Fasola – gatunki, wartości odżywcze i kaloryczność, wady, gotowanie

Jest doskonałym źródłem białka, syci i odżywia – fasola to produkt, który koniecznie włącz do swojej diety. Choć poszczególne odmiany fasoli (a jest ich prawie 400!) różnią się od siebie, wszystkie są cennym produktem spożywczym.

Zobacz film: "Co zrobić, by fasola nie była ciężkostrawna? Moczenie to zły pomysł"

spis treści

1. Fasola – gatunki

Najpopularniejszym gatunkiem, goszczącym często w naszych kuchniach, jest fasola biała jaś. Do białych odmian zalicza się też m.in. boston i canellino. Jakie jeszcze gatunki fasoli warto znać?

  • Flageolet – ma niewielkie, zielone ziarna; jest bardzo dobrym dodatkiem do sałatek,
  • fasola czarna – bardzo wartościowa, bardzo znana chociażby w Meksyku, dlatego warto ją dodawać do dań meksykańskich,
  • fasola adzuki – odmiana ta pochodzi z Japonii; ma charakterystyczny wygląd – nieduże, okrągłe, bordowe nasiona; to bogactwo żelaza i białka; jej smak jest słodkawo-orzechowy; cenne są również jej kiełki (zawierają dużo kwasu foliowego), -
  • fasola wielokwiatowa – pochodzi z Ameryki Środkowej i jest używana nie tylko w kuchni, ale też jako roślina ozdobna,
  • fasola barlotti – jej nasiona są jasne, pokryte brunatnymi cętkami. Ma szerokie zastosowanie w kuchni – można przygotować z niej zupy, pasty, sosy.

Znana jest też fasola czerwona, inaczej nazywana nerkową.

Jest wiele różnych gatunków fasoli
Jest wiele różnych gatunków fasoli

2. Fasola – wartości odżywcze i kaloryczność

Każda z odmian fasoli to źródło białka roślinnego – zawiera go aż 22 proc. Fasola wśród roślin zajmuje pod tym względem trzecie miejsce, po soi i grochu. Fasolę warto też spożywać ze względu na obecność witamin: B (przede wszystkim działającej przeciwdepresyjnie tiaminy), A, C. To również bogactwo składników mineralnych, takich jak potas, wapń, fosfor, a nawet niekiedy żelazo, cynk, selen. Niektóre gatunki fasoli dostarczają też kwasu foliowego, natomiast żaden nie zawiera sodu. Fasola zawiera też rozpuszczalny błonnik wpływający na obniżenie cholesterolu, lekkostrawną skrobię, a także inhibitory proteazy, które hamują rozrost tkanek nowotworowych.

Jak przedstawia się kaloryczność fasoli? Najbardziej popularna w Polsce fasola biała, po ugotowaniu będzie zawierała w 100 gramach około 138 kalorii.

Czarna fasola – właściwości zdrowotne
Czarna fasola – właściwości zdrowotne [5 zdjęć]

Czarna fasola to proste i smaczne uzupełnienie diety, które może polepszyć ogólny stan zdrowia na wiele...

zobacz galerię

3. Fasola – wady

Włączenie fasoli do diety daje wiele korzyści. To niezaprzeczalne. Niestety, trzeba się też liczyć z kilkoma minusami. Najczęściej wymienianą wadą fasoli jest to, że powoduje wzdęcia i gazy. Z tego powodu powinny jej unikać kobiet w ciąży, karmiące piersią, cierpiący na zaparcia. Zanim ugotujemy danie z fasolą, warto też zwrócić uwagę na to, jakie leki przyjmujemy. Fasola połączeniu ze stosowanymi w leczeniu depresji inhibitorami monoaminooksydazy może powodować podwyższenie ciśnienia tętniczego.

4. Fasola – gotowanie

Fasolę trzeba gotować w odpowiedni sposób, który przyczyni się do zmniejszenia późniejszych kłopotów żołądkowych. Przed właściwym gotowaniem trzeba zmienić kilkukrotnie wodę. Jak prawidłowo gotować fasolę? Oto sposób:

Zobacz także:

  • wypłucz fasolę,
  • gotuj w gorącej wodzie przez 3 minuty,
  • odstaw na około 2 godziny, a następnie odlej wodę,
  • wlej przegotowaną wodę o temperaturze pokojowej (woda powinna przykrywać fasolę),
  • odczekaj 2 godziny, a następni ponownie odlej wodę i nalej nową (przegotowaną i przestudzoną),
  • mocz fasolę przez całą noc,
  • następnego dnia odlej wodę, wypłucz kilkukrotnie fasolę i zalej przegotowaną zimną wodą,
  • gotuj fasolę przez półtorej godziny (bez przykrycia).

5. Surowa fasola Jaś - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 183 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 339 kcal 620 kcal
Białko 21,9 g 40,0 g
Węglowodany 62,4 g 114 g
Cukier 2,26 g 4,14 g
Błonnik 20,2 g 37,0 g
Tłuszcz 1,14 g 2,09 g
Tłuszcze nasycone 0,36 g 0,65 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,05 g 0,10 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,48 g 0,87 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 5,30 mg 9,70 mg
Fasola – gatunki, wartości odżywcze i kaloryczność, wady, gotowanie
Fasola – gatunki, wartości odżywcze i kaloryczność, wady, gotowanie (Flickr)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy