Jak ćwiczą kobiety, a jak mężczyźni?

spis treści
rozwiń

Ćwiczenia są popularne zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, jednak sposób trenowania i motywacja do wysiłku fizycznego są różne w zależności od płci. Jeśli mężczyzna chce być w dobrej formie, skupia się zwykle na podnoszeniu ciężarów. Z kolei kobiety chętniej uczestniczą w zajęciach jogi lub w takich formach aktywności fizycznej, którym towarzyszy muzyka. Jaki typ ćwiczeń jest bardziej skuteczny? Specjaliści unikają prostej odpowiedzi na to pytanie, ale podkreślają, że obydwie płcie mogą się od siebie nawzajem uczyć.

1. Motywacja do ćwiczeń

Zdaniem ekspertów główna różnica pomiędzy podejściem kobiet i mężczyzn do ćwiczeń leży właśnie w motywacji do treningu. Panowie ćwiczą zwykle dlatego, że chcą być więksi. Zależy im głównie na budowaniu masy mięśniowej. Zwykle mają też plan. Chcą osiągnąć swoje cele, przy czym są one zazwyczaj wyrażone w liczbach. Charakterystyczne jest także ich nastawienie do sportu. Dla wielu mężczyzn wysiłek to sama przyjemność i okazja do zdrowej rywalizacji. Uprawianie sportu jest dla nich czymś naturalnym, zwłaszcza jeśli w okresie dzieciństwa i dorastania byli aktywni.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Dla większości kobiet dobra kondycja to sprawa drugorzędna. Panie ćwiczą, ponieważ chcą w ten sposób poprawić swój wygląd. Przejmują się swoim wyglądem nawet podczas treningu. Niewiele kobiet lubi, gdy inni widzą je zgrzane i czerwone od wysiłku. Dla kontrastu, panowie zwykle czują się bardzo dobrze, gdy na pierwszy rzut oka widać, że ćwiczyli. Wspólnym mianownikiem dla obydwu płci jest niewielkie zainteresowanie wpływem ćwiczeń na zdrowie.

2. Ćwiczenia kobiet i mężczyzn

Na korzyść treningu kobiet przemawia fakt, że gdy pokonają początkowe opory, mają zwykle bardzo rozsądne podejście do ćwiczeń. Ich trening zawiera zazwyczaj elementy treningu kardio, treningu siłowego i ćwiczeń dla ciała oraz umysłu, takich jak joga lub tai chi. Panie są bardziej otwarte na pomoc specjalistów, zarówno osobistych trenerów, jak i osób prowadzących zajęcia grupowe. Natomiast mężczyźni niechętnie szukają wskazówek innych osób i rzadko z nich korzystają. Ich wybór ćwiczeń ogranicza się zwykle do ćwiczeń na tężyznę fizyczną, które nie mają w sobie elementów tańca. Panowie preferują formy aktywności ruchowej, które pozwalają im wykorzystać umiejętności nabyte w przeszłości. Stąd bierze się ich zainteresowanie sportami i grami zespołowymi. Tymczasem kobiety dobrze bawią się podczas zajęć opartych na elementach tańca, które wzmacniają jędrność ciała i jego elastyczność. Co ważne, dla pań istotny jest społeczny aspekt ćwiczeń. Trening w grupie lub na siłowni w obecności innych osób sprawia, że czują się bardziej komfortowo niż wtedy, gdy ćwiczą same. Z kolei mężczyźni nie przywiązują dużego znaczenia do obecności innych ćwiczących. Koncentrują się na samym treningu. Jednak bez względu na rodzaj ćwiczeń, panie trenują zwykle krócej niż panowie. Przeszkodą do dłuższych ćwiczeń jest zwykle brak czasu. Nie należy zapominać, że wiele kobiet zajmuje się dziećmi i ma na głowie cały dom.

3. Różnice fizyczne a trening

Na podejście do ćwiczeń wpływ mają także różnice fizyczne między obiema płciami. Specjaliści podkreślają, że w przypadku treningu zasada równouprawnienia nie do końca się sprawdza, ponieważ istnieje różnica pomiędzy możliwościami kobiet i mężczyzn oraz zalecanymi dla nich ćwiczeniami. Niekiedy konieczne jest wprowadzenie pewnych korekt. Jeśli kobiety robią przysiady ze sztangą, ze względu na większe przechylenie miednicy powinny wykonywać to ćwiczenie nieco inaczej niż mężczyźni. Aby uniknąć problemów, warto stanąć w większym rozkroku, skierować stopy trochę bardziej na zewnątrz i nie schodzić tak nisko jak mężczyźni.

Nie sposób zaprzeczyć, że masa mięśniowa przeciętnej kobiety jest mniejsza niż typowego mężczyzny. W rezultacie, mimo treningu siłowego większość pań nie jest w stanie wypracować sobie potężnych mięśni. Nie oznacza to jednak, że kobiety mogą bez obaw podnosić duże ciężary. Specjaliści zalecają korzystanie z lżejszych ciężarków niż mężczyźni, by uniknąć urazów.

Kolejna różnica między płciami leży w gibkości. Przyjmuje się, że ciała mężczyzn są mniej elastyczne niż ciała kobiet. Przyczyną takiego stanu jest jednak najprawdopodobniej nie sama fizjologia, a fakt, że panowie z reguły poświęcają mniej uwagi ćwiczeniom rozciągającym. Z kolei mocną stroną mężczyzn są górne partie ciała. Ma to jednak związek z próżnością panów, którzy usilnie pracują nad wyrzeźbieniem mięśni rąk, klatki piersiowej i brzucha. Dla kontrastu, siła kobiet tkwi zwykle w dolnych częściach ciała.

Specjaliści są zgodni, że obie płcie mogą się od siebie wiele nauczyć w kwestii ćwiczeń. Kobiety powinny przekonać się do treningu siłowego, a mężczyźni do takich form aktywności, jak pilates lub joga.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!