Jak prawidłowo przygotowywać czosnek, aby zachował swoje właściwości zdrowotne?

Czosnek to nieocenione źródło zdrowia. Liczne badania naukowe potwierdzają, że jest skuteczny w walce z nowotworami (głównie z rakiem jelita grubego) nie tylko przeciwdziałając pojawieniu się komórek rakowych, ale także hamując rozwój już tych istniejących. Jednak sporo cennych witamin i składników mineralnych tracimy przygotowując czosnek.

Czarny czosnek – nowa odsłona naturalnego antybiotyku
Czarny czosnek – nowa odsłona naturalnego antybiotyku [6 zdjęć]

Czarny czosnek wywodzi się z kuchni koreańskiej i zdobywa coraz większą popularność w USA i Europie ze...

zobacz galerię

1. Naturalny antybiotyk

O czosnku mówi się, że to naturalny antybiotyk. Tymczasem swoją mocą przewyższa on nawet penicylinę!

Zobacz film: "Dietetyk o cudownych właściwościach czosnku"

Czosnek zawiera bowiem allicynę, która jest piętnaście razy od niej silniejsza pod względem właściwości bakteriobójczych.

Co więcej, bakterie nie są w stanie tak łatwo uodpornić się na czosnek, czego nie można powiedzieć o antybiotykach – coraz częściej powstają lekooporne mutanty, które trudno się leczy.

Czosnek to nieocenione źródło witaminy A, C i witamin z grupy B, ale także składników mineralnych: wapnia, potasu, fosforu, siarki, selenu, żelaza, sodu, magnezu i germanu.

Dzięki bogactwie związków, czosnek wykazuje nie tylko działanie antybakteryjne, antywirusowe, przeciwpasożytnicze, przeciwzakrzepowe i przeciwgrzybicze, ale także chroni przed zachorowaniem na raka.

Ale, część tych właściwości traci się podczas przygotowywania czosnku. Jak tego uniknąć?

2. Kroimy, prasujemy, gryziemy

Izraelscy naukowcy odkryli, że allicyna, z której wynika największa moc tego warzywa, powstaje na skutek połączenia się dwóch składników naturalnie występujących w czosnku.

Mowa o fragmencie białkowym allinie oraz allinazie – enzymie ulegającym destrukcji w wysokiej temperaturze. Zatem nieumiejętnie przygotowując czosnek, allicyna w ogóle może się w nim nie wyodrębnić.

Allina i allinaza łączą się dopiero kiedy zgniatamy lub gryziemy czosnek i w ten sposób powstaje najważniejszy składnik czosnku, a więc allicyna.

Taki proces trwa około 10 minut. Więc jeśli zjadamy surowy czosnek, możemy być pewni, że wyciągamy maksimum zdrowia z tej rośliny.

Ale jeśli zgniatamy czosnek, to musi minąć kilka minut, zanim zaczniemy go podgrzewać. Pamiętajmy, że wówczas ginie allinaza, ale nie jest ona nam już potrzebna, bo allicyna zdążyła się już wytworzyć. Jest to na tyle silny związek, że przetrwa gotowanie, pieczenie i smażenie.

Nie krójmy czosnku na zapas, ponieważ allicyna może tracić swoje właściwości nawet po jednym dniu.

To jednak nie jedyny błąd podczas przygotowywania czosnku. Zmniejszenie jego właściwości zdrowotnych powoduje również wyciskanie lub krojenie go metalowymi narzędziami. Najlepiej używać w tym celu drewnianej łopatki.

Również w przypadku przygotowywania leczniczych mikstur, należy upewnić się, że czosnek nie ma styczności z metalem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy