Interaktywny program internetowy skuteczny w walce z bezsennością

Ludzie szukają pomocy w przypadku wszelkiego rodzaju dolegliwości w internecie. Teraz, jak się okazuje, bezsenność może być jednym z tych problemów, z którym można walczyć przez internet.

Internetowy program interaktywny może pomóc osobom cierpiącym na przewlekłą bezsenność w złagodzeniu choroby bez brania leków lub spędzania długiego czasu na kanapie u terapeuty, jak sugerują nowe badania.

Program stosuje sześciotygodniowy program poznawczy techniki terapii behawioralnej  standardowego leczenia bezsenności w celu przywrócenia odpowiedniej jakości i długości snu pacjentom.

„Osoby uczestniczące w programie doświadczyli istotnej poprawy jakości snu. Ponadto, wyniki są podobne do wyników odnotowanych w badaniach, które obejmowały terapię poznawczo-behawioralną” - powiedział Ritterband, profesor Wydziału Psychiatrii i Nauk Behawioralnych na Uniwersytecie w Virginii.

Terapia interaktywna okazuje się skuteczniejsza w walce z bezsennością niż leki
Terapia interaktywna okazuje się skuteczniejsza w walce z bezsennością niż leki (123rf)

Bezsenność, czyli trudności z zasypianiem lub utrzymaniem ciągłości snu jest to wspólny problem z idącymi w parze konsekwencjami medycznymi i psychiatrycznymi. Prawie u połowy dorosłych wśród badanych wystąpiły objawy bezsenności, a nawet jeden na pięciu z nich rzeczywiście ma zaburzenia bezsenności.

Na potrzeby badania, ponad 300 osób dorosłych zostało losowo przydzielonych do sześciotygodniowego programu edukacji online na temat poprawy jakości snu.

Przed przystąpieniem do badania, wszyscy uczestnicy regularnie potrzebowali ponad 30 minut, aby zasnąć w nocy, albo spędzali ponad 30 minut w nocy po przebudzeniu się w nocy.

Efekty programu zostały ocenione od dziewięciu tygodni do jednego roku po udziale. Po roku, siedem spośród 10 uczestników przyznało, iż objawy bezsenności znacznie zmalały, a 57 procent wyleczyło się z bezsenności.

ZOBACZ TAKŻE

Sposoby na bezsenność

Dr Matthew Lorber, dyrektor psychiatrii dzieci i młodzieży w Szpitalu w Nowym Jorku zwrócił uwagę, że większość lekarzy w leczeniu bezsenności zamiast zalecania środków odurzających, może polecić kognitywną terapię behawioralną.

"Terapia poznawcza jest uważana za złoty standard w radzeniu sobie z bezsennością, ale jest kosztowna" – mówi Lorber.

"Więc jeśli ludzie są w stanie to zrobić przez internet, to byłoby fantastyczne" - dodaje.

Wydaje się, że ci, którzy są gotowi włożyć trochę pracy w to, aby pomóc sobie w walce z bezsennością, mogą poprawić jakość swojego snu dzięki programom, takim jak ten.

6 produktów, których nie warto jeść przed snem
6 produktów, których nie warto jeść przed snem [7 zdjęć]

Przewracasz się w nocy z boku na bok, czujesz się zmęczona, a w zaśnięciu nie pomaga ci nawet liczenie...

zobacz galerię

Program SHUTi aktywnie angażuje ludzi do zmiany zachowań. Uczestnicy przechodzą cotygodniowe sesje, które trwają około 40 minut w ciągu do sześciu do szesnastu tygodni.

Sesje obejmują quizy, osobiste historie, przegląd prac domowych i innych zadań mających na celu poprawę snu. Uczestnicy są również zachęcani do spędzenia dwóch do trzech minut dziennie w internetowym dzienniku zasypiania. Następnie program tworzy osobistą rekomendację snu.

Chodzi o to, aby pomóc rozwijać dobre nawyki snu i przezwyciężyć lęk związany z bezsennością, jak twierdzą naukowcy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.