Trwa ładowanie...
Przejdź na WP

Ćwiczenia z hantlami - jak trenować z hantlami? Zalety treningu z ciężarkami dla kobiet

Ćwiczenia z hantlami mogą przynieść korzyści każdemu, niezależnie od płci, wieku i kondycji fizycznej. Kluczem do tego jest odpowiednie dobranie hantli i rozplanowanie ćwiczeń. Są niezwykle proste i w zasadzie nie istnieją żadne przeciwskazania do ich wykonywania. Sprawdź, jakie są zalety treningu z hantlami i jak ćwiczyć z nimi w domu.

Zobacz film: "Jak ćwiczyć ze sztangą?"

spis treści

1. Rodzaje hantli

Ciężarki do ćwiczeń, czyli hantle, to urządzenia treningowe służące głównie do kształtowania górnych części ciała, choć przy ich użyciu można także rzeźbić brzuch i nogi. W zasadzie nie istnieją żadne przeciwwskazania do treningu z ciężarkami, gdyż pozwalają one na regulowanie intensywności treningu – w zależności od stopnia zaawansowania można zmieniać ciężar hantli – od 0,5 kg do 50 kg.

Istnieje kilka rodzajów ciężarków do ćwiczeń, które pozwalają na wykonywanie różnego typu ćwiczeń i intensyfikowania treningu:

  • ciężarki do ćwiczeń żeliwne – składają się z krótkiej metalowej rurki i żeliwnych, okrągłych odważników, które można nakładać lub zdejmować, by zwiększyć ich ciężar
  • ciężarki do ćwiczeń chromowane – są podobne do hantli żeliwnych, a różnicą jest jedynie rodzaj materiału, z jakiego zostały wykonane
  • ciężarki do ćwiczeń winylowe – różnokolorowe ciężarki do ćwiczeń używane najczęściej przez kobiety podczas ćwiczeń lub aerobiku; są to przeważnie lekkie ciężarki do ćwiczeń, w przedziale wagowym 0,5-5 kg
  • sztangielka z obciążnikami – mała sztanga z regulowanym obciążeniem
  • hantle betonowe pokryte winylem
  • ciężarki do ćwiczeń kuliste – coraz popularniejsze stają się ciężarki do ćwiczeń w kształcie zbliżonym do tradycyjnego czajnika lub kuli z uchwytem (kettlebell); środek ciężkości hantli kulistych znajduje się poniżej uchwytu, co umożliwia przeprowadzenie bardzo skutecznego treningu polegającego na wymachach i szybkich skrętach tułowia, który angażuje różne partie mięśni

2. Jak zacząć ćwiczenia z hantalmi

Jeśli chcesz wykonywać ćwiczenia z hantlami w domu, kup odpowiednie ciężarki. Drugim krokiem jest zaplanowanie ćwiczeń. W tym przypadku należy uwzględnić czasu, jaki można na nie poświęcić, jak i mięśnie, które chce się wzmocnić.

Pierwsze ćwiczenia z hantlami można wykonywać przez 15-20 min, dwa razy w tygodniu. Należy je wykonywać regularnie. Z biegiem czasu można zwiększać częstotliwość ćwiczeń do pięciu razy w ciągu tygodnia. Podczas ćwiczeń można słuchać ulubionej, dynamicznej muzyki.

Ćwiczenia z hantlami można również wykonywać na siłowni. Sprawdź, czy oferuje ona usługi trenera. Będzie on mógł doradzić, jakie ćwiczenia z hantlami są dla ciebie najlepsze, pomoże w zaplanowaniu schematu ćwiczeń.

Ćwiczenia z hantlami
Ćwiczenia z hantlami

Hantle są dodatkiem do ćwiczeń, wspomagają wzmacnianie mięśni wybranych partii ciała.

zobacz galerię

3. Jak trenować z hantlami?

Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy wykonać rozgrzewkę: 10 - 15 minut ćwiczeń aerobowych i rozciągających powinno wystarczyć.

3.1. Ćwiczenia z hantlami na ręce

Ćwiczenia należy rozpocząć od najlżejszych hantli. Na początek spróbuj podnieść je 8 - 12 razy. Przerwa między seriami powinna wynosić 1 - 2 minuty, a następnie należy wykonać jeszcze 2-3 serie.

Ćwiczenia należy wykonywać spokojnie. Ruchy nie powinny być energiczne, ponieważ hantle mogą nam wypaść z rąk. Należy pamiętać o prawidłowym oddychaniu. Ciało powinno być wyprostowane.

3.2. Ćwiczenia z hantalmi na nogi

Dzięki hantlom można trenować także mięśnie nóg. Wystarczy w pozycji siedzącej położyć na stopie niewielki ciężarek do ćwiczeń i delikatnie unosić ją do góry.

Ćwiczenie można wykonywać na zmianę – raz lewą, a raz prawą nogą, ale można także położyć jeden ciężarek do ćwiczeń na obu stopach i podnosić je równocześnie.

Po zakończeniu ćwiczeń powtórz ćwiczenia rozciągające z rozgrzewki.

Jeżeli podczs wykonywania ćwiczeń pojawi się zmęczenie, należy zrobić przerwę. W przypadku pojawienia się dolegliwości bólowych najlepiej przerwać ćwiczenia.

Ćwiczenia, przez które możesz nabawić się bólu pleców. Czym je zastąpić?
Ćwiczenia, przez które możesz nabawić się bólu pleców. Czym je zastąpić? [5 zdjęć]

Ból pleców może z łatwością sprawić, że zrezygnujemy z aktywności fizycznej. Jednak każdy ekspert powie...

zobacz galerię

4. Trening z ciężarkami dla kobiet

Powszechnie uważa się, że ćwiczenia z hantlami przeznaczone są wyłącznie dla mężczyzn. Nie jest to prawda. Jeśli ćwiczenia i hantle będą odpowiednio dobrane, jej sylwetka się wysmukli. Poniżej trzy przykładowe ćwiczenia z hantlami.

Ćwiczenia z hantlami mogą przynieść korzyści mężczyznom, a także kobietom
Ćwiczenia z hantlami mogą przynieść korzyści mężczyznom, a także kobietom (Zdjęcie autorstwa ariesa66 / CC0 1.0)

4.1. Ćwiczenie nr 1

Weź dwa niewielkie hantle. Stań swobodnie w lekkim rozkroku, z rękami lekko ugiętymi w łokciach. Robiąc wdech, unieś ręce przed siebie, po czym na wydechu powoli je opuść. Powtórz 2 - 3 razy.

4.2. Ćwiczenie nr 2

Weź dwa niewielkie hantle. Stań swobodnie, w lekkim rozkroku, z opuszczonymi rękami. Wykonując wdech, unieś ręce przed siebie na wysokość brody. Robiąc wydech, opuść je powoli do pozycji wyjściowej. Powtórz 2-3 razy. To ćwiczenie działa na mięśnie ramion, karku i górnej części pleców.

4.3. Ćwiczenie nr 3

Weź dwa niewielkie hantle. Stań prosto, z rękami wzdłuż ciała. Łokcie powinny być blisko ciała. Na wdechu postaraj się zbliżyć oba hantle do ramion, zginając ręce w łokciach. Na wydechu opuść je z powrotem. Powtórz 2 - 3 razy. To ćwiczenie na bicepsy i ramiona.

ZOBACZ TAKŻE:

5. Zalety ćwiczeń z hantlami

Ćwiczenia hantlami mają wiele zalet. Są przydatne na każdym etapie treningu i odpowiednie dla osób o różnej kondycji fizycznej. Można je włączyć niemal do ćwiczeń kształtujących odmienne partie ciała.

  • wzmacniają i wysmuklają ramiona, przez to są mniej podatne na urazy i naciągnięcia
  • przyczyniają się przyrostu masy mięśniowej, szczególnie jeśli chodzi o biceps i triceps
  • pomagają spalić kalorie, modelują sylwetkę
  • ujędrniają biust i poprawiają postawę ciała dzięki pracy mięśni szkieletowych odpowiadających za poprawną sylwetkę
  • poprawiają ogólną kondycję fizyczną

Trening z hantlami kulistymi dodatkowo wpływa na budowanie gorsetu mięśniowego kręgosłupa. Jest doskonałą alternatywą dla monotonnego treningu siłowego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy