Joga dla początkujących w formule ruch-oddech-relaks – praktyczny niezbędnik do samodzielnej praktyki jogi Wiktora Morgulca

Materiały prasowe

Najnowsza publikacja Wiktora Morgulca, doświadczonego i dyplomowanego nauczyciela jogi metodą B.K.S. Iyengara, to książka warta uwagi nie tylko dla osób stawiających pierwsze kroki na macie. Polecana dla wszystkich ćwiczących jogę – mniej lub bardziej regularnie, zarówno dla tych korzystających z zajęć w różnych szkołach, jak i praktykujących w domowym zaciszu – bo z unikalnej metody autora: ruch-oddech-relaks, skorzystać może każdy.

Jak wiemy, nawet najlepsza książka nie zastąpi nam zajęć jogi pod okiem doświadczonego nauczyciela, ale jeśli nie mamy takiej możliwości, a chcemy samodzielnie nauczyć się wykonywania asan, aby podejść do tematu bezpiecznie i prawidłowo, warto czerpać wiedzę ze sprawdzonych źródeł. Jak pisze sam autor: "Publikacja ma pomóc w codziennej, domowej praktyce. Ma stanowić odniesienie, przypomnienie, umożliwiać sprawdzenie wiedzy nabytej z bezpośredniego przekazu od nauczyciela. Może stanowić inspirację, ale bardzo ważne, żeby w miarę możliwości ćwiczenia jogi rozpocząć pod okiem kompetentnego nauczyciela. Książka czy DVD stanowią jedynie pomoc w codziennej praktyce."

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

Książka jest posumowaniem 6-dniowego kursu, który jest prowadzony dla osób zupełnie początkujących.

Czym jest formuła ruch-oddech-relaks?

Metoda redukcji stresu, regeneracji i wzmocnienia zdrowia kręgosłupa, stworzona została na bazie wieloletnich doświadczeń autora oraz naukowych odkryć zespołu badawczego pod kierownictwem profesora Janusza Szopy. Opiera się na trzech stałych flarach praktyki, którymi są: ruch, oddech i relaks. W zależności od tego, jaki efekt chcemy uzyskać – zredukować stres, wzmocnić układ odpornościowy czy zadbać o kręgosłup – dzięki zastosowaniu odpowiednich technik możemy efektywnie, w różnych proporcjach rozkładać pracę w tych trzech obszarach.

W przestrzeni ruchu – poprzez wykonywanie kilku prostych pozycji z pełną integracją oddechu, pobudzamy każdą komórkę naszego cała. Sprzyja to nie tylko usprawnieniu krążenia i pobudzeniu przepływu płynów ustrojowych w organizmie, ale przede wszystkim korzystnie wpływa na układ hormonalny – wzmagając produkcję endorfin odpowiedzialnych za samopoczucie. Zmiany w biochemii organizmu chwilowo podczas ćwiczeń, a stopniowo w miarę rozwoju praktyki, uwalniają nas od utrwalonych nawyków lenistwa, apatii, poczucia beznadziejności i chronicznego stresu.

W przestrzeni oddechu pracujemy nad swobodą przepływu i uważną obserwacją naturalnego oddechu. Aby pokonać napięcia i blokady na tej płaszczyźnie, Wiktor Morgulec proponuje pasywne i precyzyjne ułożenia ciała w pozycjach odwróconych – kluczowych w praktyce jogi. Korzystając z odpowiednich pomocy do jogi, można ustawić ciało w optymalnym dla niego wariancie tak, aby siła grawitacji wykonała za nas pracę. Nam z kolei pozostaje obserwacja swobodnego przepływu oddechu, co uspokoi umysł i wyostrzy uwagę.

W pełni rozluźnione ciało oraz udrożniony przepływ oddechu otwiera furtkę do przestrzeni głębokiego relaksu. Abyśmy w krótkim czasie mogli szybko i intensywnie zregenerować komórki, trzeba stworzyć ku temu optymalne warunki.

Ciało musi być pasywne, a umysł spokojny. W czasie relaksacji należy dokładnie czuć swoje ciało. Ze spokojem rejestrować zmieniające się fizyczne doznania wewnątrz. Bardzo pomocne jest ustawianie ciała w grawitacyjnych pozycjach pasywnych – tłumaczy Wiktor Morgulec.

W „Jodze dla początkujących w formule ruch-oddech-relaks” znajduje się szczegółowy opis podstawowych asan z uwzględnieniem przeciwwskazań i efektów wykonywania – obszaru oddziaływania każdej z pozycji. Krok po kroku, korzystając z prostych i precyzyjnych instrukcji, dowiesz jak: prawidłowo wykonywać: Tadasanę, Trikonasanę, Supta Virasanę, Adho Mukha Svanasanę, Supta Padangusthasanę, Adho Mukha Virasanę, jak na pasach/linach wykonać bezpiecznie Sirsasanę – stanie na głowie, poznasz warianty z wykorzystaniem krzesła, koców i kloców przy asanach: Viparita Dandasanie, Salamba Sarvangasanie, Halasanie, Adho Mukha Svastikasanie.

Zamieszczona w książce prezentacja całego cyklu SURYA NAMASKAR – Powitania Słońca – w pełni zgranego z oddechem, została opatrzona cennymi wskazówkami ułatwiającymi praktykę.

Publikacja inspiruje do świadomego zgłębiania każdej z omawianych przestrzeni, ponieważ wszystkie z nich są ze sobą wzajemnie powiązane i wymagają praktycznego doświadczania. Jak wspomina autor: Praktyka jogi w formule RUCH – ODDECH – RELAKS wymaga bardzo dobrej znajomości pozycji i ogromnej precyzji (…). Nie da się skutecznie zrelaksować, jeśli oddech nie jest spokojny, z kolei swobodny oddech jest możliwy po rozluźnieniu i uwolnieniu nagromadzonych napięć. Do tego wszystkiego potrzeba inicjatora, zapalnika, którym jest ruch.

Publikacja w konkretny i zwięzły sposób ujmuje, najistotniejsze dla osób początkujących, wskazówki do samodzielnej, a przede wszystkim uważnej, praktyki jogi. Przejrzyste opracowanie graficzne asan, zapewnia komfortowe korzystanie z podręcznika, a różnorodność ujęć stwarza możliwość obserwacji prawidłowego wykonania z różnych perspektyw, dzięki temu z pewnością łatwiej będzie uniknąć błędów.

Książka "Joga dla początkujących" Wiktor Morgulec

Książka "Joga dla początkujących" Wiktor Morgulec

Wiktor Morgulec – dyplomowany nauczyciel jogi według metody B.K.S. Iyengara. Autor pierwszego w Polsce multimedialnego podręcznika do nauki jogi na DVD: „JOGA DVD dla początkujących START.” Przeszło 10-letnie doświadczenie w nauczaniu zdobywał między innymi w Indiach. W latach 2002-2004 spędził pół roku w Indiach, kształcąc się pod okiem najwybitniejszych nauczycieli metody B.K.S Iyengara w Himalayan Iyengar Yoga Center w Dharamsala. Prekursor zajęć jogi dla dzieci w szkole i przedszkolach Montessori w Warszawie. Współzałożyciel Akademii Asan, portalu joga-joga.pl oraz szkoły Joga Żoliborz w Warszawie. Od 2005 roku prowadzi wakacyjne kursy jogi. Szczęśliwy maż i ojciec czwórki dzieci.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.