Trwa ładowanie...

Jesteś aktywny fizycznie? Wiele chorób może cię ominąć

Artykuł sponsorowany

Dobry stan zdrowia jest najważniejszą wartością życiową dla ponad połowy mieszkańców naszego kraju. Według ekspertów regularna aktywność fizyczna jest jednym ze sposobów na dłuższe życie i lepsze zdrowie. Potwierdzają to także badania przeprowadzone w czasie lockdown – aż 65% aktywnych fizycznie Polaków odczuło negatywny wpływ bezruchu na ich zdrowie.

Podczas wiosennego lockdownu 43% Polaków ograniczyło aktywność fizyczną głównie z powodu zamknięcia obiektów sportowych, co wpłynęło negatywnie na ich zdrowie (65%, MultiSport Index Pandemia). Według naukowców regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych oraz ich powikłań, także tych związanych z przebiegiem COVID-19.

– Badania epidemiologiczne w populacji ogólnej udowodniły, że regularna aktywność fizyczna o charakterze umiarkowanym do dużego prowadzi do zmniejszenia ryzyka występowania chorób, które mogą spowodować zaostrzenie przebiegu COVID-19, takich jak choroby serca czy niewydolność nerek. Mówimy tu o ryzyku niższym średnio o 20-30% w odniesieniu do każdej pojedynczej jednostki chorobowej – wyjaśnia dr hab. n. med. Łukasz Małek.

Przerwy w regularnym ruchu, zwłaszcza nagłe i przedłużające się, mogą narażać na gwałtowny wzrost zagrożenia wieloma chorobami. Dlatego tak ważne jest, by aktywność fizyczna stała się stałym nawykiem. Znacząca rolę w promowaniu aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia ogrywają w Polsce pracodawcy. Wielu z nich w czasie pandemii zachęca pracowników do ruchu w obiektach sportowych lub w warunkach domowych, oferując np. karty MultiSport, które zapewniają dostęp do działających - zgodnie z przepisami i w najwyższym reżimie sanitarnym – obiektów sportowych, takich jak szkoły jogi, ścianki wspinaczkowe czy korty tenisowe. Dodatkowo posiadacze aktywnych kart mogą korzystać z platformy treningowej Yes2Move.com czy porad dietetyków i trenerów. Z platformy treningowej mogą korzystać także klienci indywidualni.

Znaczący wpływ aktywności na zdrowie potwierdzają także badania przeprowadzone w okresie wakacji - aż 92 proc. użytkowników kart MultiSport, którzy po lockdownie wrócili do aktywności fizycznej zadeklarowało pozytywny wpływ ponownych treningów na samopoczucie (92 proc.), zdrowie (88 proc.) oraz sylwetkę (81 proc.). Aktywny styl życia zyskuje na znaczeniu w obecnej sytuacji – również w kontekście zdrowia psychicznego. Ze stresem spowodowanym pandemią zmaga się aż 48 proc. Polaków. Od czasu jej wybuchu 33 proc. Polaków zaczęło odczuwać niepokój i lęk, 31 proc. zaburzenia nastroju, 26 proc. zaburzenia snu, 26 proc. bóle głowy, a 13 proc. stany depresyjne.

– Regularna aktywność fizyczna wzmacnia nasze codzienne, dobre nawyki, poprawia kondycję i odporność, jest sojusznikiem w walce z chorobami cywilizacyjnymi i obniżonym nastrojem. Jesteśmy społeczeństwem starzejącym się, prowadzącym siedzący tryb życia, co negatywnie wpływa na jakość i długość życia. Dlatego tak ważny jest ruch, o utrzymanie którego warto dbać regularnie, np. ćwicząc w domu w ramach treningów online – wyjaśnia Tomasz Groń, dyrektor zarządzający Benefit Systems Oddział Fitness.

Aktywność fizyczna skutecznie przeciwdziała negatywnym skutkom siedzącego trybu życia

Czy zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa mogłoby przełożyć się na mniejszą częstotliwość występowania chorób cywilizacyjnych, będących czynnikami ryzyka m.in. niepomyślnego przebiegu COVID-19? Zdaniem dr hab. n. med. Łukasza Małka jest to bardzo prawdopodobny scenariusz.

– Hipotetycznie, można by na podstawie danych epidemiologicznych założyć, że dzięki regularnej aktywności fizycznej co najmniej 20 proc. mniej osób w Polsce byłoby narażon na ciężki przebieg Covid-19, przy czym ryzyko to wzrasta wraz z liczbą i stopniem zaawansowania wymienionych chorób, a aktywność fizyczna oddziałuje na nie wszystkie, stąd efekt łączny mógłby być znacznie lepszy, niż wskazany wyżej – mówi kardiolog sportowy.

Dane dla Polski nie napawają jednak optymizmem – 64 proc. osób w Polsce jest aktywnych fizycznie przynajmniej raz w miesiącu (MultiSport Index 2019). Natomiast zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią o minimum 150 minutach aktywności tygodniowo. Ruch wzmacnia system odpornościowy organizmu, który wymaga szczególnego wsparcia zarówno w okresie jesienno-zimowym, jak i w czasie trwającej pandemii. Kluczowe jest zatem, aby do regularnego wysiłku fizycznego zachęcić jak największą część społeczeństwa, niezależnie od wieku

Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.