Jak opakowanie żywności zachęca do zakupu - naukowcy odkrywają, że ciemne kolory opakowań żywności są bardziej atrakcyjne dla klienta

Jasne opakowania produktów żywnościowych mogą nakłonić użytkownika do myślenia, że produkty te są zdrowsze, ale według nowego badania, może też prowadzić do przyjęcia myśli, że jedzenie takie jest niesmaczne.

Chociaż wiadomo, że estetyka opakowań żywności często wpływa na zakupy konsumentów, badacze stwierdzili teraz, że kolor ma bardzo duży wpływ na to, jakich wyborów dokonujemy.

Kiedy klienci muszą podjąć decyzję o tym, jaki produkt kupić bez możliwości degustacji, blada kolorystyka opakowań może wywołać negatywne skojarzenia i działać jako środek odstraszający - zwłaszcza dla ludzi, którzy są mniej świadomi, jak wyglądają poszczególne klasy produktów.

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Journal of Retailing”, naukowcy z Uniwersytetu w Kilonii stwierdzili, że kolor opakowania żywności może powodować wywoływanie negatywnych wniosków smakowych, oraz niekorzystnie wpływają na kształtowanie decyzji klienta.

Badania dowiodły, że ciemne opakowania produktów są częściej wybierane przez klienta
Badania dowiodły, że ciemne opakowania produktów są częściej wybierane przez klienta (123rf)

Decyzje te są również w dużej mierze zależne od tego, czy klient ma możliwość, aby spróbować produkt, oraz od tego, czy są świadomi zasad zdrowego odżywiania, jak twierdzą naukowcy.

W jednym z eksperymentów, wzięło udział  179 uczestników, którym  pokazano taki sam rodzaj  ziołowego serka zarówno w jasnozielonym jak i ciemniejszym zielonym opakowaniu.

W pierwszej rundzie uczestnicy nie mogli skosztować zawartości, naśladując scenariusz, jak w sklepie spożywczym, gdzie klienci nie mają możliwości degustacji produktu.

ZOBACZ TAKŻE

Żywność ekologiczna

Naukowcy odkryli wtedy, że jasny kolor był bardziej zachęcający dla osób dbających o zdrowie.

Ale to nie było tak wśród tych, którzy nie byli zaniepokojeni zdrowotnymi aspektami żywności.

W drugiej rundzie, kiedy to uczestnicy mogli spróbować potraw, naukowcy odkryli, że te same osoby, które nie były mocno zaangażowane w wybieraniu zdrowej żywności na co dzień, oceniali opakowania pod względem tego, czy dany produkt będzie zdrowy, lecz uważali że produkt zdrowy będzie mniej smaczny.

„W przeciwieństwie do smaku, zdrowotność jest większym wyznacznikiem jakości produktu żywnościowego” – wyjaśniają autorzy.

10 zaskakujących mitów dotyczących zakupów spożywczych
10 zaskakujących mitów dotyczących zakupów spożywczych [10 zdjęć]

Żywność ekologiczna może zawierać mniejsze ilości pestycydów w porównaniu do żywności tradycyjnie uprawianej....

zobacz galerię

„Ponieważ zdolności człowieka są zbyt ograniczone, aby odróżnić bardziej lub mniej zdrowe produkty spożywcze według smaku, wiele osób kierowało się kolorem opakowania.

Według naukowców, negatywne wnioski smakowe są o wiele bardziej znaczące. Jednak w momencie, gdy klienci nie są w stanie spróbować produktu, jasny kolor - choć może również sprawić, że niektórzy uważają, że produkt jest wówczas zdrowszy,  może powodować ocenę niekorzystnego smaku i zmniejszać atrakcyjność i sprzedaż produktu.

Zamiast tego, naukowcy twierdzą, że żywność pakowana w ciemniejsze opakowania może wzbudzać pozytywne odczucia konsumentów.

„Tak więc, w przypadku sprzedaży zdrowej żywności, kiedy klient jest mniej świadomy, blade opakowania mogą działać skutecznie odstraszająco” -  zauważają autorzy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy