Trwa ładowanie...

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2? Wystarczy pewna zmiana w diecie

Nowe badania wskazują na prostą zależność. Im więcej warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych w diecie, tym mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Autorzy tych analiz przekonują, że wprowadzenie prostych zmian w jadłospisie u większości osób jest w stanie zahamować rozwój choroby.

Zobacz film: "Cukrzyca to pięć różnych chorób"

1. Dieta może zapobiegać cukrzycy typu 2

Najnowsze badania opublikowane w magazynie "British Medical Journal" sugerują, że jest wyraźny związek między poziomem witaminy C we krwi, karotenoidami (pigmentami występującymi w kolorowych owocach i warzywach) i zachorowalnością na cukrzycę typu 2.

Badanie było przeprowadzone w 8 państwach europejskich. Analizowano w nich dane dotyczące 9754 osób, u których rozwinęła się cukrzyca typu 2 oraz grupy porównawczej 13 662 dorosłych, którzy nie zachorowali na tę chorobę.

Na podstawie tej analizy naukowcy stwierdzili, że wyższy poziom witaminy C i karotenoidów we krwi zdecydowanie zmniejsza ryzyko występowania cukrzycy typu 2. Co ważne, nawet niewielki wzrost tych parametrów korzystnie wpływał na organizm.

Badania wykazały, że wzrost dziennego spożycia owoców i warzyw co 66 gramów powoduje o 25 proc. niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

2. Pełnoziarniste produkty mogą zapobiegać cukrzycy

To nie jedyne badanie, które potwierdziło tę zależność. Również analizy przeprowadzone przez Amerykanów wykazały korelację między spożyciem pełnoziarnistych pokarmów a cukrzycą typu 2.

Naukowcy z USA stwierdzili, że produkty pełnoziarniste wyraźnie obniżają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Swoją pracę oparli na analizie stanu zdrowia 158 259 kobiet i 36 525 mężczyzn wolnych od cukrzycy, chorób serca i raka. Na podstawie badań stwierdzili, że spożywanie jednej lub więcej porcji pełnoziarnistych płatków śniadaniowych lub pełnoziarnistego chleba zmniejszało ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 odpowiednio o 19 i 21 proc. w porównaniu z osobami, który spożywały te produkty rzadziej niż raz na miesiąc.

Oba badania mają charakter obserwacyjny, więc ich autorzy przyznają, że na poszczególne parametry mogły wpływać również inne czynniki. Jednak ich zdaniem zależność między odpowiednią dietą a zdrowotną kondycją organizmu jest bezsprzeczna. I radzą, by jak najczęściej sięgać po pełnoziarniste produkty oraz owoce i warzywa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.