Jak ćwiczy kobieta, a jak mężczyzna?

Ćwiczenia dla kobiet różnią się od ćwiczeń dla mężczyzn. Pod wieloma względami, w tym również biorąc pod uwagę aktywność fizyczną, kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa. Mężczyźni preferują ćwiczenia siłowe, ze sztangą lub na atlasie. Kobiety z kolei częściej wybierają taniec, jogę, ćwiczenia aerobowe i rozciągające. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w swoich wyborach dotyczących ćwiczeń fizycznych kierują się celami, jakie chcą osiągnąć. Kobiety liczą na spalanie tłuszczu i kształtowanie sylwetki, a mężczyźni na przyrost masy mięśniowej i większą siłę oraz sprawność. W rzeczywistości jednak każda płeć może się czegoś nauczyć od płci przeciwnej.

Ćwiczenia a płeć
Ćwiczenia a płeć

Kobiety trenują zazwyczaj dla atrakcyjnej sylwetki, natomiast mężczyźni dla zwiększenia masy mięśniowej....

zobacz galerię

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

1. Różnice w motywacji

Mężczyźni dzięki ćwiczeniom chcą stawać się więksi – większe bicepsy, większe mięśnie brzucha. Przystępując do ćwiczeń, obierają sobie cel i dążą do niego. Często dokładnie planują, jakie ćwiczenia i ile powtórzeń chcą wykonać i trzymają się tego planu. Co więcej, mężczyźni często ćwiczą i uprawiają sport dla przyjemności. Dla nich jest to naturalne – sport to coś, czym zajmują się od dziecka. Ponadto doceniają element współzawodnictwa – lubią stawać do pojedynków i wygrywać, choćby to było tylko więcej wyciśnięć sztangi na siłowni.

Dla kobiet aktywność fizyczna jest sposobem na uzyskanie atrakcyjnej sylwetki. Nadrzędnym celem uprawiania sportu jest więc poprawa wyglądu. Co więcej, kobiety bardziej niż mężczyźni przejmują się tym, jak wyglądają podczas wysiłku fizycznego. Mężczyzna lubi, gdy widać po nim, że ćwiczył – gdy jest spocony i ciężko oddycha. Wiele kobiet wstydzi się tego, tak samo jak wstydzi się zakładać dres lub odsłaniać przed innymi pokryte cellulitem uda. Pod jednym względem kobiety i mężczyźni nie różnią się zbytnio od siebie – rzadko ćwiczą wyłącznie dla zdrowia.

2. Trening kobiety a trening mężczyzny

W porównaniu do mężczyzn, kobiety wybierają bardziej zróżnicowane i zbilansowane programy treningowe, które łączą trening kardio, ćwiczenia siłowe, odchudzające i rozciągające oraz techniki łączące trening ciała i umysłu, jak choćby joga czy tai chi. Częściej szukają pomocy i porad specjalistów oraz sumienniej stosują się do ich wskazówek. Ponadto chętniej biorą udział w zajęciach grupowych.

Mężczyźni z kolei bardziej obawiają się proszenia kogoś o pomoc i informację, gdyż boją się ośmieszenia. Mniej istotny jest dla nich społeczny aspekt ćwiczeń fizycznych, rzadziej więc wybierają zajęcia grupowe. W mniejszym stopniu decydują się na ćwiczenia wymagające lepszej koordynacji ruchowej, zręczności, elastyczności i umiejętności tanecznych.

Z reguły jednak to mężczyźni częściej ćwiczą i uprawiają sporty. Wynika to z faktu, iż kobiety w większym stopniu poświęcają się innym, a swoje potrzeby odsuwają na dalszy plan.

3. Różnice w budowie kobiet i mężczyzn

Różnice w fizycznej budowie kobiet i mężczyzn mają duży wpływ na to, jak obie płcie mogą i powinny ćwiczyć. Na przykład miednica kobiety może się bardziej nachylać niż miednica mężczyzny, a co za tym idzie – kobiety powinny wykonywać inny rodzaj przysiadów, aby chronić dolne partie pleców i kręgosłupa. Może to oznaczać szersze rozstawianie nóg, kierowanie stóp nieco na zewnątrz i nieopuszczanie tułowia zbyt nisko. Ze względu na mniejszą masę mięśniową, kobiety nie uzyskają aż tak wyraźnie ukształtowanych mięśni. Powinny również wybierać mniejsze obciążenia, aby uniknąć kontuzji. Ponadto mężczyźni mają silniejsze górne partie ciała, a kobiety – dolne. Co ciekawe, to silniejsze partie ciała częściej ćwiczą – kobiety nogi i pośladki, mężczyźni plecy, klatkę piersiową i ramiona.

Nie tylko w kategoriach aktywności fizycznej mężczyźni mogą się wiele nauczyć od kobiet, a kobiety od mężczyzn. Naśladując mężczyzn, panie mogą przestać się obawiać większego wysiłku. Często nie zdają sobie sprawy, na co naprawdę je stać, gdyż nie stawiają sobie poprzeczki szczególnie wysoko. Biorąc przykład z mężczyzn, mogą stopniowo przekraczać granice własnych możliwości. Nie powinny się przy tym obawiać ćwiczeń siłowych ani tego, że będą wyglądały jak kulturystki. Silne mięśnie przyspieszają bowiem ****spalanie tłuszczu.

Z kolei mężczyźni mogą dzięki kobietom urozmaicić swój trening i włączyć do niego elementy ćwiczeń rozciągających. Wielu panów ze względu na swoje partnerki uczestniczy w zajęciach, na które sami by się nie zdecydowali i wbrew wcześniejszym uprzedzeniom czerpie dużo korzyści zdrowotnych z wykonywanych ćwiczeń.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!