Jak polepszyć pamięć?

Studenci narzekają podczas sesji egzaminacyjno-zaliczeniowych na zbyt dużą ilość informacji do przyswojenia. Dzieci w szkole marudzą często, że materiał nauczania jest za trudny, a starsze osoby biadolą, że ich pamięć zawodzi. Pojemność magazynu pamięci u człowieka jest nieograniczona, a zdolności do zapamiętywania – większe niż sądzimy. Współczesny świat stawia jednak coraz większe wymagania, którym trudno sprostać. Trzeba władać biegle językami obcymi, być twórczym i kompetentnym. Coraz częściej ludzie pytają, jak polepszyć pamięć. Jak funkcjonuje pamięć ludzka? Co to jest lateralizacja półkul mózgowych?

1. Etapy pamięci

Człowiek często narzeka, że nie może sobie czegoś przypomnieć. Wiadomo, że istnieją różnice indywidualne w zapamiętywaniu, np. jeden student nauczy się materiału do egzaminu w bardzo krótkim czasie, natomiast inny te same treści będzie przyswajał dwa razy dłużej.

Zobacz film

Trening pamięci
Trening pamięci

Trening pamięci jest pomocny w procesie zapamiętywania, rozwija umiejętności lepszego kojarzenia faktów,...

zobacz galerię

Tempo i efekty uczenia się zależą też od innych zmiennych, jak: zdolność do koncentracji uwagi, styl poznawczy (zależny – niezależny od pola, refleksyjny – impulsywny itp.), rodzaj materiału (konkretny – abstrakcyjny), sposób podania informacji, sposób kodowania wiadomości (pamięć wzrokowa, słuchowa itd.), stopień zaangażowania emocji w proces uczenia się itp.

Szybka nauka jest możliwa dzięki wypracowaniu własnego sposobu i formy nauki. Pamięć natomiast można, a nawet trzeba ćwiczyć. Zanim jednak jakaś informacja stanie się częścią twojej pamięci trwałej, musi zostać przetworzona w trzech kolejnych fazach. W wersji uproszczonej wyróżnia się 3 etapy pamięci:

  • pamięć sensoryczna – najszybciej przemijający etap, który przechowuje przez chwilę (ułamek sekundy) wrażenia zmysłowe: obrazy, zapachy, dźwięki, fakturę;
  • pamięć krótkotrwała albo pamięć operacyjna – przechowuje niedawno spostrzeżone wydarzenia lub doświadczenia przez czas krótszy niż minutę, jeśli nie są one powtarzane. Wybiórczo pobiera informacje z rejestrów sensorycznych i tworzy powiązania z danymi przechowywanymi w pamięci długotrwałej;
  • pamięć długotrwała – ma największą pojemność i najdłuższy czas magazynowania informacji (czasem do końca życia). Wiadomości są przechowywane w formie zorganizowanej zgodnie ze znaczeniem.

2. Lateralizacja półkul mózgowych

Przez wiele lat utrzymywano, że za logiczny proces myślenia i uczenie się odpowiada jedynie lewa półkula mózgu. Tymczasem synergia prawej i lewej półkuli daje zdumiewające rezultaty i zwiększa potencjał poznawczy człowieka. Współpraca obu półkul to baza dla tworzenia wszelkich strategii pamięciowych (mnemotechnik), które ułatwiają zapamiętywanie i przypominanie. Zsynchronizowanie pracy obu półkul wywołuje głębokie odprężenie, czyli stan, w którym wiedza najłatwiej „wchodzi do głowy”.

Za co odpowiada każda z półkul mózgowych?

LEWA półkula mózgu PRAWA półkula mózgu
porządek, kolejność, sekwencje poczucie czasu zdolności matematyczno-techniczne myślenie logiczne mowa, czytanie i pisanie postrzeganie szczegółów krytykowanie, osądzanie przetwarzanie informacji po kolei wyobraźnia i intuicja poczucie rytmu i przestrzeni (proporcji, wymiarów) poczucie humoru myślenie obrazowe operowanie symbolami i kolorami widzenie „całościowe” (Gestalt) skłonność do syntetyzowania zachowania spontaniczne zdolności kreatywne i artystyczne

3. Własności pamięci

Pamięć człowieka funkcjonuje dzięki skojarzeniom, dlatego ważna jest współpraca obu półkul mózgowych – logicznej lewej i intuicyjnej prawej. Każda informacja w umyśle łączy się z innymi, tworząc ciągi asocjacji. Istnieją jednak też inne zasady i prawa, jakimi rządzi się pamięć ludzka:

  • Prawo częstości – lepiej pamięta się to, co przytrafia się częściej niż to, co przeżyto incydentalnie, jednorazowo, dlatego tutaj odnajduje swoje zastosowanie sentencja, iż „powtarzanie – matką nauki”.
  • Prawo żywości – istnieje tendencja do łatwiejszego przypominania sobie imponujących czy widowiskowych wydarzeń (akcja + ruch) niż zdarzeń monotonnych czy sztampowych z życia codziennego.
  • Prawo niedawności – łatwiej przypomnieć sobie rzeczy, które miały miejsce niedawno (efekt świeżości) niż te, które działy się dłuższy czas temu.

4. W jaki sposób poprawić pamięć?

Tak naprawdę pojemność pamięci jest nieograniczona, ale sprawność jej funkcjonowania zależy nie tylko od wieku, ale przede wszystkim od ćwiczeń i gimnastyki intelektualnej. Są przecież osoby starsze, które mimo upływu lat mają naprawdę imponującą pamięć. W jaki sposób usprawnić efektywność pracy umysłu? Istnieje kilka sposobów, a oto kilka propozycji:

  • Dbaj o stan odprężenia i relaksacji. Badania dowodzą, że mózg lepiej przyswaja nowe treści, gdy przeważają w nim fale alfa, związane z pozytywnym myśleniem. Im więcej stresów i napięć, tym gorsze efekty nauki. Umysł wolny od nadmiaru dystraktorów i wrażeń jest zdolny do twórczej pracy.
  • Nowoczesne techniki zapamiętywania oferują efektywne uczenie się poprzez opracowanie specjalnego treningu mentalnego (ang. mental fitness) oraz użycie urządzenia typu biofeedback, które wykorzystuje komputerowy zapis funkcji organizmu do kontrolowania różnych parametrów, np. tętna, napięcia mięśniowego czy fal mózgowych.
  • Ćwiczenia na pamięć i koncentrację to nie tylko ćwiczenia umysłowe. Oprócz relaksacji umysłu, istotne jest także odprężenie ciała. Aktywny wypoczynek, uprawianie sportów, gimnastyka i ruch dotleniają mózg. Ćwicząc, redukuje się również hormony stresu i poczucie presji, które mają destrukcyjny wpływ na proces uczenia się.
  • Zadbaj o aurę nauki – przewietrz pokój, zminimalizuj wszelkie czynniki zakłócające, np. hałas, który może rozpraszać twoją uwagę. Wydajność umysłu zależy również od regularnych przerw w nauce – pamiętaj, że mózg jest zdolny do maksymalnego skupienia przez około 45 minut.
  • Podstawą efektywnej nauki jest zdrowy sen, który nie tylko gwarantuje sprawne funkcjonowanie pamięci, ale też wzmacnia połączenia między neuronami. Optymalny czas snu to około 7-8 godzin na dobę. Poza tym mózg może uporządkować zdobyte informacje i ma czas by zapisać je jako wspomnienia. Jeżeli męczysz się nad jakimś problemem, utnij sobie krótka drzemkę. Taka chwila relaksu pomoże poprawić pamięć i koncentrację. Nocny wypoczynek umożliwia konsolidację nowych informacji zdobytych w ciągu dnia oraz przynosi odprężenie, redukując stresy.
  • Na możliwości intelektualne wpływa także dieta. Właściwe odżywianie stymuluje produkcję neuroprzekaźników, niezbędnych w komunikacji międzyneuronalnej i procesie kojarzenia. Dieta powinna obfitować w witaminy z grupy B, C, E oraz minerałymagnez, żelazo, fosfor, potas, cynk. Zaleca się spożycie orzechów, kasz, migdałów, pestek dyni i słonecznika, produktów pełnoziarnistych, rodzynek, świeżych owoców i warzyw. Mimo iż mózg potrzebuje glukozy, nie należy przesadzać ze słodyczami. Używki (kawa, mocna herbata, nikotyna, alkohol) osłabiają koncentrację uwagi. Warto pić wodę mineralną, świeże soki oraz zieloną i ziołową herbatę.
  • Można „podreperować” własną pamięć, stosując różne preparaty oferowane w aptekach. Należy jednak być ostrożnym, bo żadna pastylka czy tabletka nie przyczyni się z dnia na dzień do radykalnej poprawy zdolności poznawczych. Korzystny wpływ na pamięć mają preparaty roślinne, zawierające żeń-szeń, lecytynę, wyciąg z miłorzębu japońskiego, olej z ogórecznika oraz powszechne przeciwutleniacze.
  • Techniki zapamiętywania podkreślają znaczenie systemu powtórek oraz uczenia się w sposób polisensoryczny, tzn. angażując wszystkie zmysły. Człowiek nie tylko uczy się, widząc czy słuchając, ale też wąchając, smakując i dotykając.
  • Pracy mózgu sprzyja również pozytywne myślenie. Zamiast mówić: „Nie mogę, nie potrafię, nie uda mi się”, lepiej pomyśleć: „Zobaczę, czy sprostam zadaniu”. Warto potraktować ciężki egzamin w szkole jako wyzwanie, a nie przeszkodę nie do pokonania. Odpowiednie nastawienie do nauki sprzyja kształtowaniu się motywacji i zbieraniu siły w walce z przeciwnościami.
  • Uczenie się to nie tylko „kucie”, fakty, wiedza - to także wyobraźnia, dlatego warto ją ćwiczyć, np. czytając książki, tworząc wizualizacje treści albo słuchając muzyki.
  • Wszelkie treningi pamięci zwracają uwagę na znaczenie humoru, żartu i groteski w procesie uczenia się. Szczególnie polecane jest nauczanie poprzez zabawę, popularne w młodszych klasach szkoły podstawowej.
  • Nauka szybkiego zapamiętywania jest możliwa dzięki prostym ćwiczeniom, które może wykonać każdy w ciągu dnia, np. można rozwiązywać łamigłówki, krzyżówki, grać z przyjaciółmi lub rodziną w „Memory”, robić zakupy bez listy produktów spisanych na karteczce, zapamiętywać numery telefonów do znajomych lub słówka z języka obcego, uczyć się dowcipów, studiować szczegóły wyglądu jakiejś osoby, liczyć w pamięci albo zapamiętać przepis na ulubioną potrawę. Praktyka czyni mistrza!
  • By więcej zapamiętać, ucząc się, np. do egzaminu, lepiej notować za pomocą map myśli (map mentalnych) w postaci symboli, słów-haseł, kolorów i rysunków. Linearna notatka nie sprzyja nauce, nudzi i zmniejsza zapał do pracy. Mapy myśli aktywizują prawą półkulę mózgu i uruchamiają wyobraźnię.
  • Poprawę pamięci umożliwiają także mnemotechniki, czyli specjalne strategie pamięciowe, np. akronimy, rymowanki, ćwiczenia pantomimiczne, łańcuchy skojarzeń, pałac rzymski, Główny System Pamięciowy (GSP), technika lokacji, haki pamięciowe, wyobrażenia interakcyjne i wiele innych.

Jak polepszyć pamięć? Możliwości jest mnóstwo. Trzeba jednak umieć przede wszystkim akceptować zmiany w swoim życiu oraz przeciwdziałać monotonii i rutynie. Im ciekawsze życie, tym lepsze samopoczucie, stabilniejsza samoocena i wyższy poziom kreatywności. Gimnastyka umysłu to nie tylko wiedza i uczenie się, to także marzenia, wyobraźnia, nowe znajomości i zwiedzanie ciekawych miejsc.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!