają ból szyi i barków oraz siłę ich mięśni.

W badaniu wzięło udział 198 pracowników biurowych. Zostali oni przydzieleni do dwóch grup. Jedna z nich wykonywała ćwiczenia rozciągające przez 2 lub 12 minut, pięć razy w tygodniu, zaś grupa kontrolna wcale nie uprawiała aktywności fizycznej.

Zobacz film: "Jak odżywiać się w czasie ciąży?"

Nie trzeba wielkiego wysiłku, by złagodzić ból szyi
Nie trzeba wielkiego wysiłku, by złagodzić ból szyi (Shutterstock)

Po dziesięciu tygodniach członkowie grupy, która ćwiczyła pięć dni w tygodniu przez 2 minuty, doświadczyła znacznej redukcji bólu szyi (zmniejszenie o 1,4 pkt na 10) i sztywności (zmniejszenie o 4,2 pkt na 32).

Osoby, które ćwiczyły przez 12 minut, zauważyły nieco większą redukcję bólu i sztywności, odpowiednio o dodatkowe 0,5 i 0,2 pkt, ale te wyniki nie były aż tak znaczące. U obu ćwiczących grup siła mięśni poprawiła się o około 6 proc.

"Regularna aktywność fizyczna jest podstawą wielu programów rehabilitacyjnych, jednak wiele osób nie chce wykonywać tych ćwiczeń i próbuje ich unikać. Jeżeli ludzie uświadomią sobie, że mogą osiągnąć znaczne korzyści w krótszym czasie i z mniejszym nakładem wysiłku, będą bardziej skłonni do rozpoczęcia programów ćwiczeń" – mówi dr Lars Andersen, główny autor tego badania.

Mity i fakty dotyczące bólu pleców
Mity i fakty dotyczące bólu pleców [10 zdjęć]

To naturalne, że wraz z wiekiem ¾ populacji ma problemy z bolesnością pleców. Mogą oni odczuwać ostry,...

zobacz galerię

1. Liczy się jakość, nie ilość

"Te wyniki jasno udowadniają starą prawdę, że bardziej liczy się jakość ćwiczeń, a nie ich ilość.  Osobom, które cierpią na częste bóle szyi i barku, mogą pomóc nawet dwie minuty regularnej aktywności dziennie. Ponadto odpowiedni wysiłek może przynieść klinicznie istotną redukcję bólu" – dodał dr Andersen.

Zobacz także

Ból i sztywność barku oraz okolicy szyi są częstym następstwem siedzącego trybu pracy, stresu, przebywania w przeciągu czy spania w niewygodnej pozycji. Te czynniki prowadzą do napięcia mięśniowego oraz przeciążenia kręgów.

Warto zatem zadbać o dobre krzesło w miejscu pracy i ustawiać monitor tak, by nie trzeba było przekrzywiać głowy. Można też zrezygnować ze spania na stercie poduszek oraz unikać ekspozycji na zimne strumienie powietrza.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy