Jarmuż – właściwości, sposoby przyrządzania

Moda na jarmuż trwa w najlepsze. Jarmuż jest królem zdrowych warzyw, a jego sezon to właśnie zima. Jarmuż to jedna z najzdrowszych i najbardziej odżywczych roślin na świecie. Nic dziwnego, że stał się przebojem na naszych stołach. Jakie składniki odżywcze kryją się w tych zielonych liściach?

1. Jarmuż – charakterystyka

Jarmuż to roślina z rodziny kapustnych, znana już od starożytności. Do spożycia służą długie, ciemnozielone liście jarmużu o charakterystycznej kędzierzawej strukturze. Jarmuż to warzywo typowe dla sezonu zimowego, ponieważ liście jarmużu je się dopiero po pierwszych przymrozkach, kiedy tracą gorzki smak. Dostępnych jest wiele odmian jarmużu, które różnią się kolorem liści oraz smakiem. Zbiory jarmużu rozpoczynają się późną jesienią i trwają przez całą zimę.

Zdrowe duety

Sprawdź, z czym najlepiej jeść jarmuż i dowiedz się, jakie produkty jeść razem, a których połączeń unikać

Zobacz film: "Jedzmy jarmuż"

2. Jarmuż – właściwości zdrowotne

Jarmuż to warzywo niskokaloryczne, bogate w błonnik i niezawierające tłuszczu. W 100 g jarmużu jest ok. 30 kalorii i 5 g błonnika. Jarmuż jest więc nie tylko smaczny, ale również niezwykle odżywczy. Zawiera tak dużo żelaza, że często nazywany jest „nową wołowiną”. Jest źródłem witaminy K, która chroni przed rakiem, wpływa na stan kości oraz zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. W jarmużu znajdziemy zasoby witaminy C odpowiedzialnej za odporność organizmu i prawidłowy metabolizm. Jeśli zależy ci na zdrowej i pięknej skórze, również sięgnij po jarmuż. Dzięki dużej zawartości witaminy A dania z jarmużem korzystnie wpływają na stan cery, włosów i paznokci, a także na wzrok.

Czy wiesz, że w jarmużu jest więcej wapnia niż w mleku? Składnik ten zapobiega osteoporozie, wpływa na dobry stan kości i zębów oraz przyspiesza metabolizm. Jedzenie dań z jarmużem obniża poziom cholesterolu, przez co zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Zimowe warzywo, czyli jarmuż, jest pełne antyoksydantów, które mają wielkie znaczenie dla zdrowia. Dzięki nim nasz organizm ma wyższą odporność oraz staje się mniej podatny na poważne schorzenia, takie jak nowotwory.

Najtańsze zimowe superprodukty
Najtańsze zimowe superprodukty [7 zdjęć]

Chociaż może się wydawać, że jesienią i zimą stragany świecą pustkami, tak naprawdę znajdziesz na nich...

zobacz galerię

3. Jarmuż – jak go jeść?

Po wyliczeniu wszystkich wartości odżywczych, chyba nikt nie ma wątpliwości, że jarmuż jest potrzebny w diecie. W jakiej formie przygotowywać jarmuż? Smak jarmużu jest lekko gorzki, dlatego należy się do niego przyzwyczaić. Istnieje kilka dobrych sposobów na przyrządzanie dań z jarmużem tak, by był bardziej jadalny.

W przypadku jarmużu przepisy są bardzo urozmaicone. Dania z jarmużem są zazwyczaj dość proste. Wykonując dania z jarmużem przepis powinien być tak skonstruowany, aby zachować jak najwięcej z odżywczych właściwości w daniach z jarmużem. Pamiętajmy więc, aby wybierać te przepisy z jarmużem, gdzie dania nie są poddawane zbyt długiej obróbce cieplnej. W daniach z jarmużem zachowamy wszystkie jego wartości odżywcze, jeśli będziemy gotować jarmuż na parze przez dosłownie 3-4 minuty. Dlatego najlepiej dodawać go do dań na koniec, albo spożywać w surowej postaci.

Jednym z najpopularniejszych dań są... chipsy z jarmużu. To świetny pomysł na lekkostrawną i zdrową przekąskę. Przygotowanie jarmużu jest proste – z liści jarmużu należy usunąć twardą łodyżkę i podrzeć je na mniejsze kawałki. Następnie skrapiamy go oliwą z oliwek i posypujemy gruboziarnistą solą morską. Wystarczy kilka minut w piekarniku i chipsy z jarmużu gotowe. Zdrową przekąskę można łatwo modyfikować, posypując liście jarmużu ulubionymi przyprawami i ziołami, np. chili, oregano, tymiankiem.

Zielone koktajle z jarmużem to hit wśród zdrowej żywności. Do przygotowania koktajli, zamiast szpinaku czy pietruszki, można użyć jarmużu. Zmiksowany z owocami, takimi jak banany, ananas czy jabłka, koktajl z jarmużem stanowi pożywny i smaczny posiłek, pełen witamin i minerałów.

Czy wiesz, że sałata lodowa nie ma żadnych wartości odżywczych? Zamień ją na jarmuż i jedz sałatki z jarmużem, które dostarczają wielu cennych składników. Do sałatki z jarmużem dodaj ulubione warzywa i sos na bazie soku z cytryny i oliwy z oliwek. Otrzymasz zdrową sałatkę, która świetnie sprawdzi się jako kolacja lub dodatek do obiadu.

Zupa z jarmużem to kolejny sposób na wzbogacenie codziennej diety o to warzywo. Pod wpływem temperatury liście jarmużu miękną. Możesz przygotować zupę krem z jarmużu albo dodać jarmuż do każdej zupy jarzynowej, którą gotujesz. Jarmuż jest niezwykle popularny we Włoszech, gdzie dodaje się go do zupy minestrone.

Można również podawać jarmuż po krótkim blanszowaniu, podobnie jak szpinak. Stanowi dobre uzupełnienie farszu do tarty oraz sosu do makaronu. Z jarmużu można przyrządzić pesto, czyli włoski sos z oliwą, czosnkiem, orzechami i sokiem z cytryny.

Jarmuż jest superwarzywem, które swoimi właściwościami przewyższa większość znanych nam zdrowych produktów. Jeśli jeszcze nie próbowałeś dań z jarmużem jest to odpowiedni czas, aby to zmienić. Wykorzystaj zimowy sezon, poznaj jarmuż i eksperymentuj z nim w kuchni. Twój organizm będzie ci wdzięczny.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.