Przejdź na WP

Figi – charakterystyka, wartości odżywcze, jak jeść, właściwości lecznicze

Figi to bardzo smaczne owoce, które rosną w basenie Morza Śródziemnego. Posiadają wiele właściwości odżywczych. Figi możemy spożywać na surowo, a także w postaci suszonej. Szczególnie suszone figi są dobrym źródłem minerałów. Dlaczego warto jeść figi? Jak wybrać najlepsze figi?

Zobacz film: "Bakalie, które wykazują działanie antynowotworowe"

spis treści

1. Figi – charakterystyka

Figa jest owocem, który rośnie na drzewie zwanym figowiec. Ma kształt małej gruszki. W środku ma bardzo dużo miąższu. Dojrzała figa może mieć kolor od zielonego po ciemnofioletowy, a nawet czarny.

Miąższ figi ma kolor od złotawego po czerwony. Smak figi zależy od stopnia dojrzałości owocu. Niedojrzała figa jest mdła, a dojrzała soczysta i słodka.

Figi powinny być przechowywane w pomieszczeniach suchych i przewiewnych. Jeżeli dostaną trochę wilgoci, zaczynają pleśnieć i fermentować.

Figi suszy się w temperaturze 40-50 stopni Celsjusza. Biały nalot, który możemy zaobserwować na suszonych figach to nic innego jak cukier.

2. Figi – wartości odżywcze

Świeże figi zawierają ok. 80 proc. wody. 100 g suszonych fig to tylko 61 kalorii. W swoim składzie mają:

Figi są bogate w minerały: potas, wapń, magnez i fosfor.

Makaron z figami i cykorią
Makaron z figami i cykorią

Cykoria to źródło witamin oraz soli mineralnych, zaś figi dostarczają nam cukrów i także witamin, zatem...

zobacz galerię

Figi suszone zawierają tylko 30 proc. wody. W 100 gramach suszonych fig mamy aż 250 kcal.

Suszone figi to skarbnica wapnia i innych minerałów (potas, żelazo, magnez, fosfor, sód oraz cynk). Te suszone owoce mają bardzo dużo błonnika.

3. Figi – jak jeść?

Figi można spożywać na surowo, ale także w postaci przetworzonej. Figa może być dodatkiem do ciast. W Polsce najczęściej możemy kupić figi suszone oraz sprasowane.

Figi surowe można coraz częściej kupić w sklepach, jednak nie są one tak smaczne, jak w krajach, w których rosną naturalnie.

Suszone figi mogą być przechowywane nawet przez rok. Świeże figi nie nadają się do przechowywania. Można przygotowywać z nich dżemy, konfitury, konserwy, kompoty. Z fig produkuje się także wino figowe.

Prażone suszone figi mogą być namiastką kawy. Z suszonych fig wytwarza się także napój figuette. Figi namacza się w wodzie z dodatkiem owoców jałowca.

4. Figi – właściwości lecznicze

Figi stosuje się w medycynie naturalne. Pomagają na choroby sercowo-naczyniowe i niedokrwistość.

Figi mają działanie przeczyszczające. Pomagają przy zaparciach, bólach brzucha, a także bólach menstruacyjnych. Są polecane osobom, które borykają się z zapaleniem pęcherza moczowego oraz dolegliwościami związanymi z nerkami.

Kawa z prażonej figi lub herbata figowa pomagają w czasie przeziębienia, chorobach gardła, katarze oraz chorobach płuc. Jeżeli masz gorączkę, możesz sięgnąć po figi. Owoce sprawdzają się dobrze również w walce z anemią.

Zobacz także:

Ze względu na dużą zawartość wapnia, figi są polecane osobom, które chorują na osteoporozę. Magnez zawarty w figach powoduje obniżenie stresu oraz poprawia pamięć.

Dzięki suszonym figom możemy zmniejszyć rozdrażnienie i nerwowość, a także poprawić jakość snu.

Figi zapobiegają nowotworom jelit oraz piersi. Figa pomaga zredukować cholesterol. Z liści fig można przygotować nalewkę, która polecana jest osobom mającym duszności oraz astmę.

Figi są określane jako afrodyzjak. Zaleca się je mężczyzną, którzy mają problemy z erekcją.

Figi zawierają aminokwasy zwiększające popęd seksualny. Dzięki figom poprawia się także wytrzymałość podczas stosunku.

5. Surowe figi - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 64 g (1 duża)
Wartość energetyczna 74,0 kcal 47,4 kcal
Białko 0,75 g 0,48 g
Węglowodany 19,18 g 12,28 g
Cukier 16,26 g 10,41 g
Błonnik 2,90 g 1,86 g
Tłuszcz 0,30 g 0,19 g
Tłuszcze nasycone 0,06 g 0,04 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,07 g 0,04 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,14 g 0,09 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 2,00 mg 1,28 mg

Porównaj wartości z innym produktem:

Figi – charakterystyka, wartości odżywcze, jak jeść, właściwości lecznicze
Figi – charakterystyka, wartości odżywcze, jak jeść, właściwości lecznicze (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy