Dieta w cukrzycy typu 1

Oprócz węglowodanów, na poziom glukozy we krwi mają wpływ inne składniki odżywcze, takie jak tłuszcze i białka. Nie działają one jednak tak gwałtownie, jak węglowodany.

Cukrzyca wymaga utrzymania delikatnej równowagi między przyjmowanymi węglowodanami, insuliną i aktywnością fizyczną. Przy braku równowagi między tymi czynnikami - stężenie cukru we krwi waha się na tyle silnie, że może prowadzić do poważnych powikłań.

1. Planowanie posiłków przy cukrzycy typu 1

Cokolwiek jesz - zwiększa to poziom glukozy we krwi. Insulina pomaga zmniejszać ten poziom i zachować równowagę. Dieta w cukrzycy typu 1 to nic innego, jak ustalenie optymalnej dla konkretnej osoby i jej nawyków ilości przyjmowanych składników odżywczych i insuliny.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Cukrzyca ma swoje prawa, których musisz przestrzegać. Dotyczą one nie tylko tego, co i w jakich ilościach możesz jeść, ale też pory jedzenia i przyjmowania insuliny.

  • Przede wszystkim twój lekarz lub dietetyk powinien poznać twoje nawyki żywieniowe i od tego zacząć budowanie planu twoich posiłków.
  • Przestrzegaj nie tylko ilości, ale też i czasu podawania posiłków.
  • Bierz insulinę o określonej przez lekarza porze dnia. Jest ona uzależniona też od pory posiłków.
  • Zawsze czytaj informacje o zawartości węglowodanów i innych składników odżywczych na opakowaniach.

Jak widzisz, dieta cukrzycowa opiera się na rutynie, dotyczącej żywienia i podawania insuliny. Jest to podstawowa zasada przy radzeniu sobie z tą chorobą.

2. Piramida żywieniowa dla diabetyków

Dokładny plan żywieniowy powinien być ustalony z lekarzem. Jednak istnieje też piramida żywieniowa dla diabetyków, która mówi, jak często należy jeść niektóre grupy produktów.

  • Podstawą piramidy są zboża, rośliny fasolowe oraz warzywa o wysokiej zawartości skrobi. Chleb pełnoziarnisty, brązowy ryż i fasola zawierają witaminy, błonnik i węglowodany. Należy wybierać produkty o mniejszej ilości tłuszczu.
  • Drugą grupą są warzywa. Najlepsze są świeże lub mrożone, bez soli, tłuszczów i sosów. Wybieraj zielone warzywa, takie jak szpinak, brokuły czy sałata.
  • Kolejna grupa to owoce, najlepiej wybierać cytrusy. Jedz ich jednak mniej, gdyż zawierają cukry!
  • Produkty mleczne są pośrodku piramidy. Nie należy z nimi przesadzać i najlepiej wybierać jogurty i mleko o niskiej zawartości tłuszczu.
  • Mięso i ryby powinny zajmować maksymalnie trzy porcje dziennie. Nie jedz tłustych kawałków ani skórki z kurczaka!
  • Ostatnią, najmniej polecaną grupą żywności są tłuszcze, słodycze i alkohol. Przy chorobie, jaką jest cukrzyca, należy ich po prostu unikać, gdyż gwałtownie podwyższają poziom glukozy we krwi.

3. Dieta w cukrzycy typu 1 u dzieci

Dieta cukrzycowa u dzieci wymaga dokładności i regularności, wymierzonych i codziennie takich samych dawek składników odżywczych. Szczególnie trudno jest wymagać takiego samozaparcia od dzieci.

Przy okazjach, takich jak urodziny czy święta, nie musimy odmawiać dziecku kawałka tortu czy niewielkiej ilości słodyczy. Pamiętajmy jednak, aby w posiłku było wtedy mniej węglowodanów - ziemniaków, ryżu czy makaronu. Zamiana węglowodanów na cukry pozwoli na utrzymanie równowagi, której wymaga cukrzyca.

Aktywność fizyczna zmniejsza poziom glukozy we krwi, dlatego należy zachęcać dziecko do ruchu i zabaw na świeżym powietrzu.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy