Jak pozbyć się kataru za pomocą ćwiczeń oddechowych?

Katar może mieć wiele przyczyn – od alergii po uraz głowy. Nadmiar wydzieliny z nosa może pojawić się między innymi w związku z długotrwałym stosowaniem sprayów do nosa lub spożyciem pikantnych potraw. Sposób leczenia kataru u danej osoby zależy od przyczyny tej dolegliwości. Jeśli katar pojawia się na skutek osłabienia układu odpornościowego, w jego terapii warto zastosować ćwiczenia oddechowe. Niedotlenienie organizmu w wyniku nieprawidłowego oddychania (zbyt szybkie i głębokie oddechy) lub oddychania przez usta wpływa bowiem niekorzystnie na pracę układu immunologicznego.

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

spis treści

1. Ćwiczenia na katar

Trening oddechowy, mający na celu eliminację kataru nie stanowi dużego wyzwania. Jeśli chcesz ćwiczyć oddech i pozbyć się nadmiaru wydzieliny z nosa, zamknij usta, złap się za nos i zacznij szybko chodzić po domu. Dzięki temu do tętnic i tętniczek dostanie się więcej dwutlenku węgla, który powoduje rozszerzenie tych naczyń krwionośnych. Zapewne uda ci się wykonać około 15-25 kroków. Idąc, wstrzymuj oddech, aż pojawi się silna potrzeba nabrania powietrza. Zatrzymaj się i usiądź, mając wyprostowany kręgosłup. Przestań ściskać palcami nos i zacznij oddychać, wdychając mniejsze ilości powietrza niż przed ćwiczeniem. Nabieraj mniej powietrza i oddychaj tylko przeponą. Następnie rozluźnij wszystkie mięśnie, wydychając powietrze i ponów cały cykl. Wdychaj powietrze na krótko i rozluźniaj mięśnie na sam wydech. Ćwicząc, nie napinaj mięśni.

Celem tego ćwiczenia jest utrzymywanie niedoboru powietrza przez kilka minut przy całkowitym rozluźnieniu mięśni. Jeśli twój organizm nie jest na co dzień w pełni dotleniony, w trakcie treningu oddechowego możesz spodziewać się częstego wdychania i wydychania powietrza. Wykonując to ćwiczenie oddechowe każdego dnia, możesz znacząco poprawić stan dotlenienia organizmu i złagodzić lub wyeliminować objawy kataru.

2. Jak ćwiczyć oddech w nocy?

Ćwiczenia oddechowe można wykonywać również w trakcie snu. Przekonaj się sama – połóż się na lewym boku lub klatce piersiowej i rozluźnij wszystkie mięśnie. Złap się za nos, wstrzymaj oddech do wystąpienia silnej potrzeby nabrania powietrza i wykonuj takie same działania, jak w przypadku opisanego wcześniej ćwiczenia. Wieczorny trening nie tylko poprawi stopień dotlenienia twojego organizmu, ale i pomoże ci szybciej zasnąć.

Trening oddechowy w leczeniu przewlekłego kataru będzie skuteczniejszy, jeśli wprowadzisz proste zmiany do swojego trybu życia. Szczególnie przydatne mogą okazać się następujące wskazówki:

  • Delikatnie wydmuchuj nos – zbyt mocne lub częste oczyszczanie nosa z wydzieliny podrażnia skórę wokół nozdrzy. Używaj w tym celu miękkich chusteczek wysokiej jakości.
  • Dbaj o prawidłowe nawodnienie organizmu – unikaj zimnych napojów, pij letnią wodę.
  • Jedz owoce i warzywa bogate w witaminę Cwitamina ta pomaga obniżyć poziom histaminy we krwi i łagodzi reakcję alergiczną, która objawia się m.in. katarem.
  • W ciągu dnia znajdź czas na chwilę relaksu – połóż się i odpocznij.
  • Unikaj przebywania w bardzo ciepłych pomieszczeniach – wysoka temperatura powoduje wysuszenie śluzówki nosa i zwiększa jej podatność na podrażnienia.
  • Używaj sprayów do nosa, które oczyszczają i nawilżają śluzówkę nosa.

Ćwiczenia oddechowe mogą być nieocenioną pomocą w leczeniu kataru, ale należy wykonywać je sumiennie przez dłuższy czas. Efekty treningu warto wzmocnić za pomocą kilku modyfikacji trybu życia.

Następny artykuł: Sposoby na pozbycie się kataru

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy