Przejdź na WP

Jak schudnąć - dieta, ćwiczenia

Wiele osób zadaje sobie pytanie: jak schudnąć. Diety odchudzające to od kilku lat gorący temat, ale zwykle wiążą się z dużymi wyrzeczeniami i monotonnym jadłospisem. Niestety, mimo wysiłku, po zakończeniu kuracji odchudzającej większość osób z powrotem przybiera na wadze. Dietetycy są zgodni, że jedynie stałe zmiany w jadłospisie i trybie życia mogą na zawsze zapewnić nam szczupłą sylwetkę. Jak skutecznie schudnąć?

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

spis treści

1. Jak schudnąć - dieta

Siedzący tryb życia i nieprawidłowe nawyki żywieniowe mają negatywny wpływ na ciało. Brak ruchu i zbyt duża ilość kalorii sprawia, że zwiększa się ilość tkanki tłuszczowej.

Najlepsze efekty przynosi połączenie diety z regularną aktywnością fizyczną, ale nie każdy jest w stanie ćwiczyć ze względu na problemy zdrowotne.

W takiej sytuacji kluczem do utraty wagi jest umiar w jedzeniu. Specjaliści przekonują, że lepszym wyjściem jest zjedzenie niewielkiej porcji ulubionego smakołyku niż zupełna rezygnacja z niego w ramach kuracji odchudzającej.

Im drastyczniejsza jest dieta, tym trudniej jest ją kontynuować. Nie eliminuj pochopnie produktów spożywczych ze swojej diety. Lepszym wyjściem jest poszukanie ich zdrowszych zamienników.

Być może zastanawiasz się jakie składniki odżywcze i w jakich proporcjach powinny znaleźć się w twoim jadłospisie. Wszystko zależy od zapotrzebowania kalorycznego organizmu.

Dietetycy doradzają, by głównym elementem diety były węglowodany. Znajdziesz je nie tylko w makaronie i pieczywie, ale i w roślinach strączkowych, produktach zbożowych i wielu warzywach.

Warto mieć to na uwadze, komponując jadłospis. W diecie nie może zabraknąć białka, nie należy jednak przesadzać z jego ilością. Ustalając menu nie można zapominać także o zdrowym tłuszczu.

Jest on potrzebny na przykład do rozpuszczania witamin. Warto wybierać przede wszystkim produkty, zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 zamiast tłuszczów trans, które mają negatywny wpływ na organizm.

Bardzo ważne jest również jedzenie śniadanie. Brak pierwszego posiłku sprawia, że wieczorem organizm domaga się nawet dwa razy więcej kalorii.

Dieta powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana. Początkowo trudne będzie porzucenie dotychczasowych nawyków i szukanie zamienników produktów.

Kluczowe jest ustalenie stałej liczby posiłków, najlepiej jeść 4-5 razy dziennie co 3-4 godziny. Regularne pory jedzenia sprawią, że organizm nie będzie domagał się pożywienia wcześniej.

Zabronione jest podjadanie, sok, owoc czy orzechy zmuszają żołądek do nieustannego trawienia, hamując postępy w odchudzaniu.

Alkohol jest bardzo kaloryczny, więc warto spożywać go jedynie podczas wyjątkowych okazji. Z jadłospisu powinny zostać usunięte wszystkie dania instant, zupki chińskie i produkty przetworzone, które mają w składzie pełno cukru, konserwantów i barwników.

Bardzo ważne jest również nawadnianie organizmu, każdy powinien wypijać przynajmniej dwa litry wody. Warto zwrócić uwagę na wielkość porcji, zarówno te dużo, jak i zbyt małe wpływają niekorzystnie.

Dieta powinna opierać się na produktach pełnoziarnistych, niesłodzonych napojach, warzywach i owocach. Zalecane jest wolniejsze przeżuwanie pokarmu, a także zaczynanie obiadu od sałatki, aby szybciej poczuć sytość.

Pozbądź się niezdrowych rzeczy z kuchni, oddaj lub wyrzuć słodycze, przetworzoną żywność i kody rabatowe do pizzerii. Bardzo duże znaczenie ma ilość snu, polecane jest utrzymywanie niższej temperatury w sypialni.

Czytaj więcej

2. Jak schudnąć - ćwiczenia

Codzienny wysiłek fizyczny jest bardzo ważny w procesie odchudzania. Nawet pół godziny ćwiczeń ma pozytywny wpływ na wygląd ciała i wagę.

Jak schudnąć? Najlepsze efekty daje połączenie zdrowego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej.
Jak schudnąć? Najlepsze efekty daje połączenie zdrowego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej. (123rf.com)

Forma aktywności powinna sprawiać przyjemność, zmuszanie się prowadzi jedynie do utraty motywacji. Dobrym pomysłem będą spacery, jazda na rowerze lub rolkach, taniec lub fitness.

Na początku nie warto podejmować intensywnego wysiłku, dopiero po pewnym czasie bardziej wymagające ćwiczenia nie będą stanowiły problemu. . Waż się raz w tygodniu i rób pomiary ciała, ponieważ liczby na wadze mogą być zależne chociażby od fazy cyklu miesiączkowego. Warto pamiętać, że trening bez odpowiedniej diety może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

To właśnie sposób odżywiania wpływa w głównej mierze na tycie. Po treningu należy zjeść zdrowy posiłek, na przykład sałatkę z awokado lub pełnoziarnisty ryż z kurczakiem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy