Jak rozsądnie stawiać sobie postanowienia noworoczne?

Choć duże zmiany i rewolucje najczęściej staramy się wprowadzić do naszego życia w styczniu, najnowsze badania wykazały, że wiele osób rezygnuje z nich już po kilku tygodniach. Ekspert odżywiania z Uniwersytetu Medycznego w Houston w Stanach Zjednoczonych sugeruje podejmowanie bardziej realistycznych decyzji w kontekście postanowień noworocznych dotyczących zdrowego odżywiania.

 

"Ludzie często stawiają sobie postanowienia, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia Nowego Roku" - powiedział Roberta Anding, dietetyk.

"Problemem jest to, że chwilę po rozpoczęciu tego postanowienia następuje jego koniec. A nie powinno być daty zakończenia zdrowego stylu odżywiania" – dodaje.

Naukowcy sugerują, jak stawiać sobie racjonalne cele noworoczne
Naukowcy sugerują, jak stawiać sobie racjonalne cele noworoczne (123rf)

Należy skupić się na tym, co można zrobić, aby stawiać sobie bardziej rozsądne postanowienia dotyczące wyborów żywieniowych, według naukowca. Na przykład, jeśli kochasz jeść daną potrawę, nierozsądne jest postanowienie, że już nigdy jej nie zjemy, ponieważ jest niezdrowa.

Zamiast tego, można postanowić sobie, że znacznie zmniejszymy porcje lub częstotliwość spożywania tego dania.

"Czasami możemy podejmować decyzje co do ilości pokarmu, który jemy. Kiedy bardzo lubimy daną potrawę, możemy postanowić sobie, że będziemy ją spożywać w mniejszych ilościach" - powiedział Anding.

Dla osób, które lubią jeść węglowodany, postanowienie przejścia na dietę bezwęglowodanową będzie nieuzasadnione. Zamiast tego, dietetycy sugerują zredukowanie ilości węglowodanów na rzecz warzyw i owoców.

Ci, którzy nie lubią jeść warzyw mogą postanowić, że będą jadły większe ilości owoców zamiast warzyw. Mimo, iż w owocach znajduje się zazwyczaj więcej cukru niż w warzywach, są to cukry naturalne, ktore nie szkodzą organizmowi. Owoce i warzywa są źródłem cennego błonnika.

Anding sugeruje, aby postarać się znaleźć chociażby 10 minut dziennie na aktywność fizyczną, a następnie powoli zwiększać ten czas do 30 minut.

"Zacznij od dokonywania niewielkich poprawek i małych zmian w swojej diecie i programie ćwiczeń. Te niewielkie zmiany rzeczywiście sumują się i mają ostatecznie duże znaczenie w dłuższej perspektywie" - powiedział Anding.

ZOBACZ TAKŻE

6 powodów, dla których wiele osób nie wytrwa w postanowieniach noworocznych

Naukowcy mają też inne propozycje. Gdy brakuje czasu na jedzenie świeżych warzyw i owoców, nie zapominajmy o wartości odżywczej produktów mrożonych oraz puszkowanych. Są one praktyczne i wygodne do stosowania.

Bardzo ważne są też prace nad wyeliminowaniem słodkich napojów. Można je zastąpić wodą gazowaną o smaku owoców, która może przypominać smak słodkich napojow lub herbatą z cytryną. Można rozpocząć zastąpienie jednego słodkiego napoju dziennie jedną z tych propozycji.

Bardzo ważne jest jedzenie białka w trakcie każdego posiłku. Białko pomaga w utrzymaniu masy mięśniowej i kontrolowaniu apetytu.

"Głównie chodzi o to, aby rozpocząć działania, które są realne i możliwe do utrzymania w czasie. Natomiast radykalne zmiany diety to tylko strata czasu i pieniędzy" – podsumowuje Anding.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy