Jęczmień obniża poziom cukru we krwi i zmniejsza apetyt

Najnowsze badania udowodniły, że jęczmień pozytywnie wpływa na zdrowie, ponieważ zmniejsza poziom cukru we krwi oraz ryzyko cukrzycy. Sekret tkwi w specjalnym połączeniu różnych rodzajów błonnika pokarmowego w jęczmieniu, które pomagają również zmniejszać apetyt i ryzyko chorób krążenia.

Szwedzcy naukowcy z Uniwersytetu w Lund są zaskoczeni tym, że odpowiednie połączenie różnych rodzajów błonnika pokarmowego może przynieść takie znakomite rezultaty w tak krótkim czasie. Badania przeprowadzono z udziałem zdrowych uczestników w średnim wieku, którzy zostali poproszeni o jedzenie przez trzy dni chleba powstałego w większości z jęczmienia – na śniadanie, obiad oraz kolację. Około 11-14 godzin po ostatnim posiłku ochotników zbadano pod kątem wskaźników ryzyka cukrzycy i chorób układu krążenia.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Naukowcy odkryli, że metabolizm poprawił się już po 14 godzinach. Jęczmień wpłynął też na obniżenie poziomu cukru, zwiększenie wrażliwości na insulinę oraz usprawnił kontrolę apetytu. To właśnie zasłyga błonnika w ziarnach, który dociera do jelit, stymulując produkcję dobrych bakterii oraz uwalnianie ważnych hormonów.

Które zboża są najzdrowsze?
Które zboża są najzdrowsze? [10 zdjęć]

Produkty z przetworzonego ziarna są często obecne na półkach sklepów, gdyż mają dłuższą świeżość. Problem...

zobacz galerię

Po zjedzeniu chleba powstałego z ziaren jęczmienia doszło do zwiększenia produkcji hormonu, który zmniejsza przewlekły stan zapalny organizmu. Takie działanie zapobiegania zarówno chorobom układu krążenia, jak i cukrzycy.

Podobne badania przeprowadzone wcześniej razem z zespołem z Uniwersytetu w Göteborgu dowiodły, że błonnik pokarmowy w ziarnach jęczmienia wywołuje zwiększenie liczby bakterii Prevotella copri w jelitach. Regulują one poziom cukru we krwi oraz pomagają zmniejszyć liczb ę chorobotwórczych bakterii.

Wpływ jęczmienia na zdrowie jest uzależniony od składu flory bakteryjnej  człowieka. Oznacza to, że osoby z niską zawartością Prevotella copri doświadczają mniejszych zalet w wyniku spożywania produktów jęczmiennych. Jednak jedzenie większej ilości tego zboża może pomóc stymulować namnażanie się pozytywnych bakterii.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy