Jak jeść więcej warzyw? Sposoby na dodanie warzyw do każdego posiłku

Każdego dnia powinniśmy jeść 5 porcji warzyw i owoców. Nie oszukujmy się – trudno tak skomponować swoje menu, by zawierało zalecaną dawkę tych produktów. Co zrobić, żeby jeść więcej warzyw? Sprawdź, jak w łatwy sposób dodać je do każdego posiłku, aby codzienna dieta była bogatsza w witaminy i minerały.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Śniadanie z warzywami

7 owoców i warzyw, których lepiej nie obierać ze skórki
7 owoców i warzyw, których lepiej nie obierać ze skórki [7 zdjęć]

Ziemniaki to jeden z podstawowych produktów w naszej kuchni. Zwykle przygotowujemy je jako dodatek do...

zobacz galerię

Robiąc śniadanie, częściej sięgamy po owoce niż warzywa. Dodajemy je do musli, owsianki, koktajli. Warzywa w śniadaniu nie muszą być tylko dodatkiem do kanapek w postaci plasterka pomidora czy ogórka. Purée z dyni można dołożyć do masy na pancakesy, zrobić wytrawną owsiankę z marchewką albo przygotować omlet ze szpinakiem i świeżymi ziołami.

Zobacz także: 6 rzeczy, które sprawiają, że warzywa w twojej diecie są mniej zdrowe

2. Kanapka na lunch

W przerwie śniadaniowej w pracy zwykle sięgamy po kanapki. Można do nich dołączyć naprawdę dużo warzyw albo wziąć pojemnik z jarzynami pokrojonymi w słupki. Jeśli jesteśmy na diecie i próbujemy maksymalnie ograniczyć ilość kalorii w posiłkach, od czasu do czasu możemy zamienić kromki pieczywa na liście sałaty. Kanapka będzie wtedy lżejsza i zdrowsza.

Zobacz także: 26 propozycji na lunch poniżej 400 kalorii

3. Warzywny obiad

Do obiadu zawsze podajemy sałatki albo warzywa gotowane na parze, ale możemy jeść ich jeszcze więcej. Jak? Zamiast dodatków w postaci kaszy czy ziemniaków, przygotujmy purée z warzyw – selera, kalafiora, pasternaku. Danie główne zyska wtedy dodatkowe witaminy i będzie mniej kaloryczne.

Wielbiciele kuchni włoskiej, którzy kochają makarony, mają świetną alternatywę dla pełnej węglowodanów pasty. Makaron można przyrządzić z warzyw! Marchewka i cukinia świetnie sprawdzają się w tej roli. Warzywne spaghetti można przygotować przy pomocy obieraczki do warzyw lub specjalnej tarki spiralnej, tzw. spiralizera. Wystarczy dodać sos warzywny, by cieszyć się zdrowym i niezwykle lekkim posiłkiem w stylu włoskim.

 

4. Przekąski z warzyw

Podczas relaksującego seansu filmowego na kanapie w piątkowy wieczór lubimy coś pochrupać. Niestety, chipsy, krakersy i paluszki są pełne pustych kalorii oraz soli, której spożywanie w nadmiarze jest szkodliwe dla zdrowia. Dobrym pomysłem jest przygotowanie chipsów warzywnych. Jakie warzywa sprawdzą się w tej roli? Buraki, marchewka i jarmuż to świetne produkty na chrupiącą przekąskę. Wolisz słodkie smaki? Przygotuj chipsy z jabłek z dodatkiem rozgrzewających i aromatycznych przypraw, takich jak cynamon, wanilia czy imbir.

Jak jeść więcej warzyw? Sposoby na dodanie warzyw do każdego posiłku
Jak jeść więcej warzyw? Sposoby na dodanie warzyw do każdego posiłku (Zdjęcie warzyw / Shutterstock)

5. Ciasta z warzywami

Chcesz jeść zdrowo i jednocześnie nie rezygnować ze słodkich przyjemności? Rozwiązaniem dla ciebie są zdrowe ciasta z warzywami. Do wyboru masz wiele możliwości – klasyczne ciasto marchewkowe, amerykański placek dyniowy albo bogate czekoladowe brownie z burakami. Ciasta z dodatkiem warzyw są lekkie, wilgotne i dobrze się przechowują. Warto przetestować przepisy na warzywne słodkości we własnej kuchni.

Warzywa powinny być podstawą zdrowej diety, dlatego warto wiedzieć, jak przemycić ich więcej do codziennych posiłków. W prosty i szybki sposób uzyskamy dania pełne witamin i minerałów niezbędnych dla zdrowia i dobrej kondycji.

Zobacz także: Dlaczego należy jeść więcej fioletowych warzyw i owoców?

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy