Jeśli jesteś chory na cukrzycę typu 1, musisz wykonywać ostrożne treningi

Powszechnie wiadomo, że odpowiedni styl życia służy naszemu zdrowiu. Jednak pomimo tego, że aktywność fizyczna jest konieczna dla zachowania zdrowia, to jednak zachowanie odpowiedniego programu ćwiczeń jest jedną z trudniejszych rzeczy szczególnie dla osób chorych i bez doświadczenia.

To stwierdzenie ma wiele wspólnego z sytuacją osób, które cierpią z powodu chorób, takich jak cukrzyca typu 1, ponieważ poziom cukru we krwi ma tendencję do wahań, które mogą stać się niebezpieczne.

Z tego powodu naukowcy ostrzegają osoby z cukrzycą typu 1, że powinni pamiętać o zachowaniu środków bezpieczeństwa w czasie treningu i przede wszystkim poświęcić więcej czasu na dobór odpowiedniego programu ćwiczeniowego.

Michael Riddell, profesor na Uniwersytecie York w Ontario w Kanadzie powiedział, że pacjenci z cukrzycą typu 1 muszą monitorować poziom glukozy we krwi przed, w trakcie i po wysiłku.

Regularne ćwiczenia mogą jednak pomóc osobom z cukrzycą, aby zrealizować swoje cele i osiągnąć odpowiedni poziom lipidów we krwi, skład ciała, poziom aktywności fizycznej i poziom cukru we krwi.

Osoby chore na cukrzycę typu 1 powinny ostrożnie dobierać formę aktywności fizycznej
Osoby chore na cukrzycę typu 1 powinny ostrożnie dobierać formę aktywności fizycznej (Shutterstock)

Riddell powiedział, że dla osób z cukrzycą typu 1, strach przed hipoglikemią, utratą kontroli glikemii i niedostateczna ilość wiedzy dotyczącej opracowania systemu ćwiczeń, są głównymi barierami w podjęciu aktywności przez te osoby.

W badaniu, opublikowanym w "The Lancet Diabetes & Endocrinology", zespół 21 ekspertów z całego świata opracował zbiór wytycznych dotyczących wartości glikemii w czasie bezpiecznej i skutecznej aktywności fizycznej, jak również tego, jak dostosować dawki odżywcze i dawki insuliny, aby uniknąć wahań cukru we krwi związanych z ćwiczeniami.

Choć pacjenci z cukrzycą powinni utrzymać zdrową masę ciała, często nie osiągają oni minimalnej, wymaganej ilości umiarkowanych do intensywnych ćwiczeń aerobowych, czyli około 150 minut tygodniowo.

ZOBACZ TAKŻE:

U dzieci, ćwiczenia zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, poprawiają samopoczucie i obniżają średnie stężenie glukozy we krwi, podczas gdy u osób dorosłych, aktywnych fizycznie, może zmniejszyć ryzyko choroby zarówno cukrzycowej, jak i choroby oczu i nerek.

Riddell powiedział, że osoby z cukrzycą mają też większe szanse na osiągnięcie docelowych poziomów hemoglobiny glikowanej, poziomu ciśnienia krwi i zdrowszego indeksu masy ciała (BMI) w porównaniu z pacjentami nieaktywnymi.

Wyniki wykazały, że ćwiczenia aerobowe, takie jak spacery, jogging lub lekkie przejażdżki rowerowe są związane z redukcją glikemii, podczas gdy wysiłek beztlenowy jak sprint, podnoszenie dużych ciężarów i interwałowych sportów takich jak hokej znane są z tego, że tymczasowo mogą zwiększyć poziom glukozy.

Naukowcy zauważają, że dzięki zrozumieniu fizjologii różnych form ćwiczeń i zmian, które mogą mieć wpływ na glikemię podczas ćwiczeń, osoby chore na cukrzycę typu 1 mogą zapewnić sobie bezpieczeństwo i kontrolę cukrzycy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!