Jak schudnąć? - walka z nadwagą, porady

Skuteczne odchudzanie to przede wszystkim zdrowe odchudzanie. Rygorystycznie stosowane diety odchudzające czy ograniczenie ulubionych przekąsek mogą zaburzyć równowagę organizmu. Najlepsze sposoby na odchudzanie to zbilansowana dieta, aktywność fizyczna oraz silna motywacja. Skuteczne odchudzanie to proces wymagający racjonalnego prowadzenia, tzn. takiego, by nie tylko zgubić zbędne kilogramy, ale również zachować zdrowie i dobrą kondycję. Jak schudnąć? Przeczytaj nasze rady.

Zobacz film: "Jednodniowa dieta owsiana?"

1. Jak schudnąć? - walka z nadwagą

Odchudzanie powinny podejmować tylko te osoby, które mają nadwagę albo są otyłe. To zazwyczaj one pytają o to, jak schudnąć. Nadwaga i otyłość charakteryzują się nadmiarem tkanki tłuszczowej. Możesz mieć z nimi problem, gdy spożywasz zbyt dużo wysokokalorycznej żywności w stosunku do potrzeb twojego organizmu. Głównym powodem nadwagi i otyłości są: złe nawyki żywieniowe, stres i zbyt mała aktywność fizyczna.

Jak schudnąć? -  przede wszystkim należy zrezygnować z jedzenia tych produktów, którym do tej pory nie mogliśmy się oprzeć, a które często są niezdrowe (np. fast food, słodycze, potrawy wysoko przetworzone). Zastosowanie „szybkiej diety” nie jest najlepszym sposobem na pozbycie się nadwagi.

Skuteczne odchudzanie związane jest bowiem ze zmianą dotychczasowych nawyków żywieniowych, co zapobiega występowaniu efektu „jojo”. Sięganie po coraz bardziej restrykcyjne diety może tylko pogorszyć przemianę materii i osłabić odporność organizmu.

12 sposobów na odchudzanie bez diety
12 sposobów na odchudzanie bez diety [12 zdjęć]

Odchudzanie nie musi być męczące. Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do procesu pozbywania się...

zobacz galerię

Terapię odchudzającą trzeba zacząć od wizyty u lekarza (internisty, lekarza rodzinnego lub dietetyka). Specjalista oceni ogólny stan zdrowia pacjenta, przyczyny otyłości i ustali program odchudzania, czyli ile kilogramów tygodniowo można zrzucić, aby nie nadwyrężać organizmu.

2. Jak schudnąć? - porady

Krok 1. Zanim zadasz pytanie o to, jak schudnać, oblicz wskaźnik masy ciała BMI (ang. body mass index). Aby obliczyć ten wskaźnik, należy podzielić masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Gdy wskaźnik pozostaje w granicach 18,5-24,9, twoja waga jest prawidłowa. Gdy wskaźnik BMI przekracza 25, masz problem z nadwagą. Jest to sygnał, by podjąć działania w odchudzaniu.

Krok 2. Zdrowa dieta, to odpowiedź na pytanie jak schudnąć. W skutecznym odchudzaniu pomoże zrównoważona i niskokaloryczna dieta. Ważne jest, by przy otyłości i nadwadze zmniejszyć wartość energetyczną spożywanych produktów. Wartość kaloryczna prawidłowej diety odchudzającej powinna wynosić od 1000 do 1800 kcal. Dieta 1000 kcal stosowana jest najczęściej w otyłości, którą uznaje się za jednostkę chorobową. Należy jednak pamiętać, że szybkie ograniczenie dostarczanej organizmowi energii może mieć szkodliwe dla zdrowia konsekwencje.

10 odchudzających przekąsek dla ćwiczących
10 odchudzających przekąsek dla ćwiczących [10 zdjęć]

Istnieje grupa żywności, która stymuluje pracę układu pokarmowego, a tym samym wspomaga odchudzanie....

zobacz galerię

Krok 3. Struktura jadłospisu. Dieta niskokaloryczna powinna zapewniać pokrycie dziennego zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze, a więc białko, tłuszcze i węglowodany. Białko powinno stanowić do 20% energii. W tym celu należy spożywać produkty bogatobiałkowe, czyli: mleko, jogurty, kefiry, ryby, drób, sery, twaróg, wędliny i jajka.

Tłuszcz musi podlegać największemu ograniczeniu. W ciągu dnia wystarczy jeść nie więcej niż 35 g tłuszczu, co odpowiada dwóm płaskim łyżeczkom masła. Należy też zmniejszyć spożycie węglowodanów, które znajdują się w pieczywie, makaronie, kaszach, ryżu, ziemniakach czy roślinach strączkowych.

Nie wolno ich jednak eliminować z diety całkowicie, dlatego że stanowią dla naszego orgazmu główne źródło energii. Wskazane są więc wszystkie produkty zbożowe, ale z nieoczyszczonego ziarna zbóż. Są nie tylko niskokaloryczne, ale również zawierają cenny błonnik. Bogate źródło błonnika to również warzywa – jeden z najważniejszych składników zdrowej diety. W ustalaniu posiłków i zawartych w nich składników odżywczych pomóc może piramida zdrowego żywienia.

Dowiedz się więcej

Krok 4. Dobór potraw to kolejny krok do dopowiedzi na pytanie, jak schudnąć. Skuteczne odchudzanie wiąże się z ustaleniem ilości posiłków i zaniechaniem spożywania tych, które powodują przyrost wagi. Do najważniejszych zasad zdrowego żywienia należą: spożywanie urozmaiconych posiłków, spożywanie posiłków 4-5 razy dziennie w małych ilościach, nierezygnowanie ze śniadania, zjadanie kolacji najpóźniej do godziny 19.00, niepodjadanie między posiłkami.

Ponadto należy zmienić sposób przygotowania posiłków. Potrawy powinny być gotowane na parze, pieczone w folii lub na ruszcie. Zupy powinno się gotować na wywarach warzywnych i nie zaprawiać śmietaną ani zasmażką. Definitywnie należy odstawić jedzenie typu fast food, które jest źródłem tłuszczów nasyconych. Posiłki dobrze jest popijać wodą mineralną lub czerwoną bądź zieloną herbatą, które usuwają toksyny z organizmu.

Zobacz także:

Krok 5. Aktywność fizyczna. Żadna dieta, nawet dieta niskokaloryczna, nie będzie skuteczna bez ruchu. Jak schudnać? - znajdź więc odpowiedni dla siebie sport, który pozwoli przyspieszyć efekty odchudzania i zapewni ci dobrą kondycję.

Możesz zacząć jeździć rowerem, pływać, biegać, jeździć na rolkach, chodzić na aerobik, byleby tylko uniknąć braku aktywności. Ruch pozwoli spalić nadmiar kalorii, zapewni jędrność twojemu ciału i sprawi radość.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.