Substancje wspomagające odchudzanie

Pośrednio mogą wywoływać przejściowy i niewielki spadek masy ciała, lecz preparaty te same w sobie nie mają właściwości odchudzających. Decydując się na kurację odchudzającą trzymajmy się zdrowego rozsądku stosując odpowiednią suplementację poprzedzoną poradą farmaceuty lub lekarza. Postarajmy się też o nieco większą aktywność fizyczną niż zwykle. Wyjście na basen czy trening squasha to jedne z wielu przykładów dostarczających nam nie tylko smukłej sylwetki, ale też dobrego samopoczucia.

1. Tłuszcz zamieniany na energię potrzebną do skurczu mięśni

L-karnityna jest substancją zbudowaną z dwóch aminokwasów (elementów budujących cząsteczki białka każdego organizmu) - lizyny i metioniny. Należą one do grupy aminokwasów niezbędnych, a więc takich, które nasz organizm powinien otrzymywać w wystarczającej ilości wraz z pełnowartościowym pokarmem. Pokarmy zwierzęce są bogatym źródłem karnityny (gł. mięso). Pokarmy roślinne zawierają znacznie mniejsze ilości tej substancji.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

L-karnityna wykazuje zdolność nie tylko do regulacji poziomu cukru i obniżania poziomu cholesterolu we krwi, ale także wykazuje działanie redukujące tkankę tłuszczową. Dzieje się to wówczas, gdy nasze mięśnie potrzebują energii do wykonywania jakiegoś wysiłku fizycznego. Wtedy cząsteczki L-karnityny wyławiają cząsteczki tłuszczu (kwasy tłuszczowe) z krwi i transportują je do wnętrza komórek organizmu. Następnie, w komórkach następuje reakcja zamiany cząsteczek kwasów tłuszczowych na energię. W rezultacie, nadmiar tłuszczu zostaje zamieniony w energię potrzebną do pracy mięśni.

Dowiedz się więcej

2. Pierwiastek hamujący powstawanie uczucia głodu

Chrom jest jednym z najważniejszych pierwiastków śladowych występujących w naszym organizmie. Wpływa on na produkcję insuliny poprzez pobudzanie aktywności komórek trzustki (odgrywa przy tym znaczącą rolę w przemianach węglowodanów). Najważniejszą rolą chromu jest magazynowanie glukozy w mięśniach (w postaci związku zwanego glikogenem) oraz pobudzanie transportu aminokwasów do komórek.

Udowodniono także jego hamujący wpływ na łaknienie. Chrom skutecznie łagodzi objawy spadku stężenia glukozy we krwi (hipoglikemii), czyli wtedy kiedy stajemy się głodni. Stwierdzono, że regularne zażywanie chromu reguluje poziom cukru we krwi, dzięki czemu znikają napady niepohamowanego głodu i chęć podjadania między posiłkami. Przy współczesnym modelu żywienia, gdy większość pokarmów jest przetworzona, a tym samym uboga w chrom, suplementacja tym pierwiastkiem wydaje się być szczególnie ważna.

3. Błonnik zmniejszający wchłanianie tłuszczów

Błonnik, zwany też włóknem pokarmowym pochodzi z takich części roślin, jak skórki, liście, łodygi, które nie są trawione przez nasz organizm. Nie dostarczają one nam również żadnej energii. Są jednak niezbędne w procesie prawidłowego trawienia pokarmów i wydalania substancji szkodliwych z organizmu. Istnieją składniki błonnika rozpuszczalne w wodzie, które m.in. wiążą nadmiar kwasu solnego w żołądku, wpływają na wydzielanie hormonów przewodu pokarmowego, czy pobudzają ukrwienie jelit poprzez mechaniczne drażnienie ścian jelita grubego.

Błonnik, po spożyciu chłonie wodę i pęcznieje w przewodzie pokarmowym, dając poczucie sytości. Aby zapobiec nadmiernemu wchłanianiu tłuszczów przyjętych z pokarmem, warto wspomnieć także o błonniku nierozpuszczalnym w wodzie. Składniki nierozpuszczalne tworzą żele, w których mogą wiązać wiele substancji, ograniczając w ten sposób ich wchłanianie (np. tłuszcze pokarmowe, kwasy żółciowe, cholesterol).

4. Kwas hamujący rozrost tkanki tłuszczowej

Sprzężony kwas linolowy (w skrócie zwany CLA, ang. Conjugated Linoleic Acid) jest kwasem tłuszczowym otrzymywanym z nasion słonecznika. Dwadzieścia lat temu, naukowiec z Uniwersytetu Wisconsin-Madison zauważył, że sprzężony kwas linolowy zmniejsza częstotliwość występowania raka u myszy. To odkrycie wywołało falę zainteresowań nowo poznaną substancją. Kolejne badania nad CLA wykazały jego zdolność do obniżania poziomu cukru we krwi i poprawy stanu układu odpornościowego.

Jednak najlepiej udokumentowaną właściwością CLA jest jego zdolność do redukowania tkanki tłuszczowej i poprawy przemiany materii. Mechanizm "odchudzającego" działania sprzężonego kwasu linolowego polega na blokowaniu enzymu, umożliwiającego przenikanie cząsteczek tłuszczu do komórek tłuszczowych. W ten sposób, CLA nie dopuszcza do powiększania się niechcianych komórek i w efekcie zapobiega przybraniu na wadze.

5. Bloker enzymów trawiących tłuszcz

Orlistat to substancja powstała na drodze syntezy chemicznej. W przeciwieństwie do pozostałych środków odchudzających, nie ma on wpływu na apetyt. Nie wywołuje także efektu termogenicznego (tak charakterystycznego dla wielu sumplementów wspomagających odchudzanie). Orlistat blokuje enzymy pomagające trawić tłuszcz, zwane lipazami żołądkowo-jelitowymi. Zablokowane enzymy nie są w stanie strawić tłuszczu pochodzącego z diety. W efekcie, około 30% tłuszczu zjadanego w pokarmach przechodzi przez jelita w niestrawionej postaci. Działanie to skutecznie pomaga w zmniejszeniu masy ciała, ponieważ organizm nie może zamienić tłuszczu pochodzącego z diety na tkankę tłuszczową.

6. Ananas wywołujący uczucie sytości i sprzyjający budowaniu masy mięśniowej

Soczysty, świeży ananas zawiera substancje odpowiedzialne za szybki rozpad przyjętych z pokarmem związków na mniejsze cząsteczki. Dotyczy to głównie białek. Za działanie to odpowiedzialny jest enzym zwany bromeliną, który oprócz bezpośredniego działania rozkładającego związki pokarmowe, wykazuje działanie pośrednie - pobudza przewód pokarmowy do wydzielania własnych enzymów trawiennych. Oprócz działania wspomagającego rozkład substancji pokarmowych, bromelina działa przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie.

Błonnik znajdujący się w owocach ananasa, pod wpływem wody pęcznieje w żołądku, wypełnia go i wywołuje uczucie sytości. Wyściela ścianki jelit, co powoduje znaczne ograniczenie wchłaniania tłuszczu przez organizm. Preparaty z ananasa zawierające bromelinę, zażywane przez sportowców znacznie zwiększają przyswajanie białek. W obecności bromeliny możliwe jest bardziej dokładne trawienie dostarczanych w pokarmie białek. Pełniej strawione białka są doskonałym materiałem budulcowym dla mięśni, co pośrednio wpływa na wzrost masy mięśniowej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!