Ile km – chodzenie, odchudzanie, maraton

Obecnie ludzie coraz częściej decydują się na ruch na świeżym powietrzu. Niezależnie od tego, czy spacerujemy, czy biegamy nie myślmy na początku, od ilu km zacząć. To ile km ma nasza trasa zależy też od naszego celu, który chcemy osiągnąć. Ważne jest, aby to ile km sobie zaplanowaliśmy, przybliżało nas do jego realizacji.

1. Ile km – chodzenie

Wiele osób zastanawia się, ile km odpowiada 10 tysięcy kroków. Ilość km jest oczywiście bardzo indywidualna i zależy od długości naszych kroków, jednak w przybliżeniu 10 tysięcy kroków to ok. 6-8 km. I to właśnie taka ilość km pozwoli na poprawę zdrowia i ogólnej sprawności.

Według WHO wykonywanie 10 tysięcy kroków dziennie ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. To ile km przespacerujemy, ma znaczenie, choć niektórym wydaje się, że taki ruch jest zbyt mało intensywny. Co dzień warto poświęcić czas, aby przespacerować tyle km, ile chcemy.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Taka regularna aktywność pozwoli zapobiec nadciśnieniu tętniczemu, chorobom serca i cukrzycy. To ile km przejdziemy, wpłynie również pozytywnie na dotlenienie naszego organizmu, obniży poziom cholesterolu, pomoże walczyć z otyłością i nadwagą.

Ilość przebytych kilometrów zależy od celu, który chcemy osiągnąć
Ilość przebytych kilometrów zależy od celu, który chcemy osiągnąć (Shutterstock)

2. Ile km – odchudzanie

Ile km przebiec, aby szybko i skutecznie schudnąć? Ciężko podać dokładną ilość. Wszystko zależy od naszej nadwagi, tego ile chcemy schudnąć i przede wszystkim naszej formy. Zamiast ustalać, ile km chcemy przebiec, na początku naszych treningów warto zaplanować sam bieg.

Bieg należy rozpocząć od rozgrzewki. Najlepiej oprzeć ją na pajacykach, skłonach, czy przysiadach. Ważne jest, aby trwała ona ok.10 minut. Po niej można zacząć marsz, który z każdym km powinien przyśpieszać, aż do biegu.

7 zwyczajów szczupłych ludzi (prezentacja edukacyjna)
7 zwyczajów szczupłych ludzi (prezentacja edukacyjna) [8 zdjęć]

7 zwyczajów szczupłych ludzi Wydaje ci się, że osoby szczupłe jedzą więcej od ciebie, a to ty masz...

zobacz galerię

Gdy zaczynamy właściwy bieg, pamiętajmy, aby był wolny. Nie myślmy, ile km powinniśmy przebiec, ponieważ na początku i tak nie uda nam się pokonać satysfakcjonującego nas dystansu. Skupmy się lepiej nie na ilości km, ale na odpowiednim tętnie, które powinno wynosić około 60-70 proc. maksymalnego tętna.

Nie ważne ile km przebiegniemy, ważne jak długo będziemy biec. Na początku lepiej nie myśleć ile km pokonujemy, a skupić się na tym, aby biec przynajmniej 30 minut, a następnie stopniowo wydłużać ten czas.

3. Ile km – maraton

Ile km na maraton? Zawsze taką samą, jest to dokładnie 42 km i 195 metrów. Jednak zanim go przebiegniemy, musimy się odpowiednio przygotować. Lepiej zacząć od krótszych odcinków.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile km warto przebiec na początku treningów? Zazwyczaj eksperci polecają dystans 5 km. Jest to dobry punkt wyjścia. To od ilu km zaczniemy, jest tak samo ważne, jak regularność treningów, ponieważ przed maratonem warto zadbać o poprawę kondycji i wydolności.

Półmaraton to najlepszy sprawdzian przed maratonem. Na takiej ilości km możemy skutecznie sprawdzić swoje możliwości. Półmaraton ma już 21 km. Wymaga długiego przygotowania, ale ciężko konkretnie powiedzieć ile km należy przebiec, aby być dobrze do niego przygotowanym, to na pewno wymaga czasu.

Na treningach do maratonu spędzimy również wiele godzin, a to ile km pokonamy, zależy do nas. Jednak nieważne ile km przebiegniesz w ramach przygotowań. Bardziej liczy się tu odpowiednia taktyka, staż i doświadczenie w bieganiu, ale też trochę psychologii. Jak wiadomo, ciało może więcej, niż podpowiada umysł, dlatego warto wiedzieć jak sobie poradzić, gdy nogi zaczynają odmawiać posłuszeństwa, a jeszcze wiele km przed nami.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.