Dżem z aronii – dlaczego warto go przygotować?

Przetwory z aronii cieszą się coraz większą popularnością. Już nie tylko dżem truskawkowy czy dżem z czarnej porzeczki pojawia się w spiżarniach Polaków. I słusznie, bo aronia to skarbnica wielu witamin i minerałów. Wspomaga odporność i działa przeciwnowotworowo.

Zobacz film: "Polskie 'superfood' [Specjalista radzi]"

spis treści

1. Przetwory z aronii

Przepisy na przetwory z aronii jeszcze do niedawna ukryte były gdzieś wśród bardziej popularnych receptur na dżemy i soki. Mało kto pamiętał o tych cierpkich owocach, które pojawiają się na przełomie sierpnia i września. Dzisiaj jednak nalewka z aronii czy sok z aronii są przygotowywane coraz częściej. Nie brakuje również smakoszy dżemu.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Właściwości aronii

Aronia rośnie na niewielkich krzewach. Pochodzi z Ameryki Północnej i jest spokrewniona z jarzębiną. Jej owoce, większe od jagód, są cierpkie, stąd mało kto decyduje się jeść je tuż po zerwaniu. Suszone owoce aronii są już pozbawione tej goryczy, więc sięga się po nie częściej. Można również włożyć świeżą aronię na 48 h do zamrażalnika, w ten sposób poprawi się jej smak.

Właściwości aronii są nie do przecenienia. Zawierają mnóstwo witaminy C, witaminy z grupy B oraz witaminę E (cenny przeciwutleniacz). Wiele w niej również składników mineralnych, m.in. żelaza, miedzi, manganu, jodu i boru. Aronię ceni się jednak przede wszystkim za bogactwo bioflawonoidów. Są to substancje występujące w roślinach, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie, a im samym nadają intensywny kolor i chronią przed bakteriami, wirusami i grzybami. Obecne w aronii flawonoidy, m.in. rutyna i kwercetyna, katechiny, antocyjany i leukocyjany, skutecznie zwalczają wolne rodniki. Chronią w ten sposób organizm przed ich szkodliwym działaniem.

Błędy żywieniowe, które popełniasz podczas śniadania
Błędy żywieniowe, które popełniasz podczas śniadania [9 zdjęć]

Jeżeli sądzisz, że wypicie szklanki soku pomarańczowego jest dobrym wyborem na śniadanie – zastanów się,...

zobacz galerię

Przetwory z aronii powinny znajdować się w dobrze zbilansowanej diecie. Wpisują się w profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Spożywane regularnie mogą uchronić przed miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, zawałem serca, udarem mózgu, nowotworami.

3. Sok z aronii na zimę

Sok z aronii, podobnie jak dżem z aronii, warto przygotować we wrześniu, kiedy owoce będą najświeżej i gotowe do zapraw. To witaminy zamknięte w słoiku, o których warto pamiętać zimą. Niestety, nie za wiele wśród nich witaminy C, która jest bardzo nietrwała w wysokich temperaturach. Ginie w procesie pasteryzacji, która jest wymagana w przypadku robienia tego rodzaju zapraw. Niektóre przepisy sugerują, by tę czynność pominąć, jednak może mieć to odzwierciedlenie w trwałości produktu.

Dżem z aronii bardzo dobrze uzupełnia smak naleśników oraz ciast. Smakuje również na domowym pieczywie. Jeśli do jego przygotowania użyjemy mniej cukru, możemy dżem z aronii wykorzystać jako dodatek do mięs.

Aronia wspomaga odporność i działa przeciwnowotworowo.
Aronia wspomaga odporność i działa przeciwnowotworowo. (123RF)

4. Dżem z aronii – przepis

By przygotować dżem z aronii potrzebny jest kilogram owoców oraz 750 g cukru. Owoce należy umyć, przebrać, odsączyć, następnie zmiażdżyć, dodać cukier i zagotować na małym ogniu. Często mieszać, można też delikatnie wstrząsać rondlem. Gotować do czasu, aż owoce będą szkliste. Gorący dżem należy wkładać do wyparzonych słoików i od razu zamykać.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy